Cu ocazia celei de-a 64-a editii a Festivalului de Film de la Berlin (6 - 16 februarie), Observatorul European al Audiovizualului a publicat primele sale estimari privind frecventarea cinematografelor europene in 2013.

Potrivit acestui studiu al Observatorului European al Audiovizualului, numarul biletelor de cinema vandute in 2013 la nivelul UE a scazut cu 4,1%, la 908 milioane, cu 39 de milioane mai putin ca in 2012 (947 de milioane). Acesta este al doilea cel mai mic numar de bilete de cinema vandut anual inregistrat din 2000 la nivelul UE, potrivit Mediafax.

Peste doua treimi din pietele Uniunii Europene s-au confruntat cu o scadere a numarului de bilete vandute. Numarul tichetelor de cinema vandute a inregistrat o crestere in doar 8 din cele 26 de teritorii ale UE pentru care au fost furnizate date pana in acest moment. Scaderea semnificativa la nivelul UE este o consecinta a declinului inregistrat in patru din cele cinci mari piete ale Uniunii: Spania (- 15,2 milioane; -16%), Franta (- 10,8 milioane; -5,3%), Marea Britanie (- 7 milioane; - 4%) si Germania (- 5,4 milioane; - 4%). Dintre marile piete, doar Italia a inregistrat o crestere, de 6,6%, la 106,7 milioane de bilete vandute.

In afara de Italia, o crestere semnificativa a numarului de bilete vandute - de peste 1% - s-a inregistrat in sase tari membre din centrul si estul Europei: Bulgaria (16,7%), Romania (13,8%), Lituania (6,8%), Slovacia (4,8%), Letonia (4%) si Ungaria (2,2%).

Cresteri semnificative au fost inregistrate, ca si in anii anteriori, in afara statelor UE. Federatia Rusa a inregistrat o crestere a numarului de bilete vandute de 10,5%, la 173,5 milioane, situandu-se pe locul al doilea in topul celor mai mari piete europene, dupa Franta (192,8 milioane de bilete).

Citeste si:

Si Turcia a inregistrat in 2013 recorduri de box office, cu o crestere a numarului de bilete vandute de 14,8%, la 50,4 milioane, acesta fiind cel mai inalt nivel atins in aceasta tara in ultimele decenii.

Cota de piata a filmelor nationale a fluctuat, depinzand de succesul a doar cateva superproductii locale. Cotele de piata nationale au crescut in 13 state ale UE si a scazut in 10 tari membre care au furnizat pana in prezent date in acest sens. Cota de piata medie a filmelor americane a crescut, pe de alta parte, in 11 din cele 13 piete analizate, de la 63% la 68%.

Franta ramane piata UE cu cea mai mare cota de piata nationala, productia locala inregistrand 33% din totalul biletelor de cinema vandute (o scadere cu 40% fata de 2012). In top urmeaza Italia (31%), Danemarca (30%) si Germania (26%). In afara UE, Turcia ramane lider in termeni de cota de piata nationala, filmele turcesti inregistrand 58% din totalul biletelor de cinema vandute in 2013.

Observatorul European al Audiovizualului este un organism public european, infiintat in 1992. Observatorul lucreaza in colaborare cu organisme partenere si cu profesionisti din sectorul audiovizual, are sediul la Strasbourg si functioneaza in cadrul serviciului juridic din cadrul Consiliului Europei.