„In Romania este o problema de mentalitate cand vorbim de fuziuni si achizitii, este o piata a cumparatorului pentru ca nu avem o mentalitate de a construi pe termen lung ca antreprenori. Majoritatea tranzactiilor care s-au facut si se fac in continuare sunt pentru un exit, pentru un castig rapid. O alta abordare este cea in care alegem un fond de investitii pentru a ne extinde, dar numarul antreprenorilor care fac acest lucru este mult mai mic decat al celor care vor sa faca un exit. Fondurile de investitii ar trebui vazute si ca resurse, nu doar ca o modalitate de a incasa niste bani. De exemplu, familia Marcu a crescut foarte mult businessul Medlife alaturi de investitorii pe care i-a atras”, a explicat Ogrendil.

Cand un fond de investitii cauta companii in care sa investeasca, acesta se uita la potentialul de crestere al companiei si sectorul in care activeaza, pozitia pe care o ocupa compania in piata, viziunea antreprenorului, management si rezultatele pe ultimii trei ani.

„O problema care apare adesea este faptul ca antreprenorul este foarte legat afectiv de companie, ceea ce il face sa se poarte cu businessul ca si cum ar fi un copil si, de aceea, apar adesea diferente de opinie in discutiile cu fondul. Fondurile vor sa intre in companii cu transparenta si proceduri, cu echipe bune de management, cu planuri de afaceri. De asemenea, antreprenorii trebuie sa stie cui se adreseaza. Pentru ca sunt fonduri care investesc pana intr-un milion de euro, unele 5-10, iar altele minim 15 milioane de euro. Punctul sensibil este sa se ajunga la o intelegere pe termenii comerciali. De regula tranzactiile nu se rup din motive juridice, ci din cauza elementelor comerciale care nu sunt bine intelese de ambele parti”, a mai spus reprezentanta Pathfinder Management&Consulting, companie specializata in consultanta in fuziuni si achizitii.