Majoritatii din noi ii este greu sa accepte ca, in ciuda educatiei, experientei de viata si sofisticarii, tot poate cadea victima paradigmei „(nu) judeca o carte dupa coperta”. Dincolo de simpla reactie primara (il scanam si evaluam pe cel din fata noastra in 5-7 secunde), in spatele acestor constructii verbale si mentale stau niste adevaruri.

Felul in care ne imbracam ii informeaza pe ceilalti despre domeniul nostru de activitate, atitudinea pe care o avem fata de profesia aleasa si/ sau fata de munca, despre tiparele noastre de shopping si zilnicele decizii vestimentare, emotiile pe care le traim, ambitiile nutrite si, bineinteles, despre calitatea imaginii pe care o avem despre noi insine. Mai jos, deconstruim trei dintre ele.

"Spune-mi cum te imbraci ca sa iti spun cine esti"

In societatea actuala, prezenta noastra vizuala (vestimentatia, accesoriile, nivelul de rafinament al tinutei, chiar brandurile alese) este interpretata drept indicator social si economic – poate si pentru ca nu mai exista „semne” oficiale, externe ale statutului unei persoane care sa ii indice locul in societate, intr-o ierarhie, intr-un sistem.

Din reviste si reclame, din invataturile transmise din generatie in generatie, din spusele celor din jurul nostru ne cream un sistem propriu de valori. Este ceea ce ne ajuta sa ne orientam, sa intelegem „unde” ne situam (in general) si „unde” sunt pozitionati ceilalti. Aspectul exterior este primul filtru al identificarii sociale, pe care il recunoastem inainte de a studia calitatile sociale sau competentele profesionale.

"Haina il face pe om"

Haina nu il "face" pe om: un costum de calitate sau o geanta scumpa nu vor echivala niciodata o diploma, anii buni de experienta profesionala, un volum impresionant de cultura generala sau o trasatura pozitiva de personalitate. Nu exista o anume piesa vestimentara, un anume brand sau un anume stil care contureaza asa numita „imagine de succes”. Nu este nici mai putin adevarat ca suntem invatati sa punem semnul egal intre o vestimentatie cu linii clasice, epurate, materiale de calitate, nuante neutre si elemente stilistice din care lipsesc logourile ostentative cu eleganta personala, un standard de viata ridicat si, implicit, cu gusturi rafinate.

In cazul tinutelor si pieselor vestimentare clasice (un costum bleumarin impecabil croit, o rochie simpla din stofa neagra sau gri antracit, o pereche de pantofi cu toc fin), istoria (modei) a facut temele in locul nostru. Memoria colectiva asociaza acele tinute desavarsite cu imaginea, reputatia si nivelul de succes al persoanelor reprezentative din anumite domenii. Acele constructii stilistice au devenit „clasice” pentru ca au dovedit ca functioneaza, indiferent cine este persoana care le imbraca: CEO sau actor, celebritate sau angajat aflat la primul job… In mare masura, calitatea tine locul diversitatii si devine o dovada a felului in care ne valorizam propria imagine.

Citeste si:

Pe de alta parte, nu exista un anume stil sau articol vestimentar care sa transmita imaginea unei persoane „lipsite de succes”. Orice tinuta pentru care pare ca nu s-a depus niciun efort are un efect negativ. Cele mai periculoase sunt cele care, voit sau neintentionat, ignora sau ascund cine suntem cu adevarat, cele care demonstreaza ca nu stim sau nu vrem sa dam atentie contextului (varsta, silueta, ocazia, anturajul), cele care ne impiedica sa prezentam lumii versiunea noastra autentica la superlativ.

"Imaginea conteaza"

Exista nenumarate cercetari care confirma aceasta paradigma, nerespectarea ei se face pe risc propriu. Unul dintre cele mai recente astfel de studii, realizat in 2011 de Center for Talent Innovation si revista Marie Claire, a subliniat cateva dintre criteriile de evaluare ale prezentei profesionale si promovabilitatii angajatilor din companii si a creionat portretul exterior al candidatului ideal.

Conform acestui studiu, prezenta noastra profesionala (in original: executive presence) se constituie din acele atribute care ne ajuta sa fim perceputi drept lideri in domeniul nostru si, drept urmare, sa fim promovati, admirati, urmati. Ce este prezenta profesionala? Capacitatea de a transmite seriozitate – siguranta de sine, hotarare, calm in situatii tensionate - , urmata de aptitudinile de comunicare – exprimarea verbala clara si educata, asertivitatea si un ton sigur al vocii, experienta in a „citi” o situatie sau starea audientei– si, nu in ultimul rand, infatisarea (de la aspectul hainelor si varsta, la cat de atragatori, supli si carismatici parem).

Spre bucuria celor care sustin ca aprecierea pe criteriul aspectului este o chestiune superficiala, studiul CTI confirma ca infatisarea reprezinta un procent relativ scazut din impresia „de succes” pe care o lasam celorlalti: intre 6-8%. Insa, revenind rotund la ideea principala a acestui articol, gafele vestimentare, nerespectarea codului vestimentar, purtarea unor tinute si a unui machiaj provocator, sau alegerea unor tinute neingrijite, prea relaxate sunt aspru penalizate.