Ce spun cifrele

La finalul lunii septembrie a acestui an, rata absorbtiei fondurilor europene a fost de 56,99%, pe cadrul financiar 2007-2013, conform cifrelor publicate pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene (MFE). Suma rambursata se ridică la 10,05 miliarde euro, reprezentand 52,74% din totalul alocarii. Pe Programul Operational Regional absorbtia a fost de 62,99%, pe Programul Operational Sectorial Mediu - 52,25%, pe Transport - 55,45%, pe Cresterea Competitivitatii Economice - 73,03%, pe Dezvoltarea Resurselor Umane - 68,87%, pe Dezvoltarea Capacitatii Administrative - 82,25%, iar pe Asistenta Tehnica - 62,99%.

Principalele dificultati

Multe firme pierd finantari europene deoarece nu anticipeaza corect rezultatele financiare si nu isi pregatesc proiectele din timp.

In plus, principala dificultate cu care se confrunta cei care doresc sa acceseze fonduri europene este lipsa accesului la informatii clare si coerente. Aceasta vine la pachet cu tentatia potentialilor antreprenori de a se informa gresit, din surse neoficiale. In cazul celor care au accesat deja fonduri europene, intarzierea cu care prima transa este decontata ii poate pune in mare dificultate.

Pentru a fi siguri ca nu dau gres in accesarea fondurilor europene, viitorii antreprenori trebuie sa urmeze o serie de pasi si sa respecte cu strictete mai multe criterii, iar procesul elaborarii unui proiect poate deveni foarte complicat fara un sprijin de specialitate. Poti plati profesionisti sa te indrume sau poti cauta surse gratuite. Spre exemplu, Banca Transilvania a pus pe hârtie o serie de sfaturi utile pentru cei care doresc sa acceseze fonduri europene.

10 pasi simpli pentru accesarea fondurilor europene

Exista si o veste buna: expertii europeni considera ca Romania va absorbi din ce in ce mai multe fonduri europene, iar diferentele dintre statele membre ale UE se vor diminua, conform publicatiei euronews.com.

1. Gaseste ideea proiectului, intocmeste un studiu de piata si defineste un obiectiv realizabil;
2. Identifica activitatile necesare pentru functionarea afacerii, precum si investitiile pe care trebuie sa le faci (spre exemplu, in spatiu, echipamente, instalatii sau personal). Daca obiectivul proiectului, achizitiile si necesitatea implementarii sunt apropiate de obiectivele programului prin care va fi finantat, proiectul va avea sanse mari de aprobare;
3. Gaseste sursa de finantare;
4. Completeaza cererea de finantare si anexele si trimite-le catre Organismul Intermediar sau Autoritatea de Management;
5. Verifica daca cererea de finantare se afla in concordanta cu procedurile interne ale Autoritatii de Management si verifica daca proiectul indeplineste toate criteriile specificate in Ghidul Solicitantului;
6. Dupa ce se va face evaluarea tehnica si financiara a proiectului, vei obtine notificarea de aprobare spre finantare a acestuia;
7. Semneaza contractul de finantare cu Autoritatea de Manangement;
8. Demareaza investitia;
9. Primeste ajutorul financiar nerambursabil din partea Autoritatii de Management;
10. Monitorizeaza investitia.