Confederatia Nationala a Operatorilor de Metale si Pietre Pretioase - Diamond Gold, Federatia Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase - Diamond Gold si Patronatul Bijutierilor din Romania solicita neaprobarea unui proiect de act normativ pentru modificarea OUG 190/2000 privind regimul metalelor pretioase in Romania, care se afla deja in Camera Deputatilor.
Avocatul bijutierilor, Otilia Sava, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca potrivit actului normativ in vigoare, marcarea bijuteriilor se face de catre operatori sau de catre ANPC pentru certificare.
Ambele marci au aceeasi greutate, marca operatorilor se numeste marca de responsabilitate, iar cea pe care o pune ANPC este marca de certificare. Problema este ca nu este aceeasi greutate in volumul celor care aplica aceasta marca, a precizat Otilia Sava.
"Din cei 7.000 de operatori cat sunt pe piata, 700 sunt cei care marcheaza cu marca de responsabilitate, restul de 90 la suta marcheaza ANPC cu marca de certificare. Daca ANPC marcheaza 90 la suta din piata inseamna ca automat este responsabil de toata piata de care se plange in prezent. De fapt, ANPC-ul este singurul responsabil de piata subterana care exista si care marcheaza 90 la suta. Pai daca marchezi 90 la suta inseamna ca 90 la suta este problema ta", a mai spus Sava.
Ea a mai spus ca desi Curtea de Apel a obligat ANPC sa-si respecte dreptul de a organiza concursul anual prin care operatorii pot sa-si aplice marca de responsabilitate, acest lucru nu s-a mai respectat din 2007.
"Sa nu credeti ca acest examen nu s-a mai organizat intamplator, pentru ca neorganizand, nu dai dreptul operatorilor sa-si marcheze propriile produse pe care le fac. Daca nu dai dreptul operatorilor sa-si aplice marca cu propriul panson, in care au investit mii de euro, inseamna ca il obligi sa vina catre ANPC, il obligi sa faca drumul si sa asigure transporturi de valori si, practic, obligi consumatorul sa cumpere un produs mai scump. Aceasta se intampla si acum, consumatorii nu sunt protejati, dimpotriva. Aparent, in prezent, piata subterana este principalul motiv pentru care ANPC vrea sa schimbe legea. Dar este vorba de o piata subterana pe care a creat-o si a ingrasat-o", a mai explicat avocatul.
Otilia Sava a mai spus ca adoptarea proiectului de act normativ si introducerea marcii de stat vor duce la pierderea celor 100.000 de locuri de munca din domeniu.
"De ce ar vrea ANPC, care marcheaza 90 la suta din piata, sa marcheze 100 la suta din piata? Pentru ca vrea sa loveasca in operatorii care marcheaza cu marca de responsabilitate si care reprezinta 10 la suta. Insa vorbim de marii producatori de pe piata de pietre si bijuterii de metale pretioase. Vorbim despre marii exportatori ai acestei tari, care mentin aceasta breasla in viata. Atunci, daca ANPC introduce marcarea cu marca de stat, cum credeti ca o va face? Marcand in continuare in cele 21 de centre, unde are un singur om, cel mult doi? Nu au logistica, nu au personal calificat", a mai spus reprezentanta patronatelor din domeniu.
Avocatul a adaugat ca ANPC ar urma sa aduca in acest lant o firma privata.
"Aici intervin baietii destepti din piata metalelor pretioase, pentru ca, desi nu are dreptul sa deroge marcarea cu marca de stat, legea interzice clar prin articolul 2, la articolul 14 alineatul d, undeva la sfarsit, avem un articol-cheie care spune ca ANPC va deroga marcarea cu marca de stat catre o firma privata. De ce ar veni o firma privata sa marcheze cu marca de stat? Mai mult decat atat, ANPC spunea, intr-o emisiune televizata, ca aceasta firma este o firma ungureasca. Este vorba despre o firma care va capusa intreaga ramura si care va distruge breasla celor 700 care marcheaza cu marca de responsabilitate", a mai spus Sava.
Ea a explicat ca daca in prezent un client se adreseaza unui operator pentru a comanda o bijuterie, acesta poate sa pansoneze bijuteria si in acelasi timp poate certifica ca acel client va purta o bijuterie conforma.
"Daca ANPC va reusi sa impuna acest proiect, veti veni la mine, veti lansa o comanda, iar eu va trebui sa plec cu sacosa de bijuterii la ANPC sau la firma privata din Ungaria ca sa marchez. Asta inseamna timp, costuri, transport si costul de coruptie, de care nu se vorbeste. Sunt lucruri care se intampla in teritoriu si pe care ANPC le stie, dar niciodata nu le spune. Cu costurile acestea se va distruge breasla operatorilor", a mai spus avocatul.
Reprezentantii patronatelor au acuzat ANPC si de faptul ca a promovat falsuri in piata bijuteriilor.
Karl Heinz, de la Patronatul Bijutierilor din Romania, a dat ca exemplu un medalion de opt grame, prezentat clientilor ca fiind integral din aur, desi doar rama obiectului era din acest metal pretios, interiorul fiind din argint.