Stefan Musca (40 ani) si-a deschis primul magazin de haine in anul 1998 la varsta de 25 de ani, iar in anii urmatori si-a extins activitatea prin deschiderea mai multor magazine in Constanta, Timisoara, Cluj, Brasov, precum si prin contracte in alte tari, precum Suedia.

S-a axat pe crearea de modele unice de blugi, insa nu ii place eticheta de creator de jeansi si spune ca poate realiza tinute pentru orice ocazie, mai putin incaltaminte si palarii.

In medie, designerul produce 8-10 modele noi in fiecare zi, de la modelul clasic pana la creatii ingenioase.

"In anii 2001-2010, multi din cei care mergeau in cluburile din Romania treceau pe la mine. Pe vremea aceea oamenii ieseau joi, vineri si sambata in cluburi, si tineau la eticheta lor, tocmai pentru ca aveau bani. Acestia veneau in magazinele mele si isi faceau trei tinute pe saptamana", povesteste el.

Avand magazine in cele mai importante centre universitare din tara, o mare parte dintre clientii sai era reprezentata de tinerii studenti.

"Doar in Cluj-Napoca veneau 100.000 de studenti in fiecare an. Si daca reuseam sa atrag in magazin cateva procente dintre acestia era suficient, pentru ca vorbeam de tineri de pana in 20 de ani, tineri gata sa incerce orice, iar produsele mele se potriveau", mai spune Stefan Musca.

In urma cu cativa ani, perioada in care asa cum spune Stefan Musca "erau foarte multi bani in piata", in unele zile in fata magazinului din strada Batistei din Bucuresti erau cateva taximetre parcate. Nu cum scopul de a aduce pe altcineva la magazin, vreo persoana publica, clientela obisnuita a designerului, ci pentru a-si cumpara haine "cu eticheta".

"Aveam momente in care in magazin erau 3-4 taximetristi si isi cumparau blugi, tricouri, camasi, care nu erau ieftine deloc. Vindeam in 2005-2006 cateva perechi, sase-sapte, de blugi, iar preturile urcau pana la 2.200 - 2.500 de lei", mai spune Stefan Musca.

Oamenii strang bani pentru a-si mai achizitiona o tinuta

Odata cu criza economica, care si-a facut simtita prezenta in Romania de cativa ani buni deja, designerul roman a decis sa inchida inca din 2009 magazinele din afara Bucurestiului, insa spune ca in businessul pe care il conduce declinul se simte puternic in ultimul an.

El isi aminteste in ziua de Craciun a anului 2007 a vandut produse in valoare de 130.000 lei, in timp de pe 25 decembrie 2012 vanzarile nu au depasit 3.900 lei.

"O perioada foarte grea a inceput din august 2012, cand intr-adevar am simtit ca nu mai exista bani, data de la care vanzarile sunt in picaj. Romanii isi mai cumpara haine doar atunci cand au un eveniment important. Acum persoanele cunoscute isi mai cumpara, insa mai rar, strang bani o luna de zile pentru a-si achizitiona o tinuta pe care sa o poarte la un eveniment important, de genul unui majorat, a unei petreceri sau a unei receptii", a explicat Musca.

Citeste si:

El a adaugat ca in Romania 10% dintre oameni isi mai permit sa tina la eticheta, in vreme ce restul isi focuseaza bugetele exclusiv pe hrana, facturi si o iesire in oras la sfarsit de saptamana.

De asemenea, alte probleme cu care se confrunta designerul roman, ca majoritatea firmelor cu activitate locala, sunt taxele mari, schimbarile dese de legislatie si lipsa sprijinului autoritatilor.

"In fiecare saptamana, contabila imi spune ca s-a mai schimbat ceva. Autoritatile stiu ca au pus o multime de taxe care nu pot fi acoperite de firme si mai trimit si o multime de controale. Cum mai putem sa fim oamenii creativi cu toate lucrurile acestea atat de grele pe umerii nostri? Cand ai atatea probleme, mai poti fi creativ?", se intreaba Stefan Musca.

Strainatatea ofera orizonturi noi

In contextul celor de mai sus, designerul roman se gandeste sa inchida magazinul pe care recent l-a inaugurat in centrul comercial Cocor din Capitala, sa pastreze atelierul de creatie, insa acesta din urma sa fie destinat exclusiv pentru export.

“Anul acesta in august fac 18 ani de cand sunt in business. Imi pun pentru prima data intrebarea daca mai pot sa merg mai departe, pentru ca poporul asta a saracit atat de tare, iar eu, pentru prima data, nu mai vad luminita de la capatul tunelului. Ma uit prin mall-uri, merg o multime de oameni acolo, insa magazinele sunt goale, romanii au saracit foarte tare", a precizat Musca.

El spune ca sunt multe alte tari care ofera perspective potrivite pentru dezvoltarea businessului in domeniul modei inceput in Romania, insa designerul nu s-a decis pe ce piete vrea sa intre.

"Vreau sa plec in afara si sa o las usor cu Romania. Businessul o sa il fac aici, dar cu lacat pe usa pentru romani, o sa fie dedicat exclusiv strainilor, pentru ca strainii apreciaza lucrurile pe care eu le creez. In alte tari din straintate o pereche de blugi similara celor pe care eu le creez si-o pot permite doar oamenii potenti financiar, fiind foarte scumpi. Acum, preturile produselor mele nu depasesc 400 de lei, iar pentru straini nu e greu sa faca cumparaturi de 1.500 de euro. Loc este in orice alta tara, daca esti destul de creativ, nu s-au pus niciodata bariere in acest sens. Nu am o directie fixata, insa as prefera Londra. Sunt in discutii si pentru Singapore sau Tokyo", a mai spus designerul Stefan Musca.

Legat de perioada in care isi va restructura businessul la nivel local, Stefan Musca recunoste ca inca nu s-a hotarat, insa sustine puternic afirmatia ca piata locala nu isi mai poate reveni si ca "Romania este o tara fara viitor," din punctul sau de vedere.

Potrivit datelor proprii, piata locala de blugi se ridica la 300 milioane de euro, in Romania cumparandu-se peste 8 milioane de perechi de jeans pe an.