Recenta avalansa de femei-politician, de femei de afaceri, de vedete si de sotii de fotbalisti a adus cu sine o cerere mult crescuta de servicii profesioniste de infrumusetare si relaxare. Evident, la standarde pe masura conturilor din banci.

Ca in multe alte domenii, inainte de aceste servicii au aparut preturile, multi furnizori fiind atasati mai degraba de principiul „prost nu e cine cere“ decat de ideea de calitate. Insa piata creste continuu, centrele de frumusete se perfectioneaza, iar clientii asteapta tot mai mult de la furnizori, cu un spirit critic ce se ascute in fiecare zi

CPP - Management Consultants, singura firma din sud-estul Europei specializata pe piata luxului, avertiza de mult timp ca nu exista un concept international de spa prezent pe piata romaneasca. Asa cum am mai scris, spa nu inseamna sa faci un dus sau o sedinta de jacuzzi dupa un tratament facial si un masaj. In urma tot mai numeroaselor articole din presa, dar si a unui interes direct exprimat de consumatorii din categoria super-premium, CPP a decis sa conduca, in premiera in Romania, un studiu profesionist asupra ofertei actuale de pe piata autohtona de spa.

Dupa o prima etapa, de sondare a ofertelor si de consultare a clientilor obisnuiti ai acestui tip de saloane, pe lista locatiilor ce se apropie suficient de conceptul de spa au ramas doar sapte centre: Ana Spa, Miko Beauty, Cella Center, Silhouette, Geta Voinea, Blue Line si Getts Marriott. Au urmat vizitele incognito ale specialistilor CPP si, in final, un chestionar direct adresat proprietarilor de spa-uri. Centralizarea rezultatelor releva, in egala masura, lipsurile si plusurile pietei, perspectivele si posibilitatile acesteia.

Problema cea mai importanta este ca, fie din lipsa de fonduri, fie din ignoranta, spa-urile romanesti se reduc, in cea mai mare masura, la niste cabinete cosmetice cu un plus de tratamente. Partea buna a lucrurilor este ca din ce in ce mai multi clienti ai acestor centre incep sa invete din ce au vazut prin lume si sa ceara acelasi lucru acasa. O presiune deloc neglijabila, al carei debuseu va conduce fie la imbunatatirea radicala a ofertelor existente, fie la intrarea pe piata a gigantilor internationali, deloc insensibili la pietele emergente.

Spa in restul lumii

In tarile in care luxul a fost o industrie definita de continuitate in secolul trecut, spa-urile sunt un refugiu atat de popular, incat piata s-a segmentat pe nise, pentru a-si fideliza fiecare categorie de public. Astfel, astazi exista urmatoarele tipuri majore de spa:
- ayurvedic - o imbinare de medicina traditionala sau practici antice indiene si nutritie, fitoterapie, aromaterapie, masaj si meditatie
- urban - spa-uri in locatii ultracentrale, usor accesibile clientilor din mediul de afaceri, amplasate indeobste in hoteluri, dar si de sine statatoare
- ambulatoriu - centre care ofera tratamente de minimum o ora si maximum o zi, specializate in vizite de scurta durata
- specializate - game complete de servicii, de la fitness si arta culinara la oportunitati de educare
- ecologiste - spa-uri pentru tratamente de lunga sau scurta durata, unde se promoveaza impactul cat mai redus asupra mediului: surse alternative de energie, apa reciclata (fara clor), fara plastic sau hartie velina etc.
- medicale - spa-uri care au angajati medici generalisti sau specializati, asistenta e asigurata de personal calificat, iar serviciile includ de la chirurgie estetica la tratamentul disfunctiilor somnului sau managementul masei corporale
- balneare - situate in zone cu izvoare termale sau minerale, aceste spa-uri ofera in principal programe de vacanta
- thalasoterapeutice - spa-uri care pun accentul pe proprietatile terapeutice ale apei de mare si florei acesteia.

Citeste si:

Topul avantajelor

Dintre toate centrele de infrumusetare, sanatate si relaxare studiate de CPP, Geta Voinea s-a desprins ca fiind singurul centru ultraspecializat, cu o oferta redusa exclusiv la frizerie/ coafor, machiaj profesionist si manichiura-pedichiura, fara niciun alt fel de facilitati. Desi a avut o medie destul de buna (8) la capitolul dotari, politica si motivatie salariala, nota generala a fost radical scazuta de notele la curatenie (7), ambianta/decor (6), lumini/ muzica ambientala (6) si promova-rea produsului intern (7). Nota finala a fost 79, ceea ce plaseaza acest brand pe penultimul loc, in fata celor de la Blues Line (73 de puncte). Desi acestia din urma ofera in plus masaj si programe de slabit, apar probleme la capitolul „atentie fata de clienti“ - nota 5.

La egalitate cu Geta Voinea s-au situat si Ana Spa si Cella Center, care insa au acumulat puncte si din alte domenii. Fiind singura companie cu spatii albe in formular, Cella Center pare sa aiba un mic avantaj, dat fiind ca isi acumuleaza punctele din mai putine rubrici, la care se apropie de notele maxime (curatenie - 9, ambianta - 8, lumini si muzica - 7, promovarea produsului intern - 8).

In schimb, Ana Spa vine cu oferta cea mai completa de pe piata - cosmetica faciala si corporala, programe de slabit si de relaxare, masaj, manichiura si pedichiura, coafor, frizerie, tratamente cu ultrasunete si kinetoterapie cu minimum doi angajati permanent, servicii absente la celelalte saloane. Centrul este totusi depunctat la capitolul politica salariala si nivel de motivatie salariala (5, respectiv 3 puncte din 10).
Pe locul al treilea al topului urca salonul Getts din Hotelul J.W. Marriott (84 de puncte) care, desi nu ofera o parte din serviciile Ana, are incluse machiaje profesioniste si lifting, precum si un program de fidelizare. Cu 87 de puncte, Miko Beauty se afla pe locul al doilea, propulsat si de ambianta generala (nota 9), o medie printre cele mai bune (7) la atentia fata de clienti si nivelul preturilor, precum si programe de slabire sau de relaxare, masaj si alte servicii.

Varful clasamentului a fost castigat, cu 90 de puncte, de catre Silhouette, care exclude din oferta serviciile de frizerie-coafor, manichiura si pedichiura, pentru a se apropia cat mai mult de traditia spa. Include, in schimb, homeopatie, lifting, botox, ultrasunete si modelare corporala cu laser, alaturi de nelipsitul masaj, dar si de cosmetica faciala si corporala sau programe de slabit. Politicile salariale, motivatia si dotarile de la Silhouette primesc cele mai mari note - 7, 8 si, respectiv, 9.

Acestea fiind avantajele oferite de saloane, trebuie sa mai precizam ca terapia pentru somn este inca un vis indepartat, yoga pare sa fi fost definitiv compromisa dupa scandalul MISA, produsele romanesti nu mai exista decat la Ana Spa, iar lefurile angajatilor variaza intre unele mici si medii, insuficiente pentru a motiva o activitate de calitate la nivelul luxului propus. Kinetoterapia are o singura „gazda“, programe de fidelizare nu au decat doua centre si, simptomatic pentru o piata inca anarhica, toate saloanele sunt deschise publicului general, fara sa reuseasca a oferi intimitatea si relaxarea pe care le asigura spa-urile „cu circuit inchis“ din Occident.

In plus, „de parca s-ar fi vorbit“, niciunul dintre proprietari nu a acceptat sa raspunda la intrebarile legate de investitia initiala, bugetele de marketing sau personal. Aceasta ultima problema este, de altfel, printre cele mai importante: site-urile saloanelor abunda in accente referitoare la „personalul specializat“, insa raspunsurile unanime referitoare la raportul dintre angajatii specializati si cei nespecializati au fost „nu stiu/nu raspund“. Ca e vorba de falsa publicitate sau simpla nestiinta ramane sa stabileasca doar piata.