Contractul de franciza a devenit unul din ce in ce mai popular, mai accesibil si mai atractiv pentru companiile ce doresc sa isi dezvolte businessul, acoperind astfel teritorii din ce in ce mai extinse. Astfel un produs gen Big Mac, exploatat prin intermediul francizei, a ajuns sa fie utilizat si ca index financiar informal de masurare a puterii de cumparare aceasta fiind masurata in functie de cate Big Mac-uri poate sa cumpere un individ dintr-o anumita zona a lumii intr-o luna, conform expertilor The Economist care au pus bazele Big Mac Index in anul 1986. Acesta are la baza ideea ajustarii ratelor de schimb care sa conduca la egalizarea preturiilor unui cos identic de bunuri si servicii (in acest caz, un burger) in oricare doua tari, spune avocat Claudia Grozea, senior associate la Cosmovici Intellectual Property.

Revenind la contractul de franciza, acesta presupune cooperarea profitabila pentru ambele parti si isi poate dovedi utilitatea in multe situatii. Pe de o parte, francizorul isi face simtita prezenta si are ocazia de a-si exploata marca pe pietele dintr-o varietate de tari, cu costuri mult mai reduse decat daca ar fi deschis sucursale/puncte de lucru/ magazine etc. De asemenea, francizorul nu raspunde pentru eventualele fapte ilicite ale francizatului, dupa cum francizatul isi asuma riscul pierderilor si al eventualului esec al afacerii sale.

Pe de alta parte, pentru francizat, avantajul major este ca practic, el e scutit de faza initiala a afacerii – crearea unui brand si dezvoltarea lui, pentru a se face remarcat de catre consumatori– el primeste drepturile de exploatare a marcii si know how-ul de la francizor si se poate bucura de reputatia deja dobandita de respectiva marca.

Totusi, un astfel de contract trebuie conceput cu o foarte mare grija la aspectele de proprietate intelectuala, intrucat francizorul risca sa isi vada drepturile de proprietate intelectuala periclitate de un eventual francizat de rea credinta.

1. Marca

Esenta contractului de franciza este faptul ca francizatul dobandeste dreptul de a exploata marca francizorului. Insa, fara niste clauze clare, care sa ii interzica francizatului sa depuna, chiar si dupa incheierea contractului de franciza, marci similare celei exploatate, acesta, in cazul in care este de rea credinta, poate foarte usor sa depuna marci similare, pe teritorii in care francizorul nu este protejat.
Astfel, consumatorul ar fi indus in eroare cu privire la provenienta bunurilor si serviciilor, iar fostul francizat poate profita in mod injust de reputatia francizorului.

De asemenea, este important sa se prevada in contract obligatia francizatului sa foloseasca marca in forma in care este ea inregistrata. Mai mult, francizorul ar trebui sa se asigure ca francizatii sai nu au dreptul de a inregistra in nume propriu marcile lincetiate sau alte denumiri similare cu acestea.

Monitorizarea marcilor

Monitorizarea aplicatiilor de marci similare si opunerea la inregistrarea acestora este in continuare un atribut al francizorului. Acesta poate reactiona la astfel de noi aplicatii prin procedura opozitiei sau solicitand anularea acelor marci similare pentru a evita diluarea brand-ului francizat.

Protejarea marcilor

Un francizor interesat de piata romaneasca trebuie sa se asigure ca toate marcile sale care se doresc a fi exploatate pe piata locala sunt protejate in mod corespunzator. In acest scop, francizorul ar trebui sa inregistreze marcile fie a) la OSIM obtinand astfel protectie in Romania, fie la b) EUIPO obtinand protectie in intreg teritoriul european sau c) la WIPO desemnand România ca teritoriu protejat.

Apararea marcilor

In Romania, incalcarea drepturilor asupra marcilor poate fi sanctionata in fata instantelor locale sau prin procedura opozitiei in fata OSIM. Francizorii pot solicita organelor competente recunoasterea drepturilor lor asupra marcilor, stoparea actiunilor de copiere sau contrafacere a acestora si pot pretinde despagubiri de la vinovati.

2. Brevetul

Daca franciza implica fabricarea unor produse dupa un procedeu brevetat, este de la sine inteles faptul ca francizatului i se va acorda si dreptul (Care este in acelasi timp si o obligatie, si o garantie a calitatii si standardelor produselor) de a fabrica produsele/a presta serviciile, in functie de tipul francizei, dupa procedeul brevetat.

3. Copyright

Aici in aparenta, lucrurile sunt mai clare, intrucat drepturile nepatrimoniale de autor sunt drepturi personale, inalienabile. Practic, ceea ce se poate ceda catre francizor nu e dreptul de autor, ci drepturile patrimoniale asupra dreptului de autor, si cele conexe, adica aspectele evaluabile in bani care decurg din exploatare efectiva a dreptului de autor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri