"Trebuie sa fie clar ca daca vrem sa schimbam societatea nu poate fi vorba doar de cei care fac afaceri cu statul", a declarat Neil McGregor, partener coordonator al firmei de avocatura.

Neil McGregorRomania are nevoie de un cadru legislativ mai bun, dar si de o responsabilitate mai ridicata in sectorul privat, a spus Neil McGregor, in cadrul unui eveniment de informare asupra modului in care societatile din Romania vor fi afectate de noua legislatie a Marii Britanii privind coruptia in strainatate.

O legislatie mai buna privind coruptia din sectorul privat ar putea ajuta Romania, asigurand un mediu clar si sigur pentru companiile care ar vrea sa investeasca.

"Unii clienti straini ne intreaba: Cum sa vin in Romania si sa fiu in siguranta. Daca mi se cere sa dau spaga? Pentru ca asta mi s-a spus ca se intampla in Romania. Nu ar trebui sa ma duc sa investesc in alta parte? Este important pentru Romania nu doar ca lucrurile sa functioneze bine, ci sa fie un loc in care sa investesti si sa faci afaceri, sa ai un mediu sigur in care oamenii sa vina si sa investeasca", a afirmat avocatul.

And that means no spaga

Infractiunile ca mita si traficul de influenta ar trebui adunate sub o singura lege

"Vom participa la o intalnire cu experti internationali care vor veni sa analizeze noua strategie anticoruptie din Romania. Avem cateva idei despre ce sa le spunem. In opinia noastra Romania nu are nevoie doar de politici (de combatere a coruptiei, n.r.) ci trebuie combinate toate lucrurile precum darea de mita, traficul de influenta, abuz in serviciu (…) Toate aceste lucruri trebuie sa fie mai clare si trebuie sa fie o singura lege care acopera totul. Si trebuie facuta astfel incat sa fie clar ca nu se aplica doar sectorului de stat. Din cate intelegem noi, bugetul de stat este ceea ce ingrijoreaza autoritatile, orice cauzeaza pierderi bugetului de stat. Dar motorul economiei nu este sectorul public. Este sectorul privat”, a declarat Neil McGregor.

Iar problema este la fel de grava in sectorul privat

Practicile de coruptie exista si in relatiile dintre companii private, nu doar in relatia cu autoritatile publice, chiar daca mediul privat are, mai mult in teorie insa, reguli care ar trebui sa impiedice astfel de situatii, a afirmat Boiana Berchi, partener responsabil de biroul din Bucuresti al McGregor & Partenerii.

"Companiile mari, inclusiv private, fac licitatii pentru a-si alege diversi furnizori. Se stie ca de multe ori nu prea poti tu din afara sa devii furnizor al acelei societati si sa iei un contract bun, desi ai tot ce-ti trebuie, pentru ca acolo lucrurile sunt aranjate. La nivel de politici totul este perfect, au politici foarte bune. In realitate se pare ca acolo s-au creat sisteme in care se iau anumiti furnizori care nu au legatura cu implementarea politicilor", a spus ea.

In Romania se vorbeste doar despre coruptia din mediul public, ca si cum cea din mediul privat nu ar exista, a adaugat avocatul.

Ministerul Justitiei ne-a spus ca nu este foarte interesat de sectorul privat

Avocatii Neil McGregor & Partenerii colaboreaza cu Ministerul Justitiei pentru elaborarea noii strategii nationale anticoruptie, insa autoritatile statului nu acorda companiilor private atentie la fel ca sectorului de stat.

“Am intrat in echipa de ajutor pentru noua strategie nationala anticoruptie si inca ne lovim de dificultati cu ei, pentru ca Ministerul Justitiei ne-a transmis ca nu sunt foarte interesati de mediul privat. Ceea ce pe noi ne intristeaza si una din directiile noastre de lupta si convingere este ca mediul privat trebuie sa intereseze foarte mult, pentru ca este cel datorita caruia mediul public exista”, a spus Boiana Berchi.

Firma de avocatura a incercat sa convinga Ministerul Justitiei ca este necesara o lege speciala, in care sa existe sanctiuni, dar si prevederi referitoare la politici si prevenire, inclusiv pentru companiile private.

In egala masura, fara niciun fel de discriminare fata de mediul public. Ni s-a spus ca asta nu este ceva ce ii intereseaza

"O lege care sa aiba concepte noi, ca prevenirea si autodenuntul – foarte important cu tot ce implica el. Dincolo de problema asta (a mediului public, n.r.) este vorba de curatarea unui mediu de afaceri in care sunt cazuri in care managerul strain de multe ori zice: Du-te si fa chestia asta ca stiu ca la tine asa se face", a afirmat Boiana Berchi.

Anticoruptie romaneasca dupa model britanic

O lege anticoruptie care sa conduca la o curatare a mediului privat s-ar putea baza pe modelul celei din Marea Britanie, care este cea mai dura lege din lume in ceea ce priveste sanctiunile pentru acte de coruptie comise de angajati ai companiilor, dar in aceeasi masura impune si masuri de prevenire si responsabilizare.

"Cred ca acelasi principiu ar trebui sa se aplice si in cazul unei legi in Romania. (…) Ar trebui sa incerce si sa schimbe societatea, nu doar sa prinda oamenii si sa-i bage la inchisoare. Ar trebui sa fie facuta in asa fel incat atat in sectorul privat cat si in cel de stat sa nu existe nicio motivatie ca cineva sa dea/primeasca mita. As sugera ca totul sa fie adus sub o singura lege, sa nu avem trafic de influenta, abuz in serviciu, dare de mita. Sa fie toate intr-un loc. (…) Ar trebui simplificat. Daca lucrurile nu au fost facute asa cum trebuie, atunci ar trebui sa fie o incalcare a legii, fie ca este mita, influenta, abuz in serviciu sau orice altceva. Trebuie puse toate in acelasi loc", a spus partenerul coordonator al McGregor & Partners.

In Marea Britanie, persoanele sunt anchetate in stare de libertate pentru astfel de incalcari ale legii, intrucat nu exista pericol social, iar informatiile sunt inregistrate in contracte sau in documente ale companiilor. Libertatea nu inseamna ca pot schimba dovezile, a adaugat el.

"Absenta dovezilor ca ceva este curat si corect este ceea ce conduce la condamnarea persoanelor, a companiilor, in Marea Britanie. (…) Daca ai o politica de conformitate si inregistrezi de ce faci anumite lucruri la momentul la care le faci (…) De exemplu, daca semnezi un contract de consultanta de 6 milioane de euro nu ar trebui sa ai ceva pe hartie care sa explice de ce alegi acea companie si nu alta? Ce are de facut acea companie? (…) Este ca un elefant, il recunosti atunci cand il vezi”, a spus avocatul.

Salariile sefilor din companii de stat ar trebui sa depinda de combaterea coruptiei

"Vedem ca statul aduce directori independenti in consiliile de administratie ale companiilor de stat, ceea ce este un lucru bun. Dar daca masura asta nu este insotita de tinte precise de combatere a coruptiei nu va fi foarte eficienta", a avertizat Neil McGregor.

Citeste si:

Aplicarea de penalitati financiare in cazuri de coruptie companiilor de stat nu este la fel de eficienta ca in cazul celor private, intrucat penalitatea afecteaza financiar tot statul, iar un rezultat mai bun ar putea fi obtinut prin masuri de prevenire, cum ar fi includerea in contractele directorilor de obiective clare referitoare la combaterea practicilor de coruptie.

"Este dificil ca la aceste companii sa se aplice asa ceva daca nu este un actionar privat cu o participatie semnificativa, sa poata influenta ce se intampla, si daca nu ai directori ale caror contracte includ tinte privind conformitatea si anticoruptia, astfel incat daca nu sunt respectate, acestia sa nu primeasca la fel de multi bani", a spus Neil McGregor.

O problema la nivelul companiilor private este ca acestea se bazeaza prea mult pe materiale informationale utilizate la nivelul grupului mama, dar acestea nu sunt suficiente, mai ales in Romania.

"Problema cu acestea este ca Romania, din pacate, nu este Danemarca sau Suedia. Poate fi OK pentru Danemarca si Suedia sa aiba pachete de e-learning (privind conformitatea, n.r.) dar nu cred ca va fi suficient pentru Romania. (...) Multinationalele trebuie sa lucreze conform acelorasi politici (ca ale grupului, n.r.), dar ar trebui sa tina cont de riscurile culturale din Romania", a avertizat avocatul de la McGregor & Partners.

Foarte important din punct de vedere al riscurilor de coruptie este domeniul in care activeaza o companie. De exemplu, in domenii precum cel al resurselor naturale, riscurile privind acte de coruptie sunt mai ridicate.

Combaterea coruptiei in Marea Britanie

"In Marea Britanie este la fel de ilegal sa dai mita cuiva precum este sa jefuiesti o banca. Diferenta este ca darea de mita a fost considerata o problema atat de dificila, incat legea a fost reformata complet in 2010”, a spus Neil McGregor.

In Marea Britanie, compania este responsabila de actele de coruptie ale angajatilor chiar daca nu a avut cunostinta de act, iar amenzile impuse in astfel de cazuri sunt substantiale, profitul obtinut din afacerile respective fiind, de asemenea, confiscat. Legislatia britanica se aplica tuturor companiilor cu o prezenta locala.

"Singura aparare pe care o are o companie la acuzatia ca nu a impiedicat un act de coruptie este sa aiba proceduri adecvate impotriva acestora si prin asta ma refer la conformitate (compliance)”, a declarat avocatul.

O incalcare a legislatiei de catre o companie in Romania se poate rasfrange asupra partenerilor straini care au o prezenta, chiar si redusa, in Marea Britanie, a spus el.

Scopul legislatiei britanice este sa schimbe modul in care opereaza companiile, sa incurajeze conformitatea si nu ca statul sa dea amenzi mari. Companiile sunt incurajate sa se autodenunte, situatie in care sanctiunile sunt mai blande si pot scapa de o eventuala condamnare.

Neil McGregor este partener coordonator la McGregor & Partenerii SCA, firma de avocatura din Romania si Bulgaria asociata cu firma internationala Stephenson Harwood. Este avocat comercial britanic, lucreaza in Romania si tarile invecinate din 1996. Membru al Baroului Bucuresti, Neil McGregor este inregistrat ca avocat strain si in Bulgaria. In calitate de vice-presedinte al Camerei Britanice de Comert, este responsabil cu promovarea comertului si a investitiilor dintre Marea Britanie si Romania.

Sursa foto: Marian Weyo/Shutterstock