Ambele asadar, au un rol de individualizare, de a distinge, ambele vizeaza protejarea unui brand. Insa, daca inregistrarea unei marci presupune o procedura mai laborioasa (si mai costisitoare, totodata), numele de domeniu ar putea parea varianta mult mai accesibila si care raspunde multor cerinte de marketing, cu atat mai mult cu cat mediul virtual a devenit noua Agora a oricarui business de succes.

Cand numele de domeniu inregistreaza o marca protejata de alta companie

Pana aici, lucrurile par simple si bine delimitate. Problemele insa apar in momentul in care un nume de domeniu integreaza un cuvant/o sintagma care este protejat(a) ca marca de catre alt agent economic. Riscul este acela al crearii unei confuzii si prejudicierii titularului marcii. In esenta, regula in aceste situatii este urmatoarea: daca marca este anterioara numelui de domeniu, atunci titularul acesteia are dreptul sa ii ceara titularului numelui de domeniu transferul acestuia. Practic, am putea spune ca marca are o greutate mai mare, cu conditia sa preexiste numelui de domeniu.

Se pot distinge astfel, mai multe situatii. Un prim exemplu, ar fi o similaritate/identitate intre cele doua, cauzata de o alegere intamplatoare, neintentionata. Exista situatii in care, mai ales daca business-urile sunt total diferite, titularul marcii anteriaore, sa nu considere ca numele de domeniu il vatama in vreun fel si sa aleaga o coexistenta.

Pe de alta parte, mai exista situatia copierii cu rea credinta, prin care practic, titularul numelui de domeniu incearca sa isi popularizeze afacerea prin asocierea cu o marca deja cunoscuta, pentru a face consumatorul sa creada ca produsele/serviciile oferite au aceeasi provenienta – asa numitul parazitism comercial. In cazul in care, dupa o notificare prealabila, titularul de nume de domeniu refuza transferul, se poate initia o procedura de arbitraj dupa regulile UDRP (Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy).

Cum folosim noile extensii web

Un aspect de o importanta deosebita, si mai putin cunoscut, il reprezinta insa aparitia noilor extensii web. Acestea pot reprezenta un instrument deosebit de util pentru exploatarea marcii, in anumite conditii. Esentiala este inregistrarea marcii la Trademark Clearinghouse (TMCH), care este o baza de date internationala ce faciliteaza semnificativ monitorizarea numelor de domenii corespunzatoare marcii astfel inregistrate. Apoi, este importanta vigilenta la momentul lansarii noilor extensii, pentru a beneficia de prioritatea pe care inregistrarea TMCH o ofera si a opta pentru numele de domeniu corespunzator marcii, inaintea deschiderii propriu zise a fazei publice – asa numita perioada de „sunrise”. De asemenea, TMCH-ul ofera si un alt avantaj: notifica titularul unei marci astfel inregistrate in situatia in care altcineva achizitioneaza o noua extensie pe care o foloseste la un nume de domeniu ce are in compozitie marca lui (sau partea verbala a marcii, in situatia marcilor cu logo si text).

Putem conchide astfel ca, desi marca este un activ de proprietate intelectuala esential in dezvoltarea unei afaceri, numele de domenii nu trebuie scapate nici ele din vedere. In acest sens, inegistrarea la TMCH ar trebui sa devina o prioritate pentru titularii de marci ce isi doresc protejarea eficienta si dezvoltarea brandului lor, nu doar in mediul comertului traditional, cat mai ales in spatiul online.

Sursa foto: Shutterstock: Lightspring