CNADNR a decis sa anuleze procedura de atribuire a proiectului din motive care nu tin de responsabilitatea consortiului caruia i-a fost atribuit contractul, se arata intr-un comunicat al Ellaktor, compania mama a Aktor. "In aceste conditii, consortiul ia in considerare contestarea deciziei, prin exercitarea tuturor remediilor legale disponibile", potrivit Ellaktor, scrie Mediafax.

In 2013, consortiul a castigat licitatia de concesionare a proiectului de constructie, finantare, operare si intretinere a tronsonului Comarnic-Brasov al autostrazii Bucuresti Brasov, dar CNADNR a anulat in iunie procedura de atribuire a contractului, din cauza problemelor cu finantarea, urmand sa scoata la licitatie 10 km de pe acest tronson cu bani de la buget.

"Ofertantul declarat castigator (asocierea Vinci-Strabag-Aktor, n,r,) nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste", a anuntat in iunie CNADNR.

Un alt motiv care a stat la baza acestei decizii a fost prezentarea publica a proiectului, care "a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate". Aktor Concessions detine o participatie de 25% la consortiu, Vinci Concessions 37,5%, iar Strabag 37,5%.

CNADNR a aratat in iunie ca, avand in vedere costul semnificativ al proiectului, daca ar fi incheiat contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, acest lucru ar fi putut duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice.

Citeste si:

In plus, "ofertantul declarat castigator nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune", se arata in comunicatul Companiei de Drumuri. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste, au aratat reprezentantii CNADNR.

In al treilea rand, Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari "onGovernment balance sheet" a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat.

Mai mult, dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat unele modificari ale unor clauze ale contractului de concesiune. "Acceptarea acestor solicitari ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor", a informat CNADNR.

Oficialii CNADNR sustin ca proiectul autostrazii Bucuresti - Brasov ramane o prioritate in Master Planul General de Transport si ca va fi dezvoltat in paralel cu autostrada Sibiu - Pitesti. La inceputul anului 2014, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a incheiat un memorandum cu consortiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevedea concesiunea de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov.