Managerul despre care vorbim este Bogdan Putinica, cel care a fondat in anul 2000 impreuna cu Daniel Bogdan compania de software embedded IP Devel, care in 2006 a trecut printr-o tranzactie cu furnizorul de servicii de recrutare si leasing de personal Adecco, iar in 2008 a fost cumparata integral de grupul suedez de software si servicii Enea.

Acum, Putinica este vicepresedinte senior in cadrul Enea, o companie cu afaceri de circa 46,2 de milioane de euro la nivel global. Putinica se ocupa de businessul pentru zona Europa si America de Nord si este singurul strain in board-ul de conducere al companiei suedeze.

Putinica: Nu poti sa cresti un business la telefon sau prin Skype

„In fiecare luni merg la sedinta din Suedia si, cand ne intalnim, ei vorbesc in engleza datorita mie, pentru ca altfel ar putea vorbi in suedeza. Este o functie rara in Romania si o experienta extraordinara sa ai o functie globala, dar sa ramai in tara ta. In fiecare trimestru, ei imi zic sa ma mut in America, in Tokyo ori in Singapore, pentru ca o afacere globala are nevoie de oameni care sa fie la fata locului. Nu poti sa cresti un business la telefon sau prin Skype, trebuie sa mergi acolo sa dai mana cu oamenii. Dar aici este familia mea si as pleca doar cu familia. Iar mie imi place in Romania si le-am zis ca aici dau randament. Le-am zis sa stau aici si sa ma trimita sa semnez in strainatate cu Boeing, cu Airbus”, afirma Putinica.

Vicepresedintele Enea conduce un business in jurul a 25 de milioane de euro si circa 330-340 de angajati.

Aproximativ 260 dintre ei lucreaza in Romania, in centrul Enea Services din Bucuresti si creeaza in special software pentru echipamente medicale, industria financiara ori telecomunicatii. Tipul de soft pe care il dezvolta cei de la Enea se numeste embedded si se foloseste pentru produsele non-computere, adica pentru masini, telefoane, instrumente medicale, echipamente audio, jucarii, televizoare ori aplicatii de securitate.

Dintre cele aproximativ 25 de milioane de euro de care este responsabil Bogdan Putinica, in jur de 9 milioane de euro au fost obtinute anul trecut in centrul din Bucuresti, iar restul prin filialele din America de Nord.

Tot America de Nord genereaza si majoritatea veniturilor Enea Services Romania. Mai exact, 60% din cifra de afaceri a companiei din Romania este creata prin proiecte pe piata americana, in jur de 10% datorita clientilor prezenti la nivel local, iar restul datorita clientilor din tari precum Japonia, Israel, Germania, Suedia, Norvegia sau Australia.

Anul acesta Enea Services Romania ar putea ajunge la afaceri de circa 11-12 milioane de euro, dupa ce in ultimele luni managementul a fost o „strategie fulger de crestere la nivel local”. Iar strategia pare sa dea roade avand in vedere ca businessul pe Romania s-a dublat in ultimile trei luni.

Nu am fost si nici nu vom fi cu adevarat jucatori pentru piata romaneasca

„La noi majoritatea problemelor legate de IT sunt pentru ca cerintele sunt scrie prost, organizatiile care investesc ori au prea multi bani ori nu stiu ce sa faca…dar se vede lipsa de competenta in IT-ul romanesc. De exemplu, eRomania a fost o idee foarte buna, dar implementarea a fost dezastruoasa. Sunt companii mult mai mari decat noi care fac lucruri remarcabile in Romania, iar noi nu am fost si nici nu vom fi cu adevarat niste jucatori pentru piata romaneasca. Drumul acesta nu mai este al nostru si ar fi irosire de timp si de resurse sa schimbam asta. Dar atunci cand lumea ajunge la o limita, cand isi atinge gradul de competenta sau incompetenta, acolo putem interveni noi. Iar lucrul asta a dat foarte mare randament in ultimele trei luni cand ne-am dublat businessul pe Romania”, spune Putinica.

El mai spune ca daca in urma cu cativa ani cresterea Enea venea din proiecte, o mare parte dintre ele de outsoucing, in ultimii doi-trei ani avansul a fost generat de proiecte de cercetare si dezvoltare (R&D).

Companiile nu mai vor doar costuri mici

„Conceptul de outsourcing a inceput sa se maturizeze, lumea nu mai cauta doar costurile cele mai mici. Companiile incep sa urmeareasca principii mai complexe, ca inovatie, competitie, inteligenta, cum sa faci mai repede anumite lucruri. Si incep sa apara jucatori noi ca Romania, Ucraina, Rusia. Pentru noi in ultimii 2-3 ani cresterea a venit din zona aceasta de cercetare si dezvoltare. Practic, am trecut de la capital mai ieftin la inovatie. Iar principalii deschizatori de drumuri sunt americanii si pentru noi avansul vine din America si din zona medicala".

Managerul mai spune ca softul medical, care reprezinta sursa principala a veniturilor din Romania, este varf de gama pentru o companie IT, iar clientii sunt dintre cei mai pretentiosi.

“Ca esti destept iti garanteaza doar ca ei iti vor citi mailurile. Dar acesti clienti sunt reglementati de o organizatie care se numeste Food&Drug Administration si sunt mai sfinti decat Papa, sunt foarte duri. Soft medical nu este ceva ce poti peste noapte. Un programator in zona aceasta poate fi pregatit in 2-3 luni, in timp ce <<scram>>, o metodologie foarte la moda de a dezvolta software, se invata intr-o jumatate de ora. Pentru ca echipamentele pe care le facem noi se cupleaza la o fiinta umana si, daca se intampla ceva, problemele sunt foarte tangibile”, mai spune Putinica.

Daca in ultimii ani cresterea Enea in Romania, dar si in lume, a venit de pe piata americana, Putinica se asteapta ca in urmatorii doi ani lucrurile sa se schimbe putin. Iar, deocamdata, managementul din Suedia si de la Bucuresti analizeaza inca pe ce piata va paria pe viitor.

Ar trebui sa avem ca slogan: Sunt roman si sunt destept

“Nu stim inca daca este vorba despre Germania ori Japonia. Noi avem un birou in Munchen si avem unul si in Tokyo. Germania este o piata mare, o economie foarte puternica. Pe de alta parte, in timp ce in fashion tendintele apar la Paris, asa si nebunii informaticii mondiale sunt japonezii. Ei vor crea mereu urmatorii roboti, matura automata care merge wireless. Unul dintre aceste doua locuri este urmatoarea zona din care va veni cresterea”.

Spune despre japonezi ca sunt nebunii IT-ului mondial…dar si de Romania este foarte mandru de ce poate face in domeniul informaticii, ba chiar crede ca IT-ul ar trebui sa devina un fel de portdrapel pentru tara. De aceea este nemultumit de felul in care ne promovam la targurile din domeniu, unde tari mai putin importante in lumea IT- precum Bulgaria, au o prezenta desprinsa parca din filme, in timp ce tara noastra adesea merge cu un stand micut, pliante si o masa pe care se afla un carton pe care scrie Romania.

“Aveam sloganul RomaniaIT. Ce inseamna asta? Ar trebui sa avem <<Sunr roman si sunt destept>>”, mai spune Putinica.

Si tocmai pentru ca este convins ca romanii sunt destepti si ca mai au si capacitatea de a rezolva diverse probleme pe care IT-istii din alte tari importante in domeniu nu le pot solutiona, crede ca Romania ar trebui sa puna tot mai mult accentul pe zona de cercetare si dezvoltare si mai putin pe outsourcing.

“Bucurestiul este o piata relativ mica din punct de vedere IT…surprinzator. Pentru ca este foarte bine segmentat. Avem o zona pe care eu o numesc de commodity, a tehnologiilor relativ usoare- PHP, dezvoltare de site-uri web- si una nivel ridicat, adic zona de cercetare si dezvoltare, care nu e foarte mare. Cred ca sunt 8-10 jucatori in toata Romania in zona de cercetare si dezvoltare si in jur de 3-4.000 de oameni. Avem Intel, Alcatel si Continental la Timisoara, Microsoft, Wind River la Galati. Dn pacate, daca Romania are o sansa in IT-ul mondial cu asta ajungem in fata, nu cu accesul la oameni, cu lohn, ori cu faptul ca am fi mai ieftini decat cei din Bangladesh. De exemplu, chinezii sunt foarte muncitori si buni executanti, dar au probleme mari de cultura, de limba. Indienii sunt foarte prietenosi, dar nu sunt capabili sa spuna <<Nu>> si ei cand spun <<Nu>> fac un fel de gest prelungit din cap si ai senzatia ca e un fel de da. Si te trezesti cu lucruri pe jumatate intelese si pe jumatate facute”, afirma Bogdan Putinica.

Ii admira pe Cristina Batlan, Marius Ghenea si Remus Borza

De romani iti vorbeste si cand il intrebi de manageri ori antreprenori de care ii plac. Printre cei pe care ii admira se numara Cristina Batlan, fondatoarea brandului de incaltaminte si genti Musette ori Remus Borza, fostul presedinte al Consiliului de Supraveghere al Hidroelectrica.

“Imi place de Cristina Batlan pentru cum gandeste, de Marius Ghenea, de Andy Szekely, unul dintre trainerii noi ai Romaniei, cu o profunzime surprinzatoare pentru un trainer. Pentru ca multi sunt traineri doar de complezenta. Si imi mai plac foarte mult cativa oameni care au luptat cu sistemul: Raed Arafat, Remus Borza si Klaus Johannis. Pentru ce ai in Romania, pentru resursele de aici, ei fac excelenta. Practic, ei arata ca daca esti alt tip de om, daca ai alte standarde, poti. Hidroelectrica raporta anul trecut cateva sute de milioane de euro profit dupa ce un an inainte era in balarii (n.red. Borza a anuntat la finalul anului trecut ca producatorul de energie va raporta pentru 2012 un profit de peste 900 de milioane de lei, echivalentul intregului castig realizat in ultimii 11 ani)”, mai spune managerul Enea.

Iar de faptul ca ii place Romania, ne-am dat seama si cand a comandat la pranzul pe care l-am luat la restaurantul La Brasserie, din zona Herastraului. Astfel, unul dintre cele doua feluri de mancare cerute (ciorba de perisoare si homar) a fost romanesc. La fel de romanesti au fost smantana si ardeiul iute de langa ciorba, dar si desertul...mai exact papanasi.

Insa, in timpul liber, in vacantele care sunt “cat mai lungi”, merge in ultimii ani cat se poate de departe de Romania si Europa.

“Timpul liber este foarte bine segment, este unul dintre lucrurile de baza pe care le inveti prin time management, este un lucru pe care il inveti in corporatie, dar si de la familie pentru ca familia are nevoile ei. Asa ca weekendurile nu sunt pentru afaceri si vacantele sunt cat mai lungi. Iar in ultimii ani am renuntat la Paris si Roma si plecam in locuri mai ciudate, mai rare. Deocamdata plec doar cu sotia (n.red. managerul are si o fetita in varsta de doi ani), iar ultima data am fost in Honduras, El Salvador, Cuba si Mexic. Dar cel mai mult mi-a placut in Papua Noua Guinee, o insula salbatica, unde am vazut cel mai albastru cer din viata mea. Nu are nicio legatura cu lumea civilizata”, afirma el.

Managerul care isi incepe ziua la 11 si o termina in jurul orei 1 noaptea (pentru ca doar asa poate lucra si cu echipa din America) se mai relaxeaza uitandu-se la filme…cand nu trebuie sa se uite la desene animate. De asemenea, urmareste cursuri online de la diferite universitati sau pregateste dulciuri. De exemplu, la unele torturi, lucreaza si sapte, opt ore.

Citeste si:

“Fac torturi foarte elaborate, nu orice fel de prajituri. Sunt torturi adevarate, foarte complicate, stau si 7-8 la ele. Iar prajitura preferata se numeste Pavlova. Imi place sa fac si paine de casa, o framant eu. Si mai fac cateva feluri de mancare care sunt specialitatatea bucatarului. Gatitul este un mod excelent de a ma relaxa”.

Si la fel ca multi manageri care duc lipsa de prea mult timp liber si Bogdan Putinica citeste in avion.

“De cand exista Amazon si am si iPad, cartile pe care le citesc sunt cele recomandate in topul The New York Times. Mie imi place foarte mult sa citesc biografii, iar apetitul mi l-a deschis Jack Welch (n.red fostul CEO al General Eletric si un manager considerat a fi printre cei mai influenti in istoria mondiala a corporatiilor). Cartea preferata este "Shantaram", o carte foarte groasa, dar pe care am citit-o foarte repede. Incepi sa o citesti si iti dai seama ca este wow, ca nu o poti lasa din mana, spune Putinica.

Este manager full time, dar nu renunta la prima dragoste: antreprenoriatul.

“Nu se mai schimba chestia asta. Mie mi-a placut in Enea si am avut foarte multe libertate. de aceea am si ramas. Si am acces la ambele lucruri: antrerenoriat si corporatie. Iar in Romania, companiile care cresc din antreprenoriat au nevoie de manageri, iar la asta noi suntem codasi, nu avem un sistem educational pentru asa ceva. Iar antreprenor sunt si acum, am afaceri pe care le pornesc, la inchid, le vand. De exemplu, am avut o companie de consultanta- Trend Consult, unul dintre principalii jucatori pe piata de training. Am finantat afacerea la inceput, dupa care am iesit”.

Acum managerul antreprenor are investitii in agricultura, sport si productie de mobila. Iar peste tot participatia este majoritara sau totala.

“Principala investitie pe lista mea este agricultura. Nu pot sa spun despre ce este vorba exact, dar sunt legume ori fructe mai rare in Romania. De exemplu, orezul este intre cerealele pentru care nu sunt resurse suficiente pe plan mondial. Este extrem de cerut in zona musulmana si Asia de sud-est si nu exista destul acoperire. La cartof este la fel. In privinta sportului, este vorba de sali de fitness, de intretinere. Salile sunt in Bucuresti pentru ca aici exista putere de cumparare si nu vreau sa devina de subzistenta”.

Fotografiile au fost realizate in restaurantul La Brasserie de catre Mircea Dragos.

Nota de plata:

Ardei iute: 3 lei

Smantana: 5 lei

Lobster: 89 de lei

Tagliatelle cu mozzarella si rosii: 44 de lei

Ciorba de perisoare: 38 de lei

Supa de pui cu taitei: 35 de lei

Placinta cu mere: 20 de lei

Papanasi cu smantana: 25 de lei

Couvert: 20 de lei

Cappuccino: 12 lei

Coca-Cola: 20 de lei

Limonada: 15 lei

Apa plata Vittel: 13 lei

Total: 350 de lei

@Wall-Street Lunch este un feature editorial cu interviuri inedite acordate jurnalistilor nostri de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.