„Proud Gay“ pana spre jumatate de miliard

Nici Dolce, nici Gabbana nu au incercat sa ascunda de ochii lumii relatia lor amoroasa, ba chiar au profitat de statutul lor pentru a cuceri libertinul Hollywood. Pana la sfarsitul lui 2004, cand cei doi s-au despartit, insa numai in aspectele intime ale relatiei, nu si in cele profesionale. Imediat, „pupezele“ din presa de specialitate au dat buzna sa produca statistici, rezultand ca sunt prea rare ocaziile in care relatia profesionala poate continua si dupa moartea pasiunii.

S-a dovedit ca cele 350 de milioane de euro, cat valora compania la acel moment, erau tot atatea motive de continuare a muncii de creatie, mai ales ca niciunul dintre ei nu si-ar fi putut asuma o marca ce cuprindea ambele nume. Dupa un an, noile colectii care au dat lovitura au marit cu inca vreo cateva zeci de milioane aceasta cifra, cei doi dovedind ca dragostea si profitul nu utilizeaza acelasi „combustibil“. Comentariul acid al presei de specialitate a fost: „Dupa ce au trait o buna perioada din macaroane, dragoste si vise, cei doi au decis sa lase doar colectiile de haine sa vorbeasca despre pasiune“.

Tradisia loviturii „din prima“

La fel ca numerosi alti designeri italieni, Dolce&Gabbana au fost un model de succes. De la prima colectie, numele lor a facut inconjurul lumii, iar faima nu a incetat sa sporeasca dupa fiecare anotimp ce s-a scurs din acel moment. Domenico Dolce era „baiatul de la tara“, fiind nascut in 1958, la Polizzi Generosa. Gabbana, cu patru ani mai tanar, era fiul unei metropole de traditie - Venetia. Dintre cei doi, Dolce era mai aproape de moda. A urmat studii de specialitate, pe care si le platea muncind intr-un mic atelier de croitorie venetian. Gabbana avea inclinatii spre arta, fara a-i fi foarte clar in ce domeniu urma sa aplice studiile de grafica si design. Cei doi s-au intalnit in 1980, in timp ce lucrau intr-unul dintre sutele de ateliere din Venetia. De aici pana la primele lucrari in regim de freelancer-i nu au mai trecut decat doi ani.

Prima colectie semnata de cei doi a fost prezentata in 1986 si a fost aclamata pretutindeni. Anul de impunere pe piata a marcii a fost 1990, cand cei doi au prezentat prima linie masculina si au deschis si un magazin in capitala italiana a modei, Milano. Tot in 1990, Dolce si Gabbana au creat linia Complice pentru Genny Group, unul dintre primele succese rasunatoare.

Chiar de la inceput, cronicarii de moda au alaturat linia Dolce&Gabbana cu stilul altor mari creatori italieni: Armani, Versace, Gucci, Prada sau Moschino. Succes dupa succes, apreciere unanima, cifra de afaceri in crestere - toate acestea nu puteau sa duca decat la abordarea unui stil de un lux exorbitant, de o stralucire dusa pana in pragul kitsch-ului. Cele mai fine materiale au devenit baza unor rochii ce aduc aminte de ale prostituatelor lui Verdi si a unor costume care amintesc, nu o data, de vagabonzi si hotii de buzunare de la inceputul secolului. O fi sic, o fi „trendy“, dar este mai mult decat tipator. La fel ca si cea mai mare realizare a firmei in materie de tehnologie - telefonul Motorola RAZR V3i, fabricat din aur, in doar 1.000 de exemplare, la un pret de 1.500 de lire sterline.

Prostituate si fotbalisti

De la imaginea standard a firmei - cateva fete in rochii taranesti de acum 200 de ani - la noile colectii care arata a tinuta business, doar ca hainele sunt total transparente, Dolce&Gabbana au produs absolut toate felurile de haine care, in viziunea lor, simbolizeaza bunastare si libertate. Asa cum se precizeaza si in profilul oficial al companiei, oamenii pentru care lucreaza D&G fac parte, aproape fara exceptie, din noile „icoane“ ale secolului: actrite, dizeuze si fotbalisti.

Meserii care tineau ocupat timpul claselor sociale inferioare in urma cu un secol si care au devenit, prin puterea media, visul oricarui adolescent. Iar, pentru ca nu exista un teenager care sa nu se rascoale in sinea sa impotriva regulilor, Dolce&Gabbana au devenit promotorii unui stil complet rupt de traditiile engleze sau italiene ale elegantei. Cand vedeti pe strada un sacou stralucitor, dar fin, combinat cu multe inele de aur sau platina, bratari de piatra sau matanii si cu tenisi, un tricou zdrentuit si blue jeans rupti in spate, puteti fi siguri ca undeva, la origini, este o combinatie inspirata de la D&G.

De altfel, compania a si publicat o serie de carti in care isi explica filosofia: Hollywood, Calcio, 20 Years sau Music sunt cateva dintre ele. „Jucatorii de fotbal de astazi au devenit un fenomen nu doar pentru noi, ci si pentru intreaga lume. Ei sunt indragostiti de ceea ce au devenit, dar mai ales sunt iubiti. Ei sunt noii purtatori de cuvant pentru un nou fel de frumusete, mai proaspata. (…) Astazi, tendintele sunt create de fotbalisti si de stilul lor de viata. Ei sunt cei care ne distreaza, gladiatorii moderni… Sunt eroii acestei epoci“. Si, pentru ca orice erou trebuie sa ajunga acasa la o casnica pe masura, Victoria Beckham, Beyoncé sau Missy Elliot sunt doar cateva dintre noile personalitati care au devenit purtatoare ale unui mesaj simplu: „Muzica este limba universala care le permite unor oameni cu istorii si varste diferite sa comunice, sa aiba aceiasi idoli si sa treaca peste diferentele dintre ei“. Ar mai fi Kylie Minogue, Angelina Jolie, Madonna sau Monica Bellucci, dar ele nu au contracte de publicitate cu D&G, ci doar le poarta hainele, fara a uita totusi sa le arate eticheta de la sacou paparazzilor care le urmaresc.

Falsuri organizate

Existenta unei firme ca Dolce&Gabbana era necesara pentru nisa careia i se adreseaza. Aici, mai mult decat la Armani sau Valentino, fanii idolilor mediatizati de companie se reped sa ii imite pe Mutu, Biagio, Vieri sau del Piero. Ca urmare, firma se confrunta cu o avalansa de falsuri care ii reduce semnificativ veniturile. Chiar daca hainele sunt mai „de cartier“, moda italiana nu permite, prin standardele sale deja seculare, interventia jeans-ilor turcesti si a tricourilor chinezesti. Asa ca cei doi s-au hotarat sa puna la punct un sistem anti-imitatie care sa-i fereasca de neplaceri, indiferent cat de mult ar creste costul final al hainelor. Drept urmare, tricourile rupte vin insotite de: un certificat de autenticitate cu holograma „&“, o eticheta de tricot in interiorul fiecarui articol, cu aceeasi holograma imprimata la cald, un fir identificabil doar cu lampa cu ultraviolete, amplasat pe alt sigiliu de siguranta. In plus, compania a incheiat acorduri cu majoritatea statelor prin care le cere sa verifice la granita calitatea hainelor ce pretind ca provin de la D&G.