Potrivit Raportului anual al pietei de arta romanesti, realizat de IMA - Institutul pentru Managementul Artei, anul 2013 se inscrie in trendul ascendent pe care a pornit piata de profil autohtona in urma cu mai bine de cinci ani. Continuand cresterile spectaculoase inregistrate in anii precedenti, 2013 a fost un an in care jucatorii din piata de arta s-au concentrat pe sporirea numarului de clienti prin diversificarea constanta a ofertei si prin activitati conexe de formare si educare a publicului amator de arta, scrie Mediafax.

De asemenea, potrivit sursei citate, piata licitatiilor de arta din Romania s-a situat, in 2013, la aproximativ 15,1 milioane de euro, intr-o piata de arta ce poate fi estimata ca depasind 28 de milioane de euro (autorii raportului adaugand vanzarilor din licitatii - singurele publice si contorizabile - valoarea estimata a subpietei vanzarilor private prin galerii de arta ori targuri de profil, inclusiv a tranzactiilor neinregistrate in facturi fiscale ori certificate de vanzare emise conform HG 1420/2003.

Segmentul principal in licitatiile de arta din Romania a ramas arta de patrimoniu, in special creatia artistilor de importanta nationala, ce concretizeaza in continuare cele mai mari valori de piata.

Anul 2013 a oferit un nou record absolut pentru piata romaneasca de arta: opera "Doua fete", de Stefan Luchian, a fost adjudecata pentru suma de 300.000 de euro. Daca, la varful ofertei, competitia este de regula limitata, cele mai spectaculoase cresteri in sistemul licitatiilor sunt obtinute de clasicii sfarsitului secolului al XIX -lea si inceputului secolului al XX-lea, precum si modernistii consacrati ai picturii interbelice, a caror accesibilitate relativa inca ii face cei mai cautati in randul cumparatorilor de arta.

Insa vedeta neasteptata a pietei de profil in 2013 a fost arta contemporana, cu vanzari in licitatiile nationale cu 10% mai mari decat in 2012 (aproximativ 1,4 milioane de euro), noi recorduri de autor si succese notabile la nivel international.

Citeste si:

Dar, in ciuda cresterilor semnificative in ultimii trei ani, piata de arta contemporana romaneasca este inca in proces de treptata cunoastere si apreciere, departe de potentialul atins de tari din regiune precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia etc.

Intr-o piata in stadiu de dezvoltare, activitatile de formare a pietei au jucat un rol important in 2013. Artmark a continuat seria de evenimente nationale prin itinerarea unor expozitii cu opere depatrimoniu la Constanta, Timisoara, Arad, Iasi, Ploiesti, Brasov etc. si a accentuat nevoia de educare a publicului cu privire la obiectul de arta prin organizarea regulata de cursuri specializate de management al artei. Instrumentele deja consacrate ale pietei de arta, Indexul Pietei Romanesti de Arta si indicii pietei de arta (de rentabilitate si de lichiditate) si-au continuat menirea de transparentizare a comertului cu arta, fiind, prin consecventa monitorizarii, repere utile in evaluarea unei achizitii de arta cu rol investitional.

In pofida rezultatelor remarcabile, piata de arta romaneasca se afla intr-un stadiu inca emergent, departe de probabilul sau potential (in prezent numara aproximativ 4.000 - 5.000 de clienti fideli si ocazionali, specialistii apreciind ca potentialul pietei romanesti este situat undeva in jur de 15.000 - 200.000 de cumparatori).

Data fiind varsta tanara a pietei romanesti de arta, acest sistem prezinta inca o seama de vulnerabilitati, iar jucatorii din piata sunt deseori nevoiti sa se confrunte cu reglementari incomplete, neactualizate, situatie ce da nastere unor controverse diverse (de la procedura de urmat in cazul contestarii autenticitatii unei opere la dificultatile pe care le intampina un colectionar angajat in circulatia internationala a valorilor culturale cu autoritatile vamale romane).

Sursa foto: Artmark