Cristian Preotu, director asociat Le Manoir, firma care a adus in Romania brand-ul Comtesse du Barry, povesteste intr-un interviu acordat wall-street.ro despre pasiunea romanilor pentru gastronomia de lux. Faptul ca reteaua de magazine de delicatese pe care o conduce a ajuns la 6 unitati este dovada clara ca fois gras-ul nu mai este un moft pentru romani.

Intrebat despre ce se cumpara cel mai bine intr-un magazin de delicatese, directorul asociat al francizei Comtesse du Barry a raspuns ca fois gras-ul frantuzesc este un produs extrem de cautat, dar si branzeturile si vinurile au o vanzare buna.

Si condimentele, sarea de nenumarate tipuri si ceaiurile sunt de asemenea foarte cautate.

Desi fois gras-ul este un produs de lux, Preotu sustine ca, in Romania, cosul mediu in magazinele Comtesse du Barry este de 3 ori mai mare decat in Franta, pentru ca, surprinzator, clientela din Romania este mai sus decat cea din Franta.

In Franta, clientul tipic este din clasa medie plus, pentru ca si acolo fois gras-ul Comtesse du Barry este cam de cinci ori mai scump decat cel obisnuit din supermarket.

"Nu as zice ca in Romania cumpara numai oamenii cu foarte multi bani, ci cu relativ multi bani. Avem marci cunoscute pe care lumea le vede in strainatate si pe care apoi le regaseste la noi", spune Cristian Preotu.

Exact de la aceasta ideea a plecat si afacerea Le Manoir, recunoaste directorul asociat. Ideea de business a aparut pe baza faptului ca multe cunostinte cand veneau din strainatate aduceau cate o cutie de fois gras, o branza, un vin, pentru ca nu gasau in Romania genul acesta de produse.

"Avand destule cunostinte din domeniul gastronomiei si a vinurilor, am decis sa incep colaborarea cu Comtesse du Barry, care e o firma foarte cunoscuta in Franta pe acest segment", isi aminteste Preotu.

El precizeaza ca la inceput vindea produsele de lux doar pentru firme, sub forma de cadouri de afaceri sau pentru unii clienti carora le vindea vinuri pentru colectiile personale, pivnitele private sau diverse petreceri.

In 2004, cand Preotu a deschis firma Le Manoir, piata pentru astfel de produse nu prea era dezvoltata si procedurile de import erau mai dificile. Totusi, spune el, erau destui clienti care sa doreasca astfel de produse.

"Cred ca ne-am pus pe piata la momentul potrivit, exact cand a inceput sa creasca piata. Piata a avut o evolutie foarte buna in 2005, 2006, 2007, pe care noi o prevedeam prin prisma unei aderari viitoare la Uniunea Europeana. Realizasem un studiu cu privire la cresterea pietei de vinuri si gastronomie din celelalte tari din Europa Centrala si de Est (Cehia, Polonia) si am crezut ca Romania va avea aceeasi evolutie", a explicat Preotu.

Alegerea de produse a facut-o pe baza unui "benchmark", in sensul ca directorul asociat Le Manoir a discutat cu multi specialisti din domeniu, somelieri, proprietari de restaurante si a observat ca intotdeauna pe lista acestora se regaseau aceleasi produse.

"Daca mergeti la magazine celebre de delicatese si vinuri din New York, Milano, Paris, cam 50% dintre produse sunt intotdeauna aceleasi si noi le avem pe acele 50% si in Romania. Sunt anumite marci de vinuri care merg foarte bine peste tot", a explicat Preotu.

Piata vinului este precum o bursa, preturile se adapteaza saptamanal

Cristian Preotu sustine ca adapteaza preturile la vinurile din magazin saptamanal, piata acestora fiind precum o bursa."Avem exemplul unor vinuri de Bordeaux din 2009, care au primit recent notele Parker. Acestea s-au scumpit de trei ori peste noapte si bineinteles ca a trebuit sa ajustam preturile la trendul international", a spus Preotu.

El a explicat ca randamentele la vinuri pot depasi 1.000%, iar in cazul unei colectii de vin Bordeaux din 2007 acestea au ajuns la 1.400%. Ca urmare, vinul este o investitie pe termen lung, atata timp cat vinurile sunt tinute in conditii optime.

"Am cumparat pentru fiul meu, nascut in 2009, niste vinuri cu 100 de puncte Parker si le-am pus in pivnita. Am cumparat de 3.000 euro, dar, cu siguranta, cand el va avea 18 ani o sa poata sa isi ia un apartament frumos cu ele”, a precizat antreprenorul.

Preotu recunoaste ca sunt si persoane care nu aveau venituri fabuloase, dar au totusi colectii de vinuri de 100-150 de sticle.

In Franta, Germania sau Anglia, iti poti da seama de statutul cuiva si de nivelul de cultura dupa colectia de vinuri pe care o are in pivnita. "Este interesant cand vine cineva la tine la masa sa ii prezinti colectia de vinuri. Iti arata statutul social", a precizat Cristian Preotu.

Seful Le Manoir incearca sa creasca acum piata vinurilor din Romania, in contextul in care a inceput o colaborare cu producatorii Davino si Stirbei. "Nu sunt foarte multe produse romanesti de calitate in aceasta piata si trebuie sa le dea cineva curaj in acest sens".

"Am incercat sa crestem piata. Cu cei de la Davino am avut o discutie si le-am spus ca pot sa faca un vin mai sus. Ei au zis ca nu o sa-l cumpere nimeni. Atunci le-am zis sa il faca, pentru ca il cumparam noi si il punem in magazine. A fost un mare success, pentru ca piata astepta un vin romanesc de 250 lei care sa isi si merite banii, adica sa nu fie doar design", a povestit Preotu.

Piata romaneasca de vinuri si gastronomie s-a detasat de criza

Directorul asociat Le Manoir recunoaste ca firma a trecut foarte bine din criza, fiind foarte putin afectata, avand in vedere ca piata de astfel de produse nu era la nivelul optim.

"Va dau un exemplu in acest sens. Daca in Romania nu ar fi existat Domo, Altex, Flanco si ar fi inceput cineva sa vanda frigidere acum, chiar si in plina criza ar fi fost un boom spectaculos.
La fel s-a intamplat si in cazul nostru. Daca piata ar fi fost saturata de produse de gastronomie si vinuri, cu siguranta am fi avut de suferit in timpul crizei", a mentionat Cristian Preotu.

Le Manoir a inregistrat in 2011 o cifra de afaceri de 2,8 milioane euri, fara TVA, in crestere cu aproape o treime fata de 2010. Rata de crestere a profitului ar putea sa se mentina la acelasi nivel si in 2012, avand in vedere deschiderea de noi magazine.

Reteaua Comtesse du Barry a ajuns la 6, dupa ce luna trecuta au mai fost deschise doua magazine: in cartierul Primaverii din Bucuresti si in Cluj.

Intrebat despre planurile de viitor si extinderea retelei, Preotu a precizat ca in prezent firma a luat o pozitie foarte clara si este bine ancorata in piata. In Bucuresti, cele trei magazine sunt suficiente deocamdata, iar in provincie extinderea depinde si de partenerii pe care ii va gasi, pentru ca magazinele Comtesse du Barry pot fi deschise si in franciza sau semifranciza, asa cum a fost cazul la Cluj.

"Mai este potential in provincie, la Sibi, Brasov, Iasi. Sunt orase care suporta magazine Comtesse du Barry, adica avem clienti acolo care cumpara prin corespondenta", a explicat directorul asociat al Le Manoir.

El precizeaza ca toate magazinele din provincie au fost deschise dupa ce exista o baza de clienti locali care cumparau oricum direct. Ulterior, Comtesse du Barry a cesionat acesti clienti catre franciza locala, care nu a inceput astfel de la zero.

Investitia medie pentru un magazine este de circa 200.000 euro, dar poate sa varieze cu plus minus 20%, in functie de marimea spatiului sau marfurile pe care vrem sa le punem pe rafturi.

Cel mai mult in cazul investitiei intr-un magazin costa produsele in sine, iar amenajarea este in jur de 50.000-60.000 euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri