Tipsurile sunt folosite in restaurante in aproape toate tarile, mai putin in cele din Asia, desi in forme si cu obiceiuri diferite. “Tip” a intrat si in limbajul comun romanesc, mai ales datorita faptului ca “bacsis” are la noi un inteles multiplu. “Bacsis” vine din sanscrita, unde “baksheesh” are un sens triplu: cel de mica recompensa (tip), de mita (bribe) si de pomana (alms). Romana a retinut doar primele doua sensuri si, pentru a evita conotatia peiorativa, vom folosi in continuare termenul englezesc (tip/ tips/ tipping), in lipsa de ceva mai bun.
In multe tari din Europa Occidentala serviciul e adaugat separat pe nota de plata, asa ca nu prea se lasa tips. In capitale se fac multe exceptii, de regula, si se lasa si o mica suma de bani, chiar daca serviciul e inclus in nota. Daca nu e inclus, nivelul uzual e de 5-10%, cu ceva mai mult in Grecia si Irlanda, de pana la 20%. In America de Nord tips nu sunt adaugate pe nota de plata si se lasa intotdeauna 15-20%, iar in America de Sud sumele sunt cam la acelasi nivel atunci cand nu sunt adaugate direct pe nota. In Australia si Noua Zeelanda nu sunt deloc obisnuite, insa nu se mai mira prea tare daca lasi ceva, fiind mai apropiati de cultura occidentala. Insa in unele tari din Asia (mai ales in Japonia si Singapore) risti sa jignesti de-a binelea pe cineva dandu-i bani.

In Romania, tips sunt cele pe care si asa cum le stiti. Mai putin obisnuiti sunt bucurestenii cu adaugarea acestora pe notele de plata, o practica din ce in ce mai des folosita de catre restaurante. Acestea se bazeaza, mai ales, pe orgoliul clinetilor romani (oricat de saraci ar fi ei) de a nu se uita si de a nu verifica nota inainte de a plati, asa cum fac, instinctiv, cei mai multi straini. Din ce am vazut in jur, clientii lasa tot atata tip (aceeasi suma), chiar daca si pe nota de plata apar acestea, sub diverse denumiri: cover charge, coperto, service etc. Unele restaurante incearca sa ascunda aceste “taxe” spunandu-ti ca sub “coperto” s-ar ascunde, de fapt, amuse-bouche-ul pe care orice restaurant serios il da gratuit. Altele procedeaza invers, va atrag atentia cu litere mari, cu “bold”, si pe meniu, si pe nota de plata, ca “service not included!” – ca sa fie clar despre ce e vorba! De parca i-ar opri cineva sa il adauge…

“Specificul national” (si, mai ales, cel bucurestean) intra in forta in actiune atunci cand chelnerii isi opresc singuri banii de tips si nu iti mai aduc restul, sau nu ti-l aduc intreg. Cu multi ani in urma era o practica larg raspandita. Acum am vazut ca s-a mai diluat, insa tot sunt destui cei care fac asta, spre deosebire de tarile civilizate, unde nu exista asa ceva.

Asadar, care e pozitia dumneavoastra fata de toate acestea? Va rugam sa participati la sondajul pe care l-am lansat pe Restograf si sa completati chestionarele care acopera o arie larga a subiectului:

Va adaptati comportamentul legat de tips (cand, cum, cat dati etc.) in functie de principiile si de valorile dv?
Lasati tips la restaurant?
Ce tips lasati la restaurante?
Va uitati pe nota ca sa vedeti daca serviciul (tips) a fost adaugat (cover, coperto etc.)?
Mai dati tips daca serviciul (tips) e inclus in nota de plata?
Va deranjeaza cand vi se semnaleaza in scris "Service not included!"?
Prefarati ca serviciul (tips) sa fie inclus in nota de plata?
Ce preferati: sa vi se semnaleze "Service not included!" sau ca serviciul (tips) sa fie adaugat pe not a de plata?
Va deranjeaza daca un chelner nu va aduce restul sau nu vi-l aduce intreg? Cum reactionati?


Sursa foto: Restograf.ro


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri