Slovacii stiu sa faca turism cu extravaganta, chiar si cand vorbim de ape termale si namol sulfuros. Au o insula dedicata tratamentelor cu namol si centrelor spa si profita din plin de turistii veniti din toate colturile lumii. Ofera la schimb o experienta exclusivista (galerie foto) pe care cu greu o putem gasi si in Romania. In schimb, noi putem sa ne laudam cu numeroase statiuni balneare si cu "mult" potential despre care autoritatile doar vorbesc de 25 de ani, fara sa faca mare lucru.

Orasul slovac Piestany este recunoscut pentru centrele spa, construite cu bun gust si servicii cu multe stele, unde puteti face tratamente cu namol si cure cu apa termala. Insula artificiala, renumita deja in intreaga lume, promoveaza o abordare occidentala a balneoterapiei, cu lanturi hoteliere internationale care au investiti in micul orasel. Lista lunga de investitori din diferite colturi ale lumii a sters orice amintire a trecutului comunist.

Insula din Piestany gazduieste 6 hoteluri, cel mai renumit fiind Danubius Health Spa Resort Thermia Palace (foto), de cinci stele. Grupul Danubius a vazut si potentialul din Romania si a investit in Sovata. Are doua hoteluri de 4 stele si unul cu doua stele.

Sursa foto: Piestany, Shutterstock

"Danubius Hotels and Spas Group" este cel mai mare lant hotelier din Ungaria, cu 56 de spatii de cazare in cinci tari (Ungaria, Marea Britanie, Cehia, Slovacia si Romania).

Cum promoveaza strainii Romania mai bine decat o face ANAT

Sub sloganul "Gusta ospitalitatea Tansilvaniei", lantul hotelier din Ungaria ii indeamna pe straini sa viziteze Sovata, orasul lacurilor sarate, o adevarata "Mare Moarta a Transilvaniei". Turistii pot sa guste nu doar din deliciile culinare ale Transilvaniei, dar pot explora natura nealterata din zona, lacurile Ursu, Alunis, Verde, Negru, Rosu, Mierlei si Serpilor. Apa sarata a acestora si namolul vindeca artrita, reumatismul si diferite afectiuni inflamatorii si dermatologice.

Romanii vorbesc de potential de 25 de ani, dar numai cativa privati risca bani pe nisa de turism balnear

Razvan Pascu, consultant de marketing turistic la Asociatia Travel Focus, apreciaza faptul ca, in ultimii ani, in Romania au inceput sa apara "oaze" de bun gust, unitati de cazare care ofera servicii de calitate inclusiv in domeniul balneo si wellness. El da exemplu judetului Covasna, unde se investeste mult in serviciile balneo si wellness, autoritatile fiind si ele interesate de dezvoltarea zonei. Si in Mures, la Sovata, imaginea de statiune paraginita, in care turistii straini aterizeaza doar ocazional, a disparut aproape definitiv. In judetele din secuime, investitiile in turism au crescut mult, in special in ceea ce priveste centrele de spa si tratamentele balneare.

"Insa, Romania este inca departe de potentialul pe care il are pe aceasta nisa. Potentialul este urias, dar de 25 de ani autoritatile, inclusiv Autoritatea Nationala pentru Turism, doar vorbesc despre acest potential si nu fac mare lucru. Mai apar uneori cativa investitori privati care isi asuma riscuri si vin cu bani in zone dezolante precum Borsec sau Herculane, sunt adevarati temerari, unii au succes, altii regreta decizia", afirma Razvan Pascu (foto).

Potrivit consultantului in turism, cel mai apropiat si bun exemplu este Ungaria, in care investitiile pe un singur an pe segmentul balneo depasesc investitiile cumulate pe 4-5 ani ale romanilor.

"Sunt deja cu decenii inaintea noastra. Despre Austria si Germania nici nu mai are rost sa amintim, cu strategii dedicate industriei balneo, clustere infiintate de autoritati si privati, parteneriate public-privat realizate temeinic si dincolo de clasicul "Publicul vine cu terenul, si privatul cu constructia" - nu doar asta trebuie sa insemne parteneriatul public-privat, ci si promovare, certificare, formare profesionala, organizare de evenimente, realizarea de strategii corecte, etc", completeaza Pascu.

Ce solutii sunt pentru turismul balnear din Romania

Razvan Pascu recomanda Ministerului Turismului crearea unei politici coerente pe acest segment, dar si sprijinirea investitorilor romani si a ONG-urilor din turism cu campanii de promovare a pietei balneo romanesti catre investitori straini de renume (mari fonduri de investitii, mari lanturi hoteliere, etc.).

"Daca noi nu avem bani, atunci trebuie sa promovam la nivel international potentialul in acest domeniu, ca sa ii atragem pe cei cu bani sa investeasca, sa facem vizite oficiale in care sa cautam investitori, sa mergem la targuri si congrese mondiale ca sa promovam deschiderea Romaniei catre investitorii privati de calibru international", concluzioneaza Pascu.

Sursa foto: Mediafax Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri