Cel mai asteptat eveniment al verii, festivalul Untold, care isi propune sa adune pe o scena romaneasca DJ recunoscuti precum Avicii, David Guetta, Armin van Bureen sau Dimitri Vegas & Like Mike, va avea loc peste cateva zile, in perioada 30 iulie- 2 august, la Cluj. Festivalul de patru zile la care sunt asteptati peste 70.000 de participanti isi propune sa transmita povestea nespusa a Romaniei, prin persoanajele de basm romanesti si prin decorurile tematice care vor face din oras un adevarat taram magic.

Conceptul si line-up-ul festivalului sunt cele care fac ca Untold sa semene, intr-o oarecare masura, unui alt festival, Tomorrowland, organizat in Belgia. Dar este oare Untold o alta varianta a unui festival de muzica house sau se diferentiaza cu ceva anume? La aceasta intrebare, precum si la altele, ne-a oferit lamuriri Adrian Chereji, director de marketing si comunicare Untold Festival.

Untold este un brand 100% romanesc al orasului Cluj Napoca

„Ne-am uitat cu atentie la tot ce inseamna festivaluri in lume: Tomorrowland, Ultra Music Festival, Coachella, Ultra Europe. Sunt niste exemple de urmat, am incercat sa luam de la fiecare cate ceva, ceea ce a fost mai bun si sa incercam sa oferim un produs final, autentic, gandit exclusiv pentu Romania”, spune Chereji. „Untold este un brand 100% romanesc al orasului Cluj Napoca”.
Ceea ce il diferentiaza de alte festivaluri si in special de Tomorrowland, care are un concept creativ asemanator, este tocmai faptul ca personajele conceptului Untold sunt personaje de basm romanesti, autentice, precum Praslea, Greuceanu, Ileana Cosanzeana, Balaurul cu cel Trei Capete, sau Dracula. In felul acesta, festivalul isi doreste sa comunice „povestea nespusa” a povestilor romanesti, acesta fiind chiar sloganul care sta la baza festivalului.

„Ne-am dorit sa transmitem faptul ca Untold e diferit fata de celelalte festivaluri care se intampla, asta neinsemnand ca celelalte sunt festivaluri mai putin bune. Sunt festivaluri bune care se intampla in Romania, doar ca Untold si-a dorit sa mearga putin dincolo de ceea ce inseamna experienta unui concert cu nume mare. Am incercat sa venim cu o poveste in spate, povestea personajelor romanesti de basm, care pot fi usor transpuse si in literatura universala, balaurul cu trei capete, care in literatura universala este dragonul, Praslea cel Voinic sau Prince Charming”.

Totodata, festivalul se diferentiaza prin prisma faptului ca nu ofera un singur gen muzical. „Fiecare festival are o directie. Noi vrem sa oferim mai multe genuri muzicale. Ne-am dorit foarte mult sa facem un festival care sa se adreseze tuturor”. In timp ce alte festivaluri se concentreaza pe o singura directie muzicala, Untold, desi are ca headlineri artisti de muzica electro-dance, se adreseaza mai multor genuri muzicale. Artistii invitati care vor urca pe scena sunt diversi, de la EDM, pop-rock, trance pana la muzica underground sau chiar hip-hop.

Nu in ultimul rand, Untold se diferentiaza de celelalte mari festivaluri de muzica prin amplasare. Untold acapareaza un oras, in timp ce altele au loc pe un stadion, in afara orasului, pe un camp, pe o insula sau intr-un parc de distractii. Untold se va desfasura in intregul oras, cele opt scene fiind amplasate in parc, pe stadion, la Sala Polivalenta sau chiar la strand.

Cluj, Capitala Europeana a Tineretului in 2015

Festivalul de muzica este la prima editie si chiar desemnarea orasului Cluj drept Capitala Europeana in 2015 a constituit o oportunitate de a lansa acest eventiment, mai spune Chereji.

„Aceasta a fost o oportunitate de a lansa acest proiect mare, pentru ca daca nu se intampla ceva vizil in Cluj-Napoca e doar o oportunitate pe care daca nu o exploatezi, oamenii nu o gusta, nu o stiu. Festivalul s-a potrivit ca o manusa pentru ceea ce trebuia sa se intample in Cluj si dat fiind contextul, ne-am propus sa facem ceva maret pentru ca in anii urmatori sa folosim experienta pentru editiile urmatoare.”

Infaptuirea unui proiect maret, de asemenea anvergura, necesita si o investitie pe masura. Cu un buget de 4,5 milioane de euro, dintre care 400.000 de euro fiind o finantare nerambursabila de la primaria Cluj, iar restul banilor provenind din sponsorizari, vanzari de bilete si de abonamente, Untold strange pe cele opt scene amplasate in Cluj, peste 170 de artisti, atat din tara, cat si din strainatate.

In ceea ce priveste mix-ul artistilor, Adrian Chereji spune: „Lucrurile s-au intamplat in felul urmator: ne-am dorit foarte mult sa facem un festival care sa se adreseze tuturor. Si cand spun asta, ma refer la faptul ca headlinerii pe care ii avem sunt artisti internationali de mari renume, care se regasesc in playlistul tuturor radiourilor comerciale din intreaga lume. Multe dintre festivalurile care se intampla la noi in tara sunt festivaluri de nisa. Noi am incercat sa mergem pe o zona mai mainstream si in felul aceasta ne-am dorit sa oferim variante in toate cele patru zile pentru toti cei care si-au dorit sa vina in festival: publicul de electro-dance music, care e satisfacut prin prezenta lui Avicii, David Guetta, Like Mike, publicul de pop-rock, prin John Newman, de exemplu, dar nu i-am uitat nici pe cei care si-au dorit o muzica mai underground sau o muzica de nisa, in aceasta categorie intrand Dj Premier, Gramatik, Duke Dumont, trupe foarte bine primite si apreciate de public, dar care din propria lor dorinta nu sunt foarte vizile la nivelul radiourilor comerciale”.

Stategii si campanii de promovare inedite

Pe langa distractia garantata, organizatorii festivalului si-au dorit sa sprijine comunitatea, prin strategii si campanii de promovare inedite cu efecte pozitive asupra societatii. Cea mai recenta campanie, „Pay with blood”, prin care se ofereau bilete gratuite tuturor celor care donau, a strans un numar de 1.000 de donatori de sange din intreaga tara. Inspiratia pentru aceasta campanie a venit din
analogia creata intre nevoia de sange a vampirului Dracula, personaj central al conceptului Untold si nevoia de donare de sange din Romania. „Stiam ca este o problema destul de grava vizavi de donarea de sange din Romania si stiam ca se poate face ceva in acest sens. Mai mult, dintre personajele care apar in povestea Untold apare si vampirul. Si in felul acesta am creat o analogie simpatica intre nevoia vampirului de sange si nevoia de donare de sange in Romania”, spune Adrian Chereji.

Pe langa “Pay with blood”, s-au organizat si campaniile “10 la Bacalaureat”, “Ambasador pentru orasul tau”, precum si oportunitatea oferita dj-lor amatori de a performa pe scena din Cluj. „Mergand pe ideea asta de a fi putin altfel si de a veni cu cateva lucruri noi, am incercat sa gasim cateva elemente, campanii care ar putea sa miste oarecum publicul si sa sustinem comunitatea. Campania cu bacalaureatul practic a pornit de la ideea trista ca in ultimii ani avem o cifra foarte scazuta a celor care isi obtin examenul din prima sesiune. Si am zis ok, hai sa facem ceva, hai sa dam tuturor care iau bacul o reducere la abonament, o reducere importanta, iar cei care iau 10 pe linie intra gratuit. Si chiar daca au fost discutii vizavi de probabilitatea ca cei care au luat 10 la Bacalaureat sa faca parte din targetul festivalului, peste 60% din ei au confirmat ca vor participa la eveniment.

La festival sunt asteptati peste 300.000 de spectatori in cele patru zile ale festivalului. Organizatorii festivalului iau in calcul posibilitatea de a organiza o alta editie, la anul, tot in Cluj. “Speram sa fie doar inceputul. Daca anul acesta, lucrurile vor iesi asa cum ne asteptam noi, adica foarte bine, vom avea aripile necesare ca anul viitor sa ne propunem sa ajungem si mai sus. Untold este la prima editie, dar va continua la Cluj, in fiecare an”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri