Cum ii putem convinge ca avocado, quinoa sau legumele sunt sanatoase, fara sa ii mintim si fara sa ii constrangem? Cum putem sa ii ajutam sa deprinda obiceiuri sanatoase? Iata 10 idei cu care iti poti convinge copilul sa manance sanatos:

1. Faceti meniul impreuna

Cu siguranta, te intrebi in fiecare saptamana „Oare ce sa mancam?”. Uneori ramai fara idei, alteori te gandesti ca ti-e pofta de una-alta, de cele mai multe ori gatesti in functie de sezon. Tu esti cel/cea care alege ceea ce mananci. Cu copiii se intampla, de regula, invers. Nu au niciun cuvant legat de meniu, ci li se pune ceva de mancare in fata. Implica-l pe copilul tau in alegerea meniului saptamanal! Chiar daca, de exemplu, tu vrei sa mancati neaparat conopida, lasa-l pe el sa aleaga ziua si in ce mod sa o mancati. Daca e tentat sa propuna doar fast-food, faceti o regula in care sa mentionati de cate ori pe saptamana aveti voie sa mancati astfel de alimente sau propune-i alternative. Ai grija ca acest proces sa nu se transforme intr-o mare constrangere a copilului!

2. Faceti cumparaturile impreuna

Arata-i cum faci lista de cumparaturi, eventual da-i lui responsabilitatea unora dintre ingrediente. Poti chiar sa ii faci si lui o lista cu imagini, daca inca nu citeste. Mergeti impreuna la piata, este mult mai interesant decat la supermarket.

3. Arata-i ingredientele si povestiti despre ele

Multi copii nu stiu ca branza sau iaurtul sunt facute din lapte sau ca faina este grau macinat. Poti face macar o data iaurt cu copilul tau sau puteti face taietei. Va puteti uita la poze cu culturi de orez, ananas sau masline. Cel mai probabil vei afla si tu lucruri noi. Este important sa intelegem de mici natura ca sursa de hrana. La gradinita le-am aratat copiilor “drumul painii”: i-am dus pe camp sa vada graul sau am plantat grau, le-am aratat cum se macina, iar apoi am facut impreuna paine.

4. Cultivati legume

Orice copil va fi fascinat de transformarile plantelor si de rezultatele muncii lui. Chiar daca stati la bloc, puteti pune in ghivece plante aromatice sau chiar rosii cherry. Si acum tin minte ce tare mi-a placut tema pentru acasa cu boabele de fasole ce au prins viata. Copilul va invata sa fie responsabil, va dezvolta mecanisme de gandire si va pune in practica notiunile teoretice ce le va invata la scoala.

5. Simtiti felurile de mancare si alimentele

Mancarea nu este doar o nevoie, ci si o placere. Savureaza impreuna cu copilul tau alimente si feluri de mancare. Mirositi-le! Puteti chiar sa va jucati cu mirosurile: legati la ochi trebuie sa recunoasteti de la ce fruct/leguma provine un miros. Auziti-le! Plimbati-va mainile prin linte, naut sau fasole. Atingeti-le! Lasa-l pe copil sa puna mana pe carnea cruda, sa striveasca intre degete un bob de fasole fiarta sau chiar sa manance cu mana. Gustati-le cu grija! Povestiti despre gusturi sau texturi.

6. Invata-l notiuni de baza de nutritie

Citeste si:

Arata-i care este raportul dintre alimente de care trebuie sa tina cont in fiecare zi. Printeaza-i My Plate (http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate-vs-usda-myplate/) si tineti cont de ea atunci cand faceti meniul.
Ii poti explica de ce deserturile si fructele nu se mananca imediat dupa masa, cum si de ce ne ingrasam si care sunt dezavantajele sau chiar traseul alimentelor in corpul uman.

7. Lasa-l sa aleaga la restaurant

Daca nu stie sa citeasca, ii poti tu citi meniul. Ii poti face recomandari sau, mai bine, puteti cere chelnerului sa va faca sugestii. Cu siguranta nu ii va propune cartofi prajiti. In felul acesta, isi va asuma alegerea facuta.

8. Implica-l in gatit

Gatitul este distractiv. Copiii invata nenumarate lucruri la care probabil nici nu te-ai gandit. De exemplu, urmarind o reteta si masurand cantitatile invata notiuni de matematica. Va invata despre ingrediente si despre ce li se intampla in procesul de gatit. Va fi atat de mandru de mancarea lui incat, cel mai probabil, o va manca cu pofta. La un atelier de gatit pentru copii, am pregatit o pasta de avocado. Cand si-a vazut gemenele mancand pasta, mama lor a zis ca nici intr-o suta de ani nu ar fi mancat-o daca le-o punea ea in farfurie.

9. Creati impreuna rutinele legate de masa

Incercati sa mancati la ore fixe. Hotarati impreuna care este masa la care se strang toti membrii familiei. Impartiti responsabilitatile: copilul poate pune masa sau doar tacamurile si servetelele, daca este prea mic.

10. Cautati povesti reale despre mancare

Fie ca vorbiti despre chinezi mancand cu betisoare, fie ca mergeti la o stana sa vedeti cum se mulg oile si cum se face branza, povestile cu si despre mancare, cu si despre cei care o produc il vor ajuta pe copilul tau sa perceapa diferit mancarea. Cu siguranta va vedea povestea din spatele unui borcan de miere odata ce ati fost in vizita la un crescator de albine. Copiii adora povestile, mai ales daca pot face parte din ele.

Asadar, daca faci o poveste in jurul mancarii, totul se va transforma intr-o joaca si un proces de invatare pentru copilul tau. Va invata sa cunoasca si sa aprecieze natura si va intelege in ce mod mancarea il poate ajuta sa traiasca o suta de ani.

Pofte bune!

Daiana Colceriu este instructor Aware Parenting si ambasador Food Revolution – Jamie Oliver la Brasov. Conduce o gradinita de peste 10 ani si un centru de educatie dedicat familiei de aproape 3 ani. A organizat si a participat la nenumarate ateliere de gatit pentru copii.