Actiunea filmului este plasata in Tara Romaneasca a anului 1835, inramand o "bucatica de poveste despre alte vremuri, care sunt departe, dar de fapt, nu sunt", spune Ada Solomon. Episodul fixat in epoca robiei este despre cautarea, prinderea si pedepsirea robului rom Carfin - interpretat de Toma Cuzin, care a fugit de la curtea boierului (Alexandru Dabija). Zapciul Costandin (Teo Cordan) este insarcinat cu prinderea fugarului si tot el incearca, in final, sa intervina intru iertarea acestuia, in fata unui boier de neinduplecat. Mai mult, acesta ii si da cateva palme peste fata pentru indrazneala lui.

Productia aduce in discutie conditia romilor din acea perioada, insa in film sunt identificate cateva prejudecati care s-au perpetuat, putin alterate, pana in prezent, cel putin la nivel de discurs. Cu toate acestea, filmul nu are o morala si nu isi propune corectarea prejudecatilor, ci mai degraba constientizarea lor. "Inlaturarea prejudecatilor e o sarcina utopica, nu cred ca putem sa facem asta. Singurul lucru pe care putem si incercam sa-l facem este mai degraba sa le constientizam si sa ni le asumam asa cum sunt", a declarat Ada Solomon pentru wall-street.ro. Va prezentam in continuare interviul complet acordat de producatoarea filmului Aferim!.

Ce mesaj transmite filmul? Poate fi el considerat ca o impacare cu istoria romilor?

Nu e doar un film despre situatia romilor, nu isi propune sa dea verdicte. Cred ca cel mai tare isi doreste sa aduca aminte sau sa deschida ochii asupra unor probleme care sunt mult prea putin discutate si ale caror radacini nu stim sau nu ne dam seama de cat de departe vin.

Spuneati intr-un alt interviu ca filmul este o snoava, asa cum a fost el definit de Radu Jude. De ce il putem considera o snoava?

E o snoava, e o poveste, nu e un film cu personaje, cu eroi, cu supereroi, e un film cu oameni obisnuiti, cu o intamplare din viata de zi cu zi, de acum 180 de ani, nu e cu nimic extraordinar, de fapt. Filmul devine special in masura in care lucrurile astea sunt aratate si ne fac sa ne gandim la cum reactionam noi, cum am fi reactionat, daca ii judecam pe cei de acum aproape 200 de ani, sau de fapt n-aveam dreptul sa facem asta. Cred ca el trebuie luat ca atare, ca o bucatica de poveste din alte vremuri, care sunt departe, dar, de fapt, nu sunt.

Isi propune filmul sa inlature prejudecatile cu privire la comunitatea roma?

Inlaturarea prejudecatilor e o sarcina utopica, nu cred ca putem sa facem asta. Singurul lucru pe care putem si incercam sa-l facem este mai degraba sa le constientizam si sa ni le asumam asa cum sunt. Pana la urma e treaba fiecaruia dintre noi. Nu filmul isi propune asta, cred ca e treaba spectatorului sa se gandeasca sau nu la aceste lucruri.

Cum ati lucrat cu echipa si ce dificultati ati intampinat in timpul filmarilor?

Echipa filmului Aferim! e una dintre cele mai minunate echipe cu care am lucrat vreodata si lucrul la acest film, desi s-a desfasurat in conditii foarte grele si a avut o complexitate foarte mare, a fost o bucurie pentru toata lumea si s-a simtit lucrul asta, atat in atmosfera de la lucru, cat si in relationarea si sprijinul dincolo de sarcinile de serviciu pe care le-am primit de la fiecare membru al echipei si de la multi oameni care au fost disponibili si au dorit sa ne ajute in momentul in care au inteles ce fel de demers este acest film.

Au fost si dificultati, sigur, pentru ca nu am facut pana acum un film de o asemenea complexitate. Cea mai pacatoasa problema a fost vremea din vara trecuta, a fost una dintre cele mai ploioase si instabile veri din ultimii ani. Filmulul este filmat in proportie de 85% in exterioare, in multe locuri destul de raspandite. A fost dificil sa ne “strecuram” printre ploi, nu stiam care prognoza s-o luam de buna si cum sa punem lucrurile cap la cap in asa fel incat sa riscam cat mai putin, pentru ca orice zi de filmare inceputa inseamna niste costuri aruncate pe fereastra daca nu ai conditii. Pana la urma nu au fost probleme, ba din contra, am reusit sa terminam filmul putin mai iute decat ne-am propus, dar asta si din cauza vremii.

O scena pe care ne propusesem sa o filmam in doua zile, am filmat-o intr-o zi, pentru ca se strica vremea. E o scena care se petrecea pe albia unui rau si pentru ca incepea sa ploua, riscam sa creasca apa in albia raului si sa nu mai semene ce am filmam intr-o zi cu ce filmam in urmatoarea zi si atunci am fortat. Sunt foarte recunoascatoare echipei pentru efortul pe care l-a facut atunci. Recunosc ca a fost una din putinele situatii in care am simtit nevoia sa ma fac mica si sa dispar si, fie ce-o fi, sa-i las pe ceilalti sa se descurce. Cand ma gandesc acum, a fost destul de lasa atitudinea mea in momentul acela, insa efectiv nu stiam cum sa recuperam si sa reasezam daca nu reusim sa ducem la capat ziua de filmare si scena in sine. Sigur, o solutie exista intotdeauna, insa e complicat sa decizi pe loc, mai ales cand lucrurile sunt asa de ample ca desfasurare. Radu Jude a fost, din punctul asta de vedere, mai mult decat un exemplu de calm, de stapanire de sine si de simt practic. A lucrat ca un adevarat profesionist si nu doar ca un artist foarte daruit.

Citeste si:

Tot ca un adevarat artist, s-a aratat foarte modest declarand, dupa premiul de la Berlin, ca ar fi facut fiecare scena altfel daca ar fi fost mai inteligent si mai talentat.

Asta e un obicei al lui Radu, lui ii place sa minimizeze realizarile si reusitele proprii. Sunt de accord cu smerenia ca atribut, cred insa ca atunci cand ea e impinsa un pic prea departe, nu e ok. Trebuie sa stii sa iti asumi si reusitele.

Ce buget ati avut pentru film si cum ati reusit sa il obtineti?

N-a fost deloc usor, fiind un buget mult mai mare decat bugetele obisnuite cu care operam, aproape dublu. Bugetul total al filmului a fost de 1.350.000 de euro. Au fost tot felul de hopuri, au fost sperante care nu s-au concretizat si au fost surse nesperate care s-au concretizat.

Ati schimba ceva la acest film daca ar fi sa il faceti din nou?

N-as schimba nimic, insa logistic as sti sa-l fac mai bine.

Ce reactii ati primit pana acum?

Cumva surprinzator, reactiile au fost peste orice asteptari ale noastre. Nu doar ca sunt reactii pozitive si admirative fata de film, dar e o intelegere atat de profunda a lucrurilor pe care am vrut sa le spunem in film, incat sunt onorata ca spectatorii nostri sunt mai destepti decat noi. Am reusit sa facem sa se inteleaga ceea ce am vrut sa se inteleaga.

"Aferim!" este o productie Hi Film, in coproductie cu Klas Film Bulgaria, Endorfilm Cehia, Mulberry Development Romania, cu participarea Nu Boyana Film Studios, U-Films, Production XMG Media, Abis Studio, Division Camera, in asociere cu EZ Films si cu participarea HBO Romania. Din distributie fac parte Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Cuzin Toma, Alexandru Dabija, Luminita Gheorghiu, Victor Rebengiuc, Alberto Dinache, Alexandru Bindea, Mihaela Sirbu, Adina Cristescu, Serban Pavlu, Gabriel Spahiu si Dan Nicolaescu.

Ada Solomon a mai participat la Festivalul de la Berlin si in urma cu doi ani, cand "Pozitia copilului", in regia lui Calin Peter Netzer, a castigat trofeul Ursul de Aur.

Filmul “Aferim!” a fost sprijinit de Libra Internet Bank si a fost premiat cu “Ursul de Argint” pentru cea mai buna regie, la Festivalul International de la Berlin (5-15 februarie 2015). La avanpremiera filmului au participat circa 200 de angajati si parteneri ai bancii. Programul Libra Cultural a fost lansat in toamna anului 2012 si isi propune ca prin organizarea unor activitati culturale sa faciliteze comunicarea si relationarea in interiorul echipei bancii.

"Romania are nevoie de ambasadori exceptionali, tinand cont de pozitia ei geografica si climatul politic din regiune. (...) Romania are o doamna ambasador frumoasa, desteapta, mandra, apreciata. Cinematografia este acest ambasador exceptional pe care Romania il are astazi, care nu mai inseamna neaparat filmul Y foarte bun, filmul Z foarte bun, ci inseamna o scoala foarte buna. Este mandria noastra de a fi finantat, modest, un film de o asemenea anvergura", a declarat Emil Bituleanu, Presedintele Libra Internet Bank.

Sursa foto: Mediafax Foto