Hong Kong

Hong Kong face parte din cei 4 tigri asiatici, alaturi de Taiwan, Singapore si Coreea de Sud, si a cunoscut o dezvoltare incredibila dupa 1960. Hong Kong-ul este o fosta colonie a imperiului britanic, dar care a fost transferata inapoi Republicii Populare Chineze in anul 1997. Hong Kong este in prezent unul din cele mai importante centre financiare ale lumii, moneda proprie - HK$ - fiind a 8-a cea mai tranzactionata moneda din lume.

Cand am ajuns pe aeroport am fost surprins de dimensiunile acestuia si de logistica impresionanta de care dispune. Dupa ce ai aterizat ai optiunea de a ajunge cu trenul rapid in centrul Hong Kong-ului ori de a fi transferat cu Ferry catre Macao sau China.


Dupa ce ai terminat formalitatile de emigrare (pentru romani inseamna doar completarea unui formular scurt) esti intampinat de un birou de informatii unde le poti spune la ce hotel stai, ei indrumandu-te exact cu traseul cel mai simplu de parcurs.

Prima data am ajuns in oras in timpul zilei, insa pentru ca deja vazusem Singapore pot spune ca nu am fost atat de impresionat de cladiri la lumina zilei. Desi acestea sunt intr-adevar foarte inalte si impunatoare, mie personal mi s-au parut destul de vechi. Eram totusi sub influenta Singapore unde parca totul este foarte nou si stralucitor.

Povestea s-a schimbat in timpul noptii, cand toate cladirile au devenit viu colorate, strazile erau arhi pline si vibrante, dandu-i astfel acea imagine pe care o stim din toate vederile si pozele de pe internet. Incepand cu ora 20, cerul Hong Kong-ului devine animat de jocurile de lumini ale cladirilor, iar aceasta se vede cel mai bine din Kowloon (pe partea cealalta a Portului Victoria - Insula Hong Kong). Calatoria cu Ferry dureaza foarte putin iar pretul biletului este la fel de redus (parca undeva in jur de 0,20 EUR).

Ajunsi in Kowloon am descoperit foarte foarte multe magazine ale celor mai mari case de moda din lume. Am ramas impresionat de dimensiunea acestora. Am observat atunci ca in Hong Kong nu exista magazine ieftine, banci sau farmacii asa cum poti intalni in Romania, ci numai nume extrem de sonore ale fashion-ului international. De exemplu, reprezentantele Rolex, Omega, sau Patek Philippe pot fi intalnite la tot pasul, fapt ce denota un nivel al veniturilor zic eu foarte ridicat. Nu am vazut nicaieri in Europa o asa abundenta de magazine de lux precum in Hong Kong.

Statiile de metrou sunt de dimensiuni uriase, trebuind sa parcurgi distante foarte mari in interiorul lor. Sunt atat de obisnuiti sa foloseasca scarile rulante incat le folosesc chiar si atunci cand acestea nu functioneaza (in loc sa le foloseasca pe cele normale care sunt chiar mai usor de urcat).

Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost posibilitatea de a face check-in cu pana la 24 de ore inaintea zborului programat, chiar in centrul orasului. In interiorul statiei Central exista cateva zeci de counter-e ale celor mai importante linii aeriene, unde poti face check-inul tau si al bagajelor, pentru ca apoi sa-ti continui ziua linistit prin Hong Kong pana la apropierea orei de zbor. Ba mai mult decat atat, noi am facut check-in-ul bagajelor de dimineata, apoi am trecut in Macao (practic am trecut in alta tara), ne-am petrecut ziua acolo, apoi in portul din Macao am facut check-in-ul nostru pentru aeroportul din Hong Kong. Dupa check-in am fost transportati cu ferry pana la aeroportul din Hong Kong unde am intrat direct in zona libera, langa portile de imbarcare. Pe scurt, check-in-ul bagajelor a fost facut intr-o tara, check-in-ul nostru intr-o alta tara pentru ca mai apoi sa ne intalnim cu bine in Bucuresti.

Hong Kong-ul este foarte modern si foarte colorat, cu o multime de expati din toate colturile lumii. Daca va planificati o vacanta mai lunga in Asia, merita sa faceti o oprire de 2-3 zile in Hong Kong. Tot aici mai puteti vizita Disneyland sau Ocean Park - doua parcuri tematice care se lupta continuu pentru suprematie.

Taipei, Taiwan

Taiwan-ul face si e parte din grupul celor 4 Tigri Asiatici care au cunoscut o dezvoltare formidabila dupa 1960.

In aeroport am fost suprins sa aflu ca nu exista posibilitatea transferului catre oras cu un tren rapid asa cum s-a intamplat in Hong Kong. Transportul se face cu autobuzul sau cu taxi-ul. Autobuzul costa circa 4 USD, iar taxi-ul circa 40 USD. O noua autostrada si un tren rapid sunt in constructie si probabil urmeaza sa fie finalizate in viitorul apropiat.

In autobuz am fost intampinat inca de la inceput de ospitalitatea localnicilor astfel ca o doamna s-a oferit sa imi explice cum pot ajunge la hotel. Taiwanezii sunt extrem de politicosi si dornici sa te ajute. Partea cea mai rea este ca limba engleza nu este cunoscuta la scara larga, facand de multe ori comunicarea foarte greoaie. Ne-a fost de multe ori greu sa ii comunicam taximetristului locatia la care vroiam sa ajungem , gasindu-ne in situatii cand nu intelegeau nici macar "Taipei Arena" sau "Grand Hotel" - locuri cu o insemnatate foarte ridicata pentru oras si cu un nume relativ usor de inteles.Trebuia intotdeauna sa le aratam harta in limba chineza pentru a ne putea face intelesi.

Metroul este mijlocul probabil cel mai uitilizat, fiind foarte bine organizat si eficient. Pe peron erau desenate linii precise pentru dirijarea cozilor la urcarea in trenuri. Desi aglomeratie, oamenii urcau in tren dupa regului foarte stricte, fara imbulzeala si injuraturi.

Ce mi-a placut foarte mult in mijloacele de transport au fost mesajele de constientizare si educare a calatorilor (ex: Batranii si Femeile insarcinate au prioritate, Nu vorbiti la telefon in timpul mersului pentru a nu deranja etc).

Orasul, desi foarte mare este linistit, cu un trafic moderat. Desi un oras plin de expati, pe timpul noptii aproape totul este inchis, chiar si multe baruri.

Ceea ce m-a suprins foarte tare a fost ca renumitul Taipei 101 nu este luminat decat pana la ora 12. Dupa miezul noptii raman doar cateva luminite aprinse - probabil pentru a fi vazut de avioane.

Taipei 101 a fost cea mai inalta cladire din lume intre 2004 si 2010 pana la deschiderea Burj Khalifa din Dubai. Detine totusi inca recordul pentru cel mai rapid lift din lume - urcand de la etajul 5 pana la etajul 89 in 32 secunde (senzatia e una formidabila, depasind-o pe cea din timpul decolarii unu avion). Numele de Taipei 101 reprezinta cele 101 etaje vizibile, simbolizeaza 101% adica cu 1 mai mult decat perfectiunea (nr. 100), dar si sistemul numeric binar compus din 1 si 0 reprezentand evolutia tehnologica.

Citeste si:

Observatorul se afla la etajul 89 , iar cand vremea este buna poti urca pe terasa etajul 91 de unde poti vedea de asemenea o vedere panoramica a orasului Taipei. In cladire isi au sediul companii internationale precum Starbucks, ING, Google, Bayer sau KPMG.

Un alt punct de interes il constituie gradina zoolgica tin Taipei - considerata cea mai mare de pe teritoriul Asiei. Fiind atat de mare nu am reusit sa o parcurgem in cele cateva ore pe care le aveam la dispozitie insa a fost cu totul impresionanta. Chiar din interiorul ei vizitatorii pot lua o telecabina care urca pe un munte apropiat, pe o distanta de 4,5 km. Desi sunt obisnuit cu telecabina, experienta din Taipei a fost una speciala caci distanta pana la sol era foarte foarte mare iar vantul puternic care sufla prin geamurile cabinei iti dadea impresia unui film de groaza. Asigurati ca vantul desi puternic nu era periculos, am ales sa si coboram pe acelasi traseu.

Desi nu as fi crezut ca voi manca mancare chinezeasca, pot spune ca am mancat multe lucruri care mi-au placut foarte mult. Cel mai bucuros am fost cand am invatat ca supa se mananca cu betisoarele si nu cu lingura. Cred ca daca te obisnuiesti, betisoarele sunt chiar mai usor de folosit decat furculita pe care o folosim noi.

Sunt innebuniti dupa aerul conditionat, astfel ca desi uneori este chiar frig afara, ei pompeaya aer rece in toate magazinele, mijloacele de transport ori puncte turistice.

Un alt lucru care m-a suprins a fost sa descopar ca tot orasul este acoperit de doua retele WiFi de buna calitate - una este gratuita TPE-Free iar cealalta este pe baza de abonament WiFly. Practic in apoape orice loc din oras poti avea acces la internet gratuit.

Macao

Macao este cea de-a doua regiune administrativa cu regim special a Chinei (prima fiind Hong Kong). Macao este o fosta colonie portugheza, controlata de acestia pana in anul 1999 si ramane regiunea cu cea mai densa populatie de pe glob.

Cea mai mare parte a PIB-ului regiunii vine din turism si jocuri de noroc, iar acest lucru se vede cu usurinta inca de la intrarea in tara. Dupa ce am coborat de pe ferry am fost intampinati de o coada la care am stat circa 2 ore pentru a ne fi verificate pasapoartele. Procedura de emigrarea a fost aceeasi ca si in Hong Kong - completarea unui formular scurt (nume, nationalitate, adresa de resedinta in Ro si cea din Macao, numarul pasaportului si numarul cursei de ferry).

Transferul in Hong Kong si Macao se poate face fie cu ferry - pretul unui bilet fiind de cca 16EUR ori cu elicopterul - pretul calatoriei fiind de 400 EUR per persoana. Ne-am propus ca daca castigam la cazino sa incercam si noi calatoria rapida, insa din pacate nu am avut ocazia.

Imediat dupa iesirea din port ne asteptau zeci de autocare care ofereau curse gratuite catre cazinourile celebre - The Venetian, MGM, Galaxy, Sands etc. Multe dintre ele sunt cele din Vegas, doar ca probabil la dimensiuni mai mari. Autocarele se umpleau la cateva minute, insa noi am preferat sa mergem mai intai in oras (cazinourile cele noi sunt construite pe o insula apropiata, legata de insula principala printr-un pod similar cu cel din Lisabona).

Ajunsi in oras am simtit umiditatea de 97% si densitatea populatiei despre care citisem pe Wikipedia. Era atat de aglomerat incat daca incercai sa faci 4-5 pasi in lateral pentru a intra intr-un magazin trebuia sa astepti minute in sir pentru a gasi o portita in marea de oameni care mergeau inghesuiti. Pana sa ajung in Macao am crezut ca a vizita Florenta in plin sezon e un lucru dificil, insa nici nu se compara cu situatia de aici. Ati vazut vreodata secvente din metroul din Tokio unde sunt necesari asa numitii "pushers" pentru a impinge lumea in trenuri? Ei, cam asa era si aici.

Moneda nationala - "pataca" MOP - are aproape aceeasi paritate cu cea a dolarului din Hong Kong - 1 HK$=1.03 MOP insa ambele sunt acceptate de comercianti fara a fi nevoie de a face vreun schimb valutar.

Dupa ce am vizitat centrul, ne-am intors in port unde ne-am suit in autocarul celor de la The Venetian. Drumul a durat circa 20 minute si a trecut pe langa cazinourile MGM , Wynn si Sands (ultimul fiind cel mai mare cazino din lume). Ajunsi la celebrul the Venetian am fost uimiti de luxul si grandoarea de pe holurile hotelului. Hotelul imita Venetia, putand admira un cer superb care se misca intr-un mod natural sau o plimbare cu una dintre multele gondole de pe canalele interioare. Atmosfera creata este una foarte frumoasa si cu adevarat spectaculoasa.

Am intrat apoi in zona meselor de joc - unde fotografiatul era interzis - gasind aici mii de oameni ce se bucurau de sutele de mese disponibile. Jucatorii pareau oameni absolut normali, desi unii jucau la mese unde miza minima era de mii de dolari.

Calatoria s-a incheiat cu drumul din direct catre zona libera din Aeroportul din Hong Kong, cu check-in in Portul Macao.

In conculzie , Europa este deja mult in urma Asiei la multe capitole, desi inca avem nasul sus in cele mai multe ocazii.

Razvan Toma, autorul acestui articol, a lansat in 2010 un proiect din care are venituri anuale de 0,4 mil. euro – CosuriGunoi.ro.