Sarbatorile de iarna se apropie cu pasi grabiti si cu totii ne gandim deja la luna cadourilor. Sfarsitul de an reprezinta un prilej ideal pentru ca angajatorii sa isi arate aprecierea fata de angajati, pentru activitatea desfasurata de acestia pe parcursul anului.

In acest sens, angajatorii cauta diferite instrumente de motivare care sa aiba impact asupra salariatilor, dorind sa le transmita ca sunt apreciati si ca efortul muncii lor este remarcat. Deoarece, de cele mai multe ori, bugetul financiar este limitat, este important pentru angajatori sa identifice acele metode de motivare simple si eficiente, care sa nu implice un efort financiar foarte mare.

In preajma sarbatorilor, unele companii folosesc pentru motivarea salariatilor programe de team building, organizeaza petreceri de Craciun sau acorda diverse cadouri. Indiferent de metoda aleasa, important este ca angajatorul sa analizeze bine optiunile, pentru a vedea care este cea mai avantajoasa solutie din punct de vedere fiscal.

Din acest motiv, este bine de stiut ca exista si alte optiuni in afara de clasicele prime de Craciun. De exemplu, legea ofera alternative precum tichetele cadou ori cadouri in bani sau in natura care pot fi acordate in anumite conditii, pe care le vom prezenta in cele ce urmeaza.

Tichetele cadou

Potrivit legii, pentru evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale, angajatorii pot acorda salariatilor tichete cadou emise de catre unitati autorizate. Destinatiile si evenimentele care se incadreaza in aceasta categorie, criteriile in baza carora se acorda tichetele, valoarea lunara a acestora, precum si alte aspecte sunt stabilite de angajator, impreuna cu organizatiile sindicale sau reprezentatii salariatilor, dupa caz, printr-un Regulament intern de acordare a tichetelor cadou.

Tichetele cadou se acorda in limita sumei prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, intr-o pozitie distincta denumita ”Tichete cadou” pentru cheltuieli sociale.

In conformitate cu prevederile legale tichetele cadou sunt considerate avantaje de natura salariala si supuse impozitului pe venit indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiei si cuantumului prevazute de Codul fiscal (ex: cadouri oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Craciunului si a altor sarbatori similare ale altor culte religioase, etc., in limita a 150 lei/persoana).

Potrivit Codului fiscal, tichetele cadou nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii. Astfel, la nivelul angajatului care beneficiaza de tichetele cadou, contravaloarea acestora se include in venitul brut lunar din salarii in vederea impozitarii cu cota de 16%.

La nivelul angajatorului, contravaloarea tichetelor cadou acordate salariatilor, reprezentand cheltuieli sociale, este deductibila la calculul impozitului pe profit in limita a 2% aplicata asupra cheltuielilor cu salariile personalului, in conformitate cu prevederile Codului fiscal.

Cadourile in bani si in natura

Potrivit Codului fiscal, cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, daca sunt acordate in limita a 150 lei/persoana/eveniment. Cadoul acordat in limita acestui plafon nu se cuprinde nici in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii.

Atat in ceea ce priveste darurile constand in bunuri, cat si cele constand in bani, plafonul de 150 lei stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor se aplica pentru fiecare copil minor al fiecarui angajat.

Cadourile in bani sau in natura acordate cu ocaziile de mai sus care depasesc 150 lei/ persoana sau care sunt acordate cu alte ocazii, sunt asimilate veniturilor salariale, fiind astfel supuse impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii (angajat si angajator).

La nivelul angajatorului, cheltuielile cu cadourile in bani si in natura sunt deductibile la calculul impozitului pe profit in limita a 2% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului.

Exemplu

1. Prima de sarbatori vs. Tichete Cadou

Daca angajatorul ar dori sa acorde angajatilor un cadou de Craciun in valoare de 400 lei brut/angajat putem remarca ca, din punct de vedere al costului salarial, cea mai eficienta varianta o reprezinta tichetele cadou. Pentru angajat dezavantajul este ca pentru tichetele cadou primite datoreaza un impozit pe venit de 16%, respectiv 64 lei, impozit care se retine pe statul de plata prin cumularea cu venitul brut salarial obtinut in cursul lunii.

In acest caz, prin acordarea de tichete cadou, angajatorul face o economie de 91 lei/angajat fata de situatia in care ar acorda o prima de sarbatori pentru care ar trebui sa plateasca si contributii sociale obligatorii.

2. Prima de sarbatori vs. Cadou pentru copilul minor al angajatului

Cadoul pentru copil poate fi acordat sub forma de bani sau in natura (sub forma de bunuri).

Din punct de vedere al cheltuielilor salariale, solutia cea mai avantajoasa pentru angajator este acordarea de cadouri limitate la suma de 150 lei/copil, caz in care nu se aplica impozit pe venit si nici contributii sociale obligatorii, ceea ce reprezinta pentru angajator o economie de 36 lei, comparativ cu situatia in care ar acorda aceeasi suma de bani sub forma de prima bruta cu ocazia sarbatorilor/bonus pentru angajat.

Daca insa angajatorul acorda suma de 150 lei sub forma de tichete cadou, potrivit prevederilor legale, angajatul va datora astfel impozit pe venit de 16%.

Motivarea angajatilor prin cadouri si alte beneficii de aceasta natura poate parea, la prima vedere, ca o masura ineficienta de alocare a resurselor financiare, insa rezultatele acestor masuri pot fi vazute pe termen lung prin crearea unui climat de lucru motivant, in care angajatii se simt apreciati, iar angajatorul beneficiaza de facilitati fiscale precum cele mentionate mai sus.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri