Pericolul pentru detinatorii de marci inregistrate consta in faptul ca anumite companii pot utiliza ca si keywords tocmai cuvintele protejate ca marci si astfel sa beneficieze nedrept de pe urma investitiei lor in promovarea numelui respectiv. Aceste concluzii vin in urma precedentului stabilit in justitie de compania Interflora din Marea Britanie. Firma opereaza sub brandul Interflora, una dintre cele mai mari retele nationale de florarii. Aceasta a chemat in judecata compania Marks&Spencer, care opereaza si ea o retea de florarii in aceeasi tara, cu scopul de a o determina sa inceteze folosirea de keywords precum "Intaflora" si "Inter-flora" pentru a face reclama siteului Marks&Spencer, prin care se vindeau tot flori.

Compania Interflora argumenteaza ca, de fiecare data cand un utilizator ar fi cautat pe Google „interflora”, in rezultate ar fi aparut un anunt publicitar pentru floraria online Marks&Spencer. Prima instanta a decis ca Marks&Spencer este vinovata de subminarea marcii Interflora. Ulterior, decizia a fost atacata si instantele superioare au schimbat si nuantat decizia initiala. Cazul, aflat inca pe rol, lasa sa se inteleaga faptul ca utilizarea marcilor concurente pe post de cuvinte cheie poate duce la incalcarea marcii unui titular atunci cand consumatorul, in mod rezonabil, nu isi poate da seama de la cine provin bunurile sau serviciile carora li se face publicitate.

Ce spun specialistii

”In aceasta situatie, instanta a aplicat prevederile Directivei privind marcile care prevede ca o marca inregistrata confera titularului sau un drept exclusiv, adica ii da dreptul de a interzice tertilor care nu au acordul sau, folosirea unui semn identic marcii sale pentru produse sau servicii identice cu cele pentru care aceasta este inregistrata. Marks&Spencer a folosit marca Interflora in comert pentru servicii identice, respectiv livrarea de flori. Este greu de spus cine are dreptate: pe de-o parte este legislatia marcilor si drepturile de proprietate asupra acesteia, iar de cealalta parte vorbim despre libertatea utilizatorului de Internet si servicii Google AdWords.”, precizeaza Claudia Grozea, Senior Associate in cadrul Cosmovici Intellectual Property, avocat specializat in proprietate intelectuala.

In cele din urma, mai spun specialistii, ceea ce conteaza in aprecierea unui anunt publicitar la care se ajunge prin keywords este modul in care consumatorul mediu percepe rezultatele motorului de cautare. Daca exista sau nu o incalcare va depinde in cele din urma de perceptia utilizatorului rezonabil de Internet si de modul de prezentare a anuntului publicitar.