Andreea Ionescu are propria companie de consultanta in marketing din 2003, insa pana la finalul lui 2010 a avut si un job full time ca director de marketing. De cand a renuntat la corporatie, Andreea Ionescu a creat prin propria compania, unul dintre cele mai importante branduri lansate recent pe zona de restaurante, Be Nat, numele unul lant de restaurante fresh, cu mancare si bauturi sanatoase.

"Prima idee pentru Be Nat, ne-a venit in septembrie, in ianuarie brandul era facut, iar in mai 2011 deschideam primul restaurant", povesteste Andreea Ionescu.

Dincolo de activitatea de consultant, Andreea Ionescu se ocupa activ si de zona de coaching, deruland traininguri pentru manageri.

In opinia Andreei Ionescu un brand se creste la fel ca un om. Are o structura, atribute, valori si un public care il consuma. Singurul lucru care difera este cum aplici metodologia.

De ce a renuntat la job-ul din corporatie? Andreea Ionescu spune ca a fost o combinatie de factori, pe de o parte nevoia de a fi mai aproape de familie, pentru ca a fi director de marketing intr-o companie mare iti mananca tot timpul, si pe de alta parte nevoia de altceva.

"Vine un moment in cariera fiecaruia in care trebuie sa dam inapoi ce am invatat", spune Ionescu, care isi dedica acum o parte din timp, coaching-ului, seminariilor si consultantei.

"Acum am timp si pentru alte lucruri. Nu-mi place sa stau pe un scaun la birou de la 9 la 5. Nu mai sunt legata de un loc, muncesc cand vreau si este important sa poti lucra atunci cand simti ca ai randament maxim si nu la intervale de timp predeterminate de un angajator. Lucrez mai mult decat in 2010, dar lucrez altfel", spune specialistul in marketing.

In zona de training si coaching, Andreea Ionescu urmeaza sa organizeze in ianuarie un boot camp in Amazon pentru 15 lideri din businessul romanesc. Adepta a leadership-ului experiential, Andreea Ionescu face informal coaching inca de pe vremea in care lucra ca director de sales la Connex.

Care sunt avantajele unor astfel de sesiuni? Andreea Ionescu spune prin astfel de evenimente echipa de management este fortata sa stea impreuna.

Daca sunt oameni care nu fac parte din aceeasi companie, sunt selectati astfel incat sa ocupe pozitii similare, in firme similare, este important la nivel de conexiuni si crearea unor legaturi sociale.

"In plus, scotandu-l din ritmul obisnuit nu mai are ghiuleaua de sarcini zilnice legata de picior. Trebuie sa delege. Mai mult, iesi din metodele clasice de training. Metodele experientiale te pun fata in fata cu niste lucruri, iti testeaza limitele. Reflectezi mai mult la ansamblul tau de calitati. Sunt oameni care mi-au spus ca pentru ei a fost ca un dus rece", povesteste Andreea Ionescu.

Feed-back-ul pe care grupurile il ofera acestei metode nu este initial unul pozitiv.

"Au fost grupuri cu care am avut furtuna din a doua zi. Mi-au spus ca ei nu fac ceea ce le cer, ca ei vor un curs clasic. Le-am tinut 6 ore de curs clasic. Era un grup de directori dintr-o firma mare pe care i-am pus sa iasa intr-o piata din centrul unui oras sa vorbeasca cu clientii si sa completeze un chestionar", mai povesteste specialistul.

Citeste si:

"Mi-a placut intotdeauna sa dezvolt oameni, am facut coaching inclusiv cu sefii mei. Unii au agreat, altora nu le-a placut", spune Ionescu.

"Nu poti preda vanzari daca nu ai vandut niciodata, nici executive management, daca nu ai avut niciodata un post de conducere", considera specialista.

In opinia Andreei Ionescu cel mai important lucru este sa intelegi care sunt atuurile omului cu care lucrezi, nu sa il "imbraci" in uniforma pe care o cere postul, ci sa pleci de la setul de valori si atribute ale omului cu care lucrezi si apoi sa explorezi optiunile care i se potrivesc cel mai bine, uneori sunt in interiorul job-ului, alteori trebuie sa caute in alta parte.

"Sunt oameni cu care am lucrat si le-am spus sa isi dea demisia", marturiseste Andreea Ionescu. Metodologia care sta la baza cursurilor ei este una a regasirii.

"Majoritatea ne ratacim pe drum, ne pierdem de cine suntem, metodologia mea este bazata pe reidentificarea personala, pe cresterea in directia potrivita, pentru ca nu suntem niste bonsai care sa creasca spre lumina si carora trebuie sa li se taie crengile ca sa se inalte in directia potrivita. Trebuie sa te orientezi spre potentialul tau maxim si atunci vei fi fericit cand lucrezi", a explicat Ionescu.

Din nefericire, aceasta constructie tip bonsai, de orientare impusa este destul de frecventa in management, ca urmare a conformismului social care se aplica si in cazul companiilor, fiecare companie avand un set de valori cu care vrea ca oamenii care lucreaza acolo sa se identifice.

"Ceea ce nu este rau, dar trebuie sa te intrebi care sunt compromisurile pe care esti dispus sa le faci", continua Andreea Ionescu.

"Spre exemplu, pe mine un brand ca Be Nat ma reprezinta, este cine sunt si eu, o reprezentare a mea si atunci este normal sa ma bucur de ce se intampla. Sunt aici de cel putin doua ori pe saptamana. Acesta este si cel mai bun mod prin care un marketer sa poate regla, fiind nas in nas cu clientii. Nu cred in marketingul din birou. Cele mai bune idei de marketing mi-au venit din teren, stand fata in fata cu clientul sau discutand cu echipele de vanzari, pe care de obicei marketingul nu le ia in seama. In majoritatea institutiilor, marketingul si vanzarile sunt cainele si pisica", povesteste specialistul.

"Nu o sa il cred niciodata pe un manager care imi spune care o echipa ingrozitoare, asta inseamna ca el este ingrozitor", spune Andreea Ionescu.

Cum ar descrie stilul de management romanesc? “Din nefericire, romani fiind purtam cicatricile trecutului. Exista un stil de management directiv, oamenii sunt invatati sa li se spuna ce sa faca si pe urma sa
fie controlati. Ar trebui sa trecem la un stil participativ sau delegativ. In al doilea rand, suntem invatati sa lucram foarte tactic. Romanii sunt de neintrecut la tactica, daca dai unui grup sa faca ceva sub presiune si cu putine alternative cea mai buna decizie o vor lua romanii, lucrurile se schimba insa cand vine vorba de strategie", a mai spus Andreea Ionescu.

A treia problema este abordarea oamenilor. "Am fost invatati sa primim si sa ascultam ordine. Ca lider trebuie sa inspiri oamenii. Este vorba de lucrurile mici, cum te uiti, cum saluti, cat stii despre oamenii tai. Trebuie sa iti pese de ei", conchide Andreea Ionescu.