Diana Harbour, o tanara antreprenoare din America, a renuntat la un job intr-o companie de servicii financiare si si-a vandut casa pentru a incepe o afacere online. The Red Dress, un magazin de moda cu haine si accesorii, valoreaza acum milioane de dolari.

Daca in urma cu un deceniu Diana Harbour trudea intr-un birou de tip corporatist dintr-o companie de servicii financiare pentru care realiza texte de brosuri, acum se afla in fruntea unei afaceri prospere, care ii permite sa isi exerseze creativitatea. Pe alocuri, povestea ei seamana cu cea a oricarui fondator de startup: ai o pasiune, iti dai seama ca locul de munca pe care il ai este oprimant, apoi renunti la tot ce ai si risti pentru a-ti urma visul, noteaza FastCompany.

"Am crescut citind Vogue si Elle si ma simteam sufocata", spune Diana Harbour, marturisind ca fostul loc de munca era unul opresiv. "Aveam un CD pe birou si il foloseam ca oglinda retrovizoare". Diana folosea acest truc la birou pentru a se asigura ca nimeni nu se apropie din spate sa o surprinda "visand cu ochii deschisi".

Fundatia unei afaceri prospere = vanzarea propriei locuinte

Magazinul The Red Dress a fost deschis in 2005, initial ca un butic mic, din caramizi si mortar, situat in Georgia, Statele Unite. "Germenii" antreprenoriatului au fost saditi de tatal ei, care i-a spus dintotdeauna sa isi inceapa propria afacere. Cu toate acestea, Diana a absolvit facultatea, s-a casatorit si a facut copii.

Ne-am vandut casa, am facut un imprumut si am dormit pe saltele gonflabile timp de un an, in camere inchiriate.

Inceperea unei aventuri antreprenoriale presupunea renuntarea la un venit stabil, dar si relocarea din Columbus in Athens. A avut curaj si a facut asta. "Ne-am vandut casa, am facut un imprumut si am dormit pe saltele gonflabile timp de un an, in camere inchiriate", detaliaza ea. Cu toate acestea, avea o mica frica de esec. Biroul de Statistica a Muncii estimeaza ca doar jumatate din totalul afacerilor trec peste pragul de 5 ani.

Succesul nu a fost imediat in cazul ei, insa hainele din magazin au inceput sa fie populare in randul studentelor. La scurt timp, Diana si sotul ei Josh au deschis un nou magazin, iar ea a inceput sa vanda si lucruri pe eBay. Niciuna dintre aceste mici afaceri nu a avut succes, iar al doilea magazin a fost inchis la scurt timp.

"Social media nu doarme": trecerea in online

In momentul in care a realizat ca afacerea ei nu are succesul asteptat, Diana a apelat la social media, o lume pe care abia o descoperise, avand in vedere ca Facebook s-a deschis la un an dupa ce ea a absolvit facultatea. A incercat de trei ori sa isi promoveze magazinul pe Facebook, insa a fost inchis. In acea perioada, brandurile nu aveau inca posibiliatea de a avea pagini separate pe reteaua sociala, de aceea promovarea unei afaceri nu era permisa pe un cont obisnuit.

Atunci cand interdictia a fost ridicata, in 2007, expansiunea pe social media a luat avant: a urmat Twitter, Pinterest, Instagram si Wanelo. Recesiunea abia se intrezarea, insa afacerea Dianei a rezistat. Veniturile au crescut de la 63.000 de dolari in 2010 la 7,1 milioane de dolari in 2014, vanzarile generand 93% din total. Spatiul de depozitare a ajuns, in ultimele 18 luni, de la 3.500 de metri patrati la 45.000 de metri patrati.

Analizand tendintele de pe social media, Diana a ajuns la concluzia ca trebuie sa isi promoveze hainele prin modele care sa fie surprinse pe strazile din Athens. Ea insasi pasionata de fotografie, s-a asigurat ca modelele vor fi fotografiate in ipostaze cat mai creative. Asa a decurs intrarea afacerii in e-commerce. Prin recrutarea unor modele care sa ii poarte hainele si accesoriile, cumparatorii puteau vedea cum pot fi purtate tinutele in viata reala, un lucru esential pentru a converti un "cautator" intr-un cumparator.

Citeste si:

Sursa foto: The Red Dress.

Pe langa postarile care promovau hainele si magazinul, Diana adauga sfaturi de moda, citate, imagini cu ea alaturi de fiul ei, dar si cu decorarea propriei case. "Social media nu doarme", puncteaza ea. In plus, dupa un timp, tanara antreprenoare a inceput sa posteze poze cu lucrurile pe care voia sa le cumpere pentru magazin. Asta a functionat ca o strategie de business, pentru ca astfel vedea ce lucruri vor clientii ei sa cumpere, atat pentru magazinul online, cat si pentru cel fizic. Mai mult, magazinul are si o pagina VIP, unde clientii loiali pot vorbi direct cu ea de fiecare data cand achizitioneaza marfa noua pentru magazin.

Puterea clientului

Acest concept, de a invita clientul sa joace un rol mai activ in afacere si de a-l face sa simta ca are putere, nu este nou: el a fost invocat de unii dintre cei mai mari oameni din retail. "Cel mai eficient proces de comunicare are loc intre doua parti (vanzator si client) - fara intermediari", spunea CEO-ul Rakuten, lider global in e-commerce.

Cu toate acestea, Harbour nu se limiteaza la tweeturi si pins. Ea a facut cercetare si in domeniul de relatii cu clientii si preia singura unele plangeri din partea clientilor. Antreprenoarea se asigura, de asemenea, ca nu sunt sterse comentariile negative. Pentru a completa experienta clientului The Red Dress, Diana le scrie uneori mici biletele de multumire sau adauga un mic cadou surpriza in colet.

In prezent, antreprenoarea americana lucreaza la o colectie proprie pe care sa o vanda in magazinul ei. Pe langa asta, lucreaza la un nou site si il reface pe cel actual. Cu toate acestea, nu ia in calcul un nou magazin fizic, insa nu exclude ideea unui nou depozit.