Ramane de urmarit in cat timp se va concretiza acest proces si ce decizii se vor lua la nivelul guvernului Marii Britanii, respectiv la nivelul Consiliului European (referindu-ne indeosebi la celebrul art. 50 din Tratatul privind Uniunea Europeana). Cert este ca, mai devreme sau mai tarziu,consecintele Brexit vor influenta relatia economica si, implicit, pe cea fiscala dintre Romania si Marea Britanie.

Conform datelor statistice (puse la dispozitie in cadrul site-ului Ambasadei Romaniei in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord), importurile Romaniei din Regatul Unit au fost de 1,57 miliarde de euro in 2015, inregistrand o crestere de 17,50% fata de anul 2014, semn ca romanii au fost tot mai atrasi de produsele britanicilor. Acest fapt a situat Regatul Unit pe locul 14 intr-un clasament general al tuturor statelor de unde Romania realizeaza importuri si pe locul 11 intre statele membre ale Uniunii Europene. De asemenea, in totalul importurilor romanesti, importurile din Regatul Unit detin o pondere de 2,49%.

Care sunt impozitele si taxele ce vor avea implicatii asupra relatiilor economice?

Brexit va avea implicatii atat la nivelul impozitelor directe cat si indirecte. In continuare ne propunem o scurta analiza a implicatiilor Brexit asupra principalelor categorii de impozite si taxe.

Ce se intampla la nivelul impozitelor indirecte?

Poate cel mai vizibil impact il va avea TVA. Desi este un impozit indirect, acesta va afecta direct importurile Romaniei din Marea Britanie. De ce? Marea Britanie nu va mai avea statut de membru UE, astfel ca prevederile Directivei Europene pentru TVA (Directiva 2006/112/CE), implementate de altfel in legislatia interna, nu se vor mai aplica (mai pe scurt, nu se va mai aplica mecanismul de taxare inversa). Din acest motiv, pentru mare parte din bunurile importate in Romania din Marea Britanie, printre care se numara si autoturismele cu volan pe dreapta se va aplica TVA de 20% (conform preconizarilor 19% din 2017). Important de mentionat este faptul ca acest TVA se va aplica si se va plati in vama.

Cele mentionate mai sus, s-ar putea aplica si in sens invers, respectiv pentru exporturile din Romania catre Marea Britanie, insa acest lucru depinde si de legislatia aplicata de Marea Britanie. Odata cu Brexit se vor aplica si taxe vamale pentru bunurile importate, respectiv bunurile exportate, in contextul in care la nivelul UE se contureaza un Nou Cod Vamal. De precizat este faptul ca in valoarea la care se aplica taxele vamale se include si TVA.

Conform sursei citate la inceputul articolului, valoarea exporturilor romanesti in relatie cu Marea Britanie in anul 2015 a inregistrat 2,38 miliarde de euro, cu o crestere de 10,55% fata de 2014. Marea Britanie se situeaza pe locul 5 atat in clasamentul general, cat si la nivelul statelor membre UE, iar in total, exporturile romanesti au o pondere de 4,36%. Majoritatea produselor exportate sunt masini, aparatura si echipamente, dar si produse si materiale textile.

De asemenea, un aspect important este reprezentat de primul loc ocupat de Marea Britanie in topul statelor cu balanta comerciala favorabila Romaniei.

Asadar, in relatia economica cu Marea Britanie, Romania poate fi mai puternic afectata de taxele vamale, dar si de TVA. Ramane de vazut cum vor reactiona producatorii romani pentru a putea face fata concurentei in acest sens.

Impactul Brexit la nivelul impozitelor directe

Conform datelor Oficiului National al Registrului Comertului, la sfarsitul lunii mai 2016, Marea Britanie ocupa locul 10 in clasamentul investitorilor straini in Romania, cu o valoare a capitalului social subscris de circa 998 milioane euro (2,5% din totalul societatilor cu capital strain), mai mult de jumatate din aceste companii activand in industria extractiva si prelucratoare.

La nivelul UE sunt implementate o serie de directive fiscale pentru a facilita libera circulatie a marfurilor, a capitalurilor, serviciilor si persoanelor. Dupa Brexit, prevederile acestor directive nu vor mai fi aplicabile in relatia cu Marea Britanie. Astfel, dividendele, dobanzile, redeventele, serviciile, reorganizarile transfrontaliere nu vor mai fi scutite de plata impozitului cu retinere la sursa (asa cum se intampla in prezent).

Citeste si:

Care va fi impactul?

Raspunsul il ofera prevederile Conventiei intre guvernul Republicii Socialiste Romania si guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord pentru evitarea dublei impozitari cu privire la impozitele pe venit si castiguri de capital semnata in anul 1975.
Spre exemplu, in cadrul acestei Conventii, pentru dividende, dobanzi si redevente sunt prevazute cote de impozitare la sursa de 10% sau 15%.

Prevederile acestei Conventii nu au mai fost insa actualizate de la semnarea acesteia, in anul 1975, de catre guvernul Republicii Socialiste reprezentat de Manea Manescu (prim-ministru al Guvernului in perioada respectiva).

Ce se intampla la nivelul persoanelor fizice?

Conform regulii generale prevazute in Regulamentele Europene din domeniul contributiilor sociale, persoanele fizice sunt supuse legislatiei statului membru UE in care sunt angajati. Ca urmare a Brexit, cetatenii romani care lucreaza in Marea Britanie, respectiv expatii britanici din Romania s-ar putea confrunta cu situatia in care ar fi supusi platii de contributii sociale in 2 state.

Ce solutii exista pentru Romania?

Conform statisticilor, Marea Britanie reprezinta o piata de desfacere importanta pentru Romania, considerand balanta comerciala favorabila.
Nu exista nici o certitudine a faptului ca, dupa concretizarea Brexit, Marea Britanie va avea un statut special in relatia cu UE. La nivelul impozitelor directe un prim pas pentru o eficientizare a relatiilor Romania - Marea Britanie din punct de vedere economic ar fi urgentarea actualizarii Conventiei de Evitare a Dublei Impozitari dintre cele doua state, in conformitate cu realitatea economica actuala si cu noile principii si reguli ale fiscalitatii internationale. Cat despre contributiile sociale, o solutie utila ar fi incheierea unui acord bilateral in domeniul securitatii sociale.

Analizand consecintele Brexit din punct de vedere fiscal, ajungem la concluzia ca acest proces poate fi in defavoarea Romaniei din punct de vedere economic, astfel ca masuri simple si urgente ar trebui luate de catre autoritati in acest sens.