Combaterea exploatarii ilegale a lemnului joaca un rol crucial in eforturile de controlare a schimbarilor climatice prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon in atmosfera, iar protejarea padurilor reprezinta un mijloc primordial de a ajuta mediul. In acest sens, planul de actiune inovator lansat de Comisie in 2003 a fost o initiativa binevenita. Totusi, doisprezece ani mai tarziu, rezultatele de ansamblu sunt limitate.

"Patru tari (Grecia, Ungaria, Romania si Spania) nu au pus inca pe deplin in aplicare Regulamentul UE privind lemnul, care a fost introdus pentru a preveni patrunderea lemnului obtinut ilegal pe piata UE. In conditiile in care veriga cea mai slaba a lantului de control determina soliditatea de ansamblu a acestuia pe piata unica, lemnul obtinut in mod ilegal ar putea fi importat in continuare in UE prin intermediul acestor patru tari", afirma intr-un comunicat Karel Pinxten, membru al Curtii, responsabil cu acest raport.

Pe de alta parte, Europa a promovat un regim de licente pentru a se asigura ca tarile producatoare de lemn din intreaga lume exporta doar lemn obtinut in mod legal. "UE ar trebui sa isi faca ordine mai intai in propria curte si sa dea un exemplu in ceea ce priveste combaterea exploatarii forestiere ilegale si a comertului cu lemn recoltat in mod ilegal", a aratat Pinxten.

Auditorul extern al UE a examinat eficacitatea principalelor elemente ale Planului de actiune al UE referitor la aplicarea reglementarilor forestiere, guvernanta si schimburi comerciale.

In perioada 2003-2013, in cadrul planului de actiune, a fost alocata o suma totala de 300 de milioane de euro pentru 35 de tari. Doua dintre aceste tari, Indonezia si Ghana, au facut pasi importanti in directia obtinerii unei licente definitive pentru lemnul pe care il exporta. In general insa, progresele realizate au fost foarte lente si pentru numeroase tari a fost extrem de dificil sa depaseasca obstacolele din calea bunei guvernante. In intervalul de 12 ani de la introducerea planului de actiune de catre Comisie, nicio tara partenera nu a obtinut o licenta aprobata in totalitate.

Citeste si:

Faptul ca nu a existat o planificare adecvata la nivelul Comisiei Europene si ca nu au fost stabilite prioritati clare de finantare in ceea ce priveste tarile producatoare de lemn a reprezentat un factor important care explica aceasta lipsa de progrese.

Curtea recomanda Comisiei sa stabileasca obiective clare si mijloacele de atingere a acestora,sa isi aloce resursele in tarile producatoare de lemn in care acestea pot avea cel mai puternic impact si sa se asigure ca regulamentul privind lemnul este pus pe deplin in aplicare in toate statele membre. De asemenea, CE ar trebui sa introduca proceduri riguroase de evaluare si de raportare pentru a urmari evolutia initiativei si sa recurga la organisme private de certificare cu o buna reputatie.

Regulamentul UE privind lemnul, vizand prevenirea importului de lemn obtinut in mod ilegal sau prevenirea introducerii acestuia pe piata UE, a fost adoptat de abia in 2010 si a intrat in vigoare in 2013. Punerea in aplicare in statele membre a fost lenta si, la momentul auditului, sase tari se aflau in situatie de neconformitate. Recent, Letonia si Polonia au fost evaluate ca fiind conforme, ceea ce inseamna ca mai raman patru tari, Grecia, Ungaria, Romania si Spania, care nu au luat inca masurile necesare.

Punerea partiala in aplicare a unei masuri atat de importante transmite un semnal negativ tarilor exportatoare de lemn, care si-au intensificat eforturile legate de exploatarea exclusiv legala a lemnului. In consecinta, UE risca sa fie acuzata ca aplica standarde duble, se arata in comunicatul Curtii de Conturi Europene.

Comisia ar trebui sa tina seama de recomandarile formulate in raportul Curtii, precum si de evaluarea in curs a initiativei, pentru a examina eventualele modificari care pot fi aduse abordarii curente in vederea obtinerii unor rezultate mai tangibile.

Sursa foto: Shutterstock