Noul Cod Fiscal nu aduce modificari cu privire la reducerea costului muncii, nivelul total al asigurarilor sociale ramanand printre cele mai ridicate din Europa. „Introducerea unei plafonari a contributiilor sociale (in special contributia de sanatate - CASS, dar si o plafonare reala a contributiei la pensie a angajatorului - CAS), a fost amanata, astfel ca, din pacate, incurajarea conformarii voluntare in privinta muncii si stimularea crearii de noi locuri de munca din perspectiva fiscalitatii nu pare prioritara in acest moment” a precizat Angela Rosca (foto), managing partner al companiei de consultanta fiscala Taxhouse-Taxand Romania.

Ce optiuni au angajatorii romani in acest context legislativ?

O varianta eficienta ar putea-o reprezenta acordarea anumitor beneficii extra-salariale, care sa confere atat angajatorilor, cat si angajatilor, un cost fiscal rezonabil. "Tichetele cadou reprezinta de exemplu una dintre cel mai des utilizate metode de remunerare si fidelizare a angajatilor, iar anul 2016 va aduce cateva schimbari importante in ceea ce priveste tratamentul fiscal al acestui beneficiu” a explicat Gheorghe Enache, director in cadrul Taxhouse.

Astfel, daca pana acum tichetele cadou se includeau in veniturile salariale si se supuneau impozitului de 16%, fara nicio exceptie, de la 1 ianuarie 2016 tichetele cadou oferite cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului sau a zilei de 8 martie vor fi neimpozabile in masura in care valoarea acordata fiecarei persoane, cu fiecare ocazie, nu depaseste 150 lei. O noutate este si faptul ca tichetele cadou, precum si alte cadouri in bani sau in natura, pot fi acordate cu ocazia Pastelui si Craciunului si salariatilor, nu doar copiilor minori ai acestora, asa cum este prevazut in Codul fiscal actual. Totusi, din ianuarie 2016, angajatorii vor putea acorda tichetele cadou fara a le include in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii doar in limita de 150 lei, daca tichetele sunt acordate angajatilor, angajatelor sau copiilor minori ai acestora cu ocaziile mentionate mai sus, pe cand, in prezent, tichetele cadou acordate potrivit legii nu se iau in calcul la determinarea contributiilor sociale, fara sa existe o limita valorica in acest sens.

Daca tichetele cadou se acorda potrivit legii (in speta Legea 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou), respectiv pentru cheltuieli sociale, dar pentru alte destinatii decat cele mentionate mai sus, ca si pana in prezent, acestea vor fi supuse impozitului pe venit, insa nu si contributiilor sociale obligatorii, indiferent de valoarea lor de acordare. In lipsa unor prevederi clare care sa prezinte cateva exemple sau sa ofere anumite repere cu privire la destinatiile care se califica ca si „sociale” in sensul legii si pentru care tichetele cadou pot fi acordate angajatilor fara a se datora contributii sociale, va fi esential pentru angajatori sa stabileasca intern aceste destinatii clare, astfel incat sa nu se confrunte ulterior cu semne de intrebare din partea inspectorilor fiscali.

Pe langa tichetele cadou, nou Cod fiscal aduce noutati si cu privire la alte avantaje de natura salariala, precum contributiile la pensiile facultative si primele de asigurare voluntara de sanatate. „Codul fiscal rescris aliniaza tratamentul din punct vedere al impozitului pe venit al primelor de asigurare voluntara de sanatate cu cel din perspectiva contributiilor sociale obligatorii, astfel ca acestea nu vor fi luate in calcul nici la determinarea impozitului de 16%, nici in baza de calcul a contributiilor sociale, daca valoarea primei suportate de angajator nu depaseste limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana, legiuitorul crescand astfel limita de la 250 euro la cei 400 euro aplicabili pana acum numai pentru contributiile la fonduri sau scheme de pensii facultative. Mai mult decat atat, primele de asigurare voluntara de sanatate suportate, de data aceasta direct de catre angajati, vor putea fi luate in considerare in aceeasi limita de 400 euro anual, ca o deducere suplimentara la calculul impozitului pe veniturile din salarii, similar cu deducerea personala si contributiile la fonduri sau scheme de pensii facultative suportate de angajati”, a declarat Gheorghe Enache.

O alta noutate privind impozitarea muncii incepand cu 1 ianuarie 2016 apare din faptul ca de la 1 ianuarie 2016 nu vor mai exista discriminari fiscale intre angajati si persoanele din conducerea firmelor. „Codul fiscal rescris a aliniat prevederile legate de acordarea diurnelor si a indemnizatiilor de deplasare pentru ambele categorii de persoane. Prin urmare, administratorii, directorii cu contract de manadat, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere vor putea primi diurna sau indemnizatie pentru deplasarile in tara sau in strainatate in limita a de 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice, fara ca acestea sa fie incluse in baza de calcul a impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii pentru aceste persoane” a precizat Maria Pascu, Manager in cadrul Taxhouse.

Totodata, administratorii si directorii pot beneficia de cursuri de pregatire profesionala si perfectionare in aceleasi conditii ca si angajatii societatii. In plus, un alt aspect de care angajatorii trebuie sa tina cont atunci cand vor face calculul impozitului pe veniturile din salarii realizate incepand cu luna ianuarie 2016 este acela ca nivelul deducerile personale a fost majorat pentru toate categoriile de salariati avand un venit lunar brut de pana la 1.050 lei. Tot incepand cu veniturile din salarii obtinute la functia de baza aferente lunii ianuarie 2016, se poate obtine deducerea speciala pentru salariati pentru creditele restructurate ale acestora, aflate in derulare pana la 31 mai 2014.

In concluzie, tinand cont ca in baza noului Cod fiscal plafonarea bazei de calcul pentru contributiile sociale, ceruta insistent de mediul de afaceri, se va extinde doar asupra contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate (CASS) si numai incepand cu 2017, si doar la acelasi nivel ridicat de 5 salarii medii brute pe economie ca si cel aplicabil in prezent pentru contributia la fondul de pensii (CAS), in 2016 angatorii au la indemana cateva parghii care sa le permita recompensarea angajatilor prin acordarea unor beneficii atractive din punct de vedere a costului fiscal total.

Totodata, Codul fiscal rescris a eliminat cateva din disfunctionalitatile existente in legislatia actuala cu privire la anumite beneficii acordate administratorilor si directorilor, persoane carora, desi sunt asimilate salariatilor in legislatia fiscala actuala, nu le sunt aplicabile aceleasi tratament fiscal in prezent.