Sincu a detaliat mai jos cele mai importante modificari tehnice din Codul Fiscal care ii ajuta in 2016 pe antreprenori:

Taxarea inversa pe TVA la imobile

Romania avea taxare inversa in acest sector inainte de aderarea la UE, in perioada in care piata imobiliara duduia, si a fost unul dintre motivele pentru care am avut acea dezvoltare in acei ani, chiar daca a fost si speculativa.

"Atata vreme cat din punct de vedere al TVA pot sa fac taxare inversa, cash-flow-ul meu poate sa respire, pentru ca sunt 20 de procente din valoarea tranzactiei care nu se mai plimba dintr-un cont in altul si ulterior la stat, eventual sa ii ceri inapoi la rambursat", explica Sincu.

Orice tranzactie facuta cu terenuri construibile, cu cladiri noi sau parti din cladiri noi intre persoane impozabile, inregistrate in scop de TVA, se face fara transferul banilor aferenti TVA. Se va plati doar principalul, TVA urmand sa fie inregistrata doar printr-o formula contabila: debit TVA-credit TVA.

Citeste si:

"In cazul firmelor care sunt la inceput de drum, care isi cumpara terenul si constructia, ar trebui din start sa isi finanteze 120% din tranzactie, iar 20 de procente TVA deductibila ar trebui sa le ceara inapoi de la bugetul de stat, iar aceasta treaba functioneaza destul de greu. Ei bine, acum platesc numai 100, pentru 20% reprezentand TVA fac numai o inregistrare contabila si din start este un avantaj semnificativ. Ar trebui sa fie mult mai putine blocaje de cash-flow, iar piata imobiliara, cel putin pe zona de b2b sa aiba de castigat", subliniaza directorul EY Romania.

Deducerea cheltuielilor pentru desfasurarea activitatii

Pana anul trecut, exista in Codul Fiscal o formula care spunea ca sunt deductibile cheltuielile efectuate in scopul efectuarii de venituri impozabile, dar aceasta formula a adus multe neplaceri cu ocazia inspectiilor fiscale, pentru ca intotdeauna inspectorii isi puneau problema daca o cheltuiala se efectua in scopul efectuarii de venituri sau nu.

"Se ajungea la situatii absurde, in care cheltuieli indirecte precum sume platite consiliului de administratie sau masina directorului erau considerate nedeductibile pentru ca nu erau aferente realizarii venitului. Era o abordare dusa la extrem de care vom scapa pentru ca noua formula spune: Cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii. Si atunci, daca eu pot sa leg o cheltuiala de business-ul pe care il desfasor, ar trebui sa nu am probleme in a o deduce", explica Gabriel Sincu.

Cheltuielile cu serviciile care se presteaza in afara Romaniei

"Este foarte clar acum ca sunt supuse impozitului cu retinere la sursa in Romania veniturile din servicii obtinute de nerezidenti, dar numai cele de consultanta si management. Pana acum erau si serviciile de asistenta tehnica, de marketing, ceea ce genera tot timpul discutii cu autoritatile fiscale. Acum sfera a fost restransa si tot ce inseamna servicii prestate in afara tarii nu se impoziteaza in Romania, cu exceptia consultantei si managementului", afirma Sincu.

Dosarul preturilor de transfer, "cuiul lui Pepelea" in fiscalitatea romaneasca

"Foarte multi il privesc putin circumspect, multi nu prea stiu despre ce e vorba, multi nu il iau deloc in serios, dar se dovedeste ca problema este din ce in ce mai serioasa, si nu doar in Romania. Avem acele masuri bazate pe raportul OECD, vestitele BEPS, adica reguli de limitare a transferului profiturilor din jurisdictiile fiscale catre paradisuri fiscale, iar dosarul preturilor de transfer este un capitol important din cadrul acestor masuri. Autoritatile au facut niste clarificari despre cine trebuie sa faca dosarul preturilor de transfer, cum sa il faca si in ce conditii trebuie prezentat", explica consultantul EY.

Astfel, daca pana acum orice tranzactie cu entitati afiliate - entitati in care exista un control comun de ce putin 25% - trebuia documentata in dosarul preturilor de transfer, in sensul ca trebuia justificata cum anume a fost determinat pretul in acele tranzactii, incepand cu anul acesta numai marii contribuabili trebuie sa faca din oficiu dosarul preturilor de transfer si numai pentru anumite categorii de tranzactii, care depasesc anumite limite. Orice firma care nu intra in aceasta categorie trebuie sa pregateasca dosarul preturilor de transfer numai la solicitarea inspectorilor fiscali.

25 martie 2017 este primul termen la care dosarul preturilor de transfer trebuie depus de cei care au obligatia de a-l depune.

Entitatea transparenta fiscal

Pana anul trecut in Romania exista ideea de asociere in participatiune, cand mai multi platitori de impozite se strangeau si faceau activitati in comun, ei nu erau impozitati la nivelul asocierii, ci separat. Aceasta asociere in participatiune era prin definitie o entitate transparenta fiscal, chiar daca nu era recunoscut ca atare in textul de lege. Sincu a explicat ca erau foarte multe asocieri care functionau in Romania, dar in alte formule, ca de exemplu joint venture (pe sistemul de drept britanic) sau consortiu (pe dreptul german).

"Noi (consultantii fiscali - n.r.) le vedeam ca fiind similare cu asocierea in participatiune, dar juridic functionau diferit. Atunci exista riscul ca Fiscul sa spuna ca impoziteaza acest joint venture sau consortiu, pentru ca nu este o asociere in participatiune, conform legii romanesti. Si atunci, Codul Fiscal a extins putin plaja acestor entitati si a venit cu conceputul de entitate transparenta fiscal, care include atat asociatia in participatiune, cat si toate celelalte tipuri de asocieri intre contribuabili, care opereaza in Romania", spune directorul EY Romania.