Nu e niciun secret ca se pot face averi in Romania vanzand marmura pentru treptele si interiorul vilelor cu turnulete, unde vrajitoarea din cortul de langa piscina castiga sute de euro pe minut. Ce-i drept, se poate construi si cu bun-gust, dar marmura si gresia nu vor reusi niciodata sa egaleze caldura si confortul parchetului, fie el simplu si ieftin, fie croit din cele mai rare esente.

Autohton si exotic

Parchetul este reprezentat de orice fel de mozaic de lemn, masiv sau prelucrat (stratificat), destinat interioarelor sau gradinii. Esente parfumate sau neutre, culori contrastante sau coerente, cu rezistenta de decenii sau doar de cativa ani, acestea reprezinta tot atatea combinatii de optiuni. Din pacate, pe piata romaneasca, ca si in cazul vinului, primeaza pretul, nu gustul. Sa ai o vila de cateva sute de mii de euro si sa o decorezi cu parchet de 5-6 euro metrul patrat e ca si cum ai comanda cele mai mari si mai rare trufe si le-ai asorta cu ceapa si cu un vin de sapte lei sticla.

In magazinele de specialitate puteti asista la o simfonie de culori si materiale. Stejar natural, stejar alb, periat sau nu, wenge, bambus, castan, doussié, frasin, artar, fag, iroko, jatoba, merbau, moabi, elondo, massaranduba, okan, azobe, pin suedez, cumarù, tek, cires, padouk, ipé, mahon sau nuc sunt o parte din alegerile posibile. Li se adauga materialele traditionale autohtone, de genul bradului sau alunului, unde metodele de prelucrare au cuvantul hotarator in calitatea finala a materialului.

Cele trei mari clase de parchet sunt cel solid, cel taiat si laminatele. Parchetul solid, folosit predominant la decoratiunile exterioare, dar si la pardoseli destinate spatiilor intens utilizate, are de obicei minimum 1,5 centimetri grosime, pentru a rezista la mai multe serii de raschetare si lustruire. Parchetul clasic, taiat, este genul de parchet pe care-l foloseau cu precadere bunicii: felii subtiri de lemn, de 5 milimetri grosime, cu o suprafata ce varia intre 20 si 35 de centimetri patrati.

Laminatele sunt „lemnul saracului”, fiind folosite cel mai des in spatii semiindustriale sau comerciale, unde investitia intr-un parchet de calitate este descurajata de utilizarea intensiva a podelelor. Realitatea este insa ca economia facuta la achizitionarea laminatelor devine rapid pierdere, deoarece laminatele, fiind extrem de casabile, se numara printre materialele cu garantia cea mai redusa.

Instalarea

Podelele de lemn pot fi instalate in aproape orice configuratie geometrica (curbele sunt cele mai dificile), insa adevaratul secret al parchetului consta in felul in care se ataseaza de podeaua preexistenta (de ciment sau beton). In cazul in care se doreste, dincolo de design, si un rol activ in mentinerea climatului, parchetul este asezat pe traverse inguste, astfel incat intre lemn si podea sa existe un spatiu izolator termic si fonic. Atunci cand parchetul serveste in primul rand izolarii fonice a unei incinte, intre dalele de lemn si podea poate fi introdusa spuma poliuretanica. In cele mai multe cazuri insa, parchetul este folosit exclusiv in scopuri casnice, drept urmare izolarea termica e mai importanta. Finisajele de lux exploateaza perfect spatiul dintre parchet si pardoseala, prin instalarea unor circuite electrice de joasa tensiune (24-27 de volti), utilizate la incalzire.

Citeste si:

In cazul in care podeaua o permite, instalarea parchetului se poate face si cu traditionalele cuie sau prin incleiere, insa durata de viata a lemnului este mult mai redusa.

Romanii prefera ieftin

De ani buni, parchetul din materiale laminate este vedeta pietei, mai ales cel de calitate inferioara, de 5-7 euro pe metru patrat. Insa, ca si in cazul geamurilor termopan, calitatea laminatelor nu este neaparat redusa, parchetul fabricat din laminate putand ajunge, in functie de finisaje, pana la 50 de euro/mp. In ciuda vitregiilor pietei, companiile de lux din domeniu au ajuns, totusi, in Romania.

Floor Concept, o companie infiintata in 2005, si-a propus sa devina „nodul” domeniului in sud-estul Europei. Reprezentand cele mai mari firme de profil - Panaget si Exterpark pentru parchet, precum si Guy Laroche si Alexander’s Collection pentru covoare -, compania si-a propus sa reorienteze gusturile publicului de la accentul pus pe pret catre aspectele mai semnificative: calitate, confort si garantie.
Unul dintre cele mai mari avantaje, de exemplu, atunci cand cineva opteaza pentru un parchet Panaget, este garantia de 30 de ani, unica printre toti producatorii de parchet europeni, inclusiv cei specializati in produse premium sau super-premium. Referintele companiei sunt pe masura: Palatul Versailles, resedinta Winston Churchill din Londra, celebrele galerii LaFayette, Palatul Parlamentului din Paris, showroomuri Bugatti sau sediile caselor de moda Ferre si Prada.

Garantia neegalata inca de niciun producator provine din pastrarea neschimbata a traditiei de prelucrare a lemnului, care inca mai devine parchet dupa aceleasi retete ca in 1820, cand se deschideau primele ateliere Panaget, in Bourgbarre, Franta: imbibare intensiva in doua bai cu ulei de in, urmat de lacuire in opt straturi. Singurul lucru care a evoluat a fost compozitia lacului, care nu mai este exclusiv natural, ci contine si oxizi de aluminiu, meniti sa sporeasca rezistenta parchetului la umiditate si socuri mecanice.

Unul dintre secretele pastrate in compania Panaget este tehnologia de uscare a lemnului: spre deosebire de produse similare, componentele parchetului se bucura de „stabilitate dimensionala”, adica nu se umfla si nu se contracta in timp, drept care, odata instalat, parchetul nu-si va mai schimba proprietatile. Mai exact, nu va scartai precum parchetul bunicii si nu va forma goluri neplacute in spatiul de pana la podea.

Exterpark, a doua firma de parchet premium reprezentata de Floor Concept, este o companie specializata in spatii exterioare - piscine, gradini, alei etc. In consecinta, produsele sale de lemn masiv, chiar daca par mai putin finisate decat parchetul de interior, acopera o plaja extrem de diversa de esente exotice sau de lemn comun (in masura in care stejarul alb e comun!), si sunt ceva mai scumpe chiar decat produsele destinate caselor. In schimb, fata de toate sipcile de brad baituite si unse cu petrol utilizate in genere in Romania, cele doua game majore ale Exterpark ofera solutii mult mai elegante si mai viabile.

Exterpark Clasic are sistemele de prindere bazate pe otel inoxidabil (cunoscute sub numele de clipsuri PM), ceea ce confera instalarilor o durata de viata mult mai mare decat lemnul traditional. Pentru cei care considera detaliile extrem de importante, gama Exterpark Plus vine cu un sistem de prindere invizibil, care face ca imbinarea dalelor de lemn sa se faca absolut perfect, rezultatul final fiind extrem de apropiat ca design de parchetul de interior. Cu referinte de genul Hotelului Royal Savoy, stadionului echipei FC Barcelona, Primariei din Atena, Centrului Comercial Vasco da Gama sau cu instalari devenite celebre printre specialisti - Muzeul de Istorie Cata-lan, Universitatea din Valencia sau Hotelul Don Toni din Ibiza -, Exterpark Eurocover si-a castigat o pozitie de top pe piata europeana de profil, pe care inca nu o ameninta niciun concurent.