Desi preturile de achizitie a obiectelor licitate au scazut, numarul si gusturile colectionarilor s-au rafinat, acestia preferand sa investeasca in arta de "prim rang".

"Odata cu liberalizarea comertului in anii '90, piata de arta din Romania trece printr-un continuu proces de evolutie, accelerat indeosebi in perioada de criza economica, din 2008 pana in prezent. In ceea ce priveste anul 2012, s-a confirmat o crestere sustinuta a numarului de tranzactii. Acesta este rezultatul cresterii cererii, respectiv a raspunsului ofertei, prin sporirea numarului de jucatori la nivelul pietei primare", a declarat Alexandru Baldea, actionar majoritar al casei de licitatii Artmark.

Daca pe piata mondiala arta asiatica a inceput sa castige din ce in ce mai mult teren, artistii plastici chinezi fiind cei care "picteaza lumea in rosu", dupa cum apreciaza analistii de arta americani, in Europa - si mai ales in Romania -, arta autohtona isi pastreaza suprematia.

Asadar, colectionarii romani au scos din buzunare sume care, nu de putine ori, au parut exorbitante, pentru a adauga in patrimoniul personal tablouri care, in unele cazuri, au fost platite cu pretul a trei apartamente deloc modeste in Capitala.

Astfel, "Topul celor mai valorosi pictori romani", lansat la sfarsitul lunii octombrie de Capital in colaborare cu casa de licitatii Artmark, l-a plasat pe prima pozitie pe Nicolae Tonitza, al carui tablou "In iatac" a fost vandut cu 290.000 de euro, suma la care s-a adaugat si comisionul casei de licitatii.

Al doilea in top este Nicolae Grigorescu, a carui capodopera "Tarancuta odihnindu-se" a obtinut suma de 270.000 de euro, intr-o licitatie din 2011.

"Primele sapte pozitii din Top 100 sunt tranzactii incheiate de casa de licitatii Artmark, insa clasamentul este reprezentativ pentru intreaga piata. Cei mai valorosi artisti romani se regasesc si in topul individual al tranzactiilor realizate de fiecare casa de licitatii in parte. Daca ne raportam doar la vanzarile din 2012, topul este dominat de Grigorescu, Tonitza, Luchian, Brauner, Ciucurencu, Petrascu si Pallady", a mai spus Alexandru Baldea.

Aceasta in contextul in care anul 2012 a confirmat interesul cumparatorilor pentru "arta de prim rang", reprezentata de numele de necontestat ale picturii romanesti - Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, Stefan Luchian, Ioan Andreescu -, ceea ce, potrivit actionarului majoritar al Artmark, "reprezinta o alegere prudenta si sigura pe timp de criza".

Preferintele colectionarilor care si-au achizitionat lucrari de arta prin intermediul casei de licitatii Goldart s-au indreptat catre opere ale marilor maestri romani. "Au fost preferati pictori romani moderni (sfarsit de sec. XIX, inceput de sec. XX) si sculptura. Cei mai "vanati" autori au fost Stefan Luchian, Nicolae Vermont, Gheorghe Petrascu, Samuel Mutzner si Horia Bernea, cu lucrari din perioadele lor de maturitate, a spus Luminita Ghidus, fondator al casei de licitatii Goldart.

Citeste si:

In paralel cu vanzarile marilor nume, in 2012 a fost sesizata si o intarire a "esalonului 2", reprezentat de nume in plina ascensiune, foarte cautate (Pallady, Petrascu, Darascu), dar care nu au atins inca notorietatea "primului rang".

Pe langa interesul in investitia sigura in arta consacrata, "setea" noului val de cumparatori a dus la miscari interesante si in ceea ce priveste nivelul de jos al intervalului valoric, cu lucrari accesibile ce au cunoscut cresteri surprinzatoare. Astfel, tabloul pictorului Misu Teisanu, "Sedusa", a avut un pret de pornire de 300 de euro pentru a ajunge la o valoare de adjudecare de 10.000 de euro in cadrul Licitatiei de Martisor a casei Artmark.

"O evolutie extrem de interesanta a avut-o si arta contemporana, licitatia organizata de Artmark pe aceasta tema in luna noiembrie a acestui an obtinand cele mai bune rezultate din istoria segmentului: un total de 240.000 de euro si o rata de adjudecare de 83%", a mai spus Baldea.

Atat reprezentantii casei Artmark, cat si cei ai casei Goldart spun ca au sesizat in 2012 o crestere - "sustinuta", in cazul Artmark, si "usoara", in cazul Goldart - a pietei de arta din Romania. La Goldart, de exemplu, s-au vandut anul acesta peste 800 de lucrari de arta in valoare de peste de 1.500.000 euro, cu 100.000 de euro mai mult decat in 2011.

Cresterea este pusa de Alexandru Baldea pe seama unei vizibile accelerari a evenimentelor dedicate comercializarii produsului artistic si a diversificarii tematicilor din licitatiile de profil.

"Analizand doar segmentul de piata contorizat public, licitatiile, numarul tranzactiilor incheiate in 2012 a crescut cu 15% fata de anul precedent si cu 35% fata de 2010. Prin intermediul caselor de licitatii, sunt scoase spre vanzare in jur de 400 de obiecte de arta in fiecare luna", spune reprezentantul Artmark.

Insa, evolutia pietei romanesti de arta in 2012 a devenit interesanta si pentru colectionarii straini, care, atrasi de valorile relativ mici ale preturilor de pornire ale lucrarilor de arta, au venit in Romania pentru a-si imbogati colectiile.

Asa se face ca, la casa de licitatii Alis, cea mai mare tranzactie pentru anul 2012 - peste 100.000 de euro - a fost reprezentata de un tablou al unui pictor rus "al carui nume nu are nicio relevanta pe piata interna si care a fost achizitionat de un cumparator rus, castigator al unei dispute care nu a implicat niciun colectionar roman", dupa cum a spus Bucur Mihail Papagheorghiu, reprezentant al casei Alis.

Potrivit analizei pietei de arta in 2012, realizate de Papagheorghiu, "toate casele de licitatie au coborat mult preturile de intrare, pentru a se putea mentine pe linia de plutire, iar performantele sunt rare si conjuncturale. (…) In general, coborand preturile, vanzarile s-au marit, ca numar si volum, dar ca valoare, evident, nu".