Ce este Ziua Sefului

Ziua Sefului este o sarbatoare care a aparut la sfarsitul anilor 50’ in Statele Unite si a devenit populara in mai multe tari, iar astazi, se sarbatoreste in fiecare an pe 16 octombrie si in Romania.

Aceasta zi a fost infiintata de o femeie. Ideea originala si povestea acestei zile incepe cu Patricia Haroski, o femeie care lucra pentru tatal sau si care si-a dorit sa imbunatateasca relatiile de la birou dintre manageri si angajati.

Haroski era convinsa ca aceasta zi este o strategie buna de a face angajatii sa intelega mai bine greutatile si responsabilitatile managerilor lor. Ziua pe care a ales-o, 16 Octombrie, este chiar ziua tatalui ei.

“International Boss Day” este o ocazie pentru toti angajatii sa isi arate aprecierea fata de sef, supervisor, manager, coach sau mentor, si chiar parteneri de afaceri si sa le multumeasca pentru indrumarea oferita. Este totodata si o ocazie potrivita de a pune in aplicare eticheta de a oferi cadouri business in mod profesionist.

Eticheta business in a oferi cadouri

Fii mereu constient de faptul ca exista reguli dupa care se ofera cadouri la locul de munca. Poti oferi un cadou nepotrivit fara sa vrei si vei crea o situatie jenanta atat pentru tine cat si pentru cel caruia ai vrut sa ii daruiesti. De aceea, este important sa fii constient care sunt limitele permise precum si de modul in care se ofera darurile.

Ca sa fii sigur ca nu iti pui seful intr-o pozitie inconfortabila sau iti alienezi colegii de birou, urmeaza trei sfaturi simple de eticheta de business care te vor invata cum sa daruiesti corespunzator. Arta de a oferi cadouri in mediul de afaceri este definita de reguli stricte de eticheta pe care trebuie sa le iei in considerare. Citeste in continuare pentru a afla cum si ce trebuie sa daruiesti de Ziua Internationala a Sefului.

1. Consulta politica companiei

Primul lucru profesionist pe care il faci cand iti doresti sa oferi un cadou la locul de munca este sa consulti politica companiei si a colegilor cu privire la acest aspect. Afla daca sa oferi cadouri la ocazii este un gest incurajat sau descurajat la locul tau de munca - intreaba angajatii cu vechime si vei afla cu siguranta care este obiceiul.

Consulta regulile companiei pentru a fi la curent cu regulile locului de munca cu privire la valoarea cadourilor care pot fi oferite.

2. Cumpara cadouri in echipa

Este printre cele mai importante reguli de eticheta. Un studiu realizat in Statele Unite a dezvaluit faptul ca peste 58% dintre angajatii pana in 34 de ani considera ca cei care ofera daruri individuale sefului o fac pentru a avea un beneficiu profesional si pentru a avansa in cariera.

A oferi un cadou individual sefului este diferit fata de a-l oferi, spre exemplu, unui coleg, deoarece este un gest usor de interpretat. Nu vrei sa devii tinta nemultumirilor colegilor tai din cauza ca ai oferit un cadou sincer.

De asemenea, exista tot timpul posibilitatea de a-ti fac seful sa se simta inconfortabil din cauza relatiei prea personale pe care incerci sa o stabiliesti cu el. Daca nu esti tu cel care initiaza un grup colectiv, incearca mereu sa te implici cu colegii de birou. Rezultate vor fi mult mai bune!

3. Fii discret si ofera cadouri sincere

Citeste si:

In cazul in care, din diferite motive, te hotarasti sa oferi un cadou individual, abordeaza gestul cu discretie. Nu da colegilor de munca motive sa puna sub semnul intrebarii sinceritatea ta si ofera cadoul in intimitate. Sa le prezinti tuturor ceea ce vrei sa ii dai sefului, sau sa il daruiesti de fata cu toata lumea nu este o idee buna.

Acelasi principiu trebuie aplicat si atunci cand alegi cadoul. Un cadou prea pretentios si scump va crea impresia gresita sefului si este posibil sa il refuze. Alege ceva simbolic sau util pe care il poate accepta cu naturalete. Nu lasa loc de interpretare.

Incearca sa eviti sa oferi la munca cadouri cu tenta amuzanta sau care ar putea transmite mesajul gresit. Cadourile cu implicatii religioase, politice, sexuale ori de alta natura prea personala sunt nepotrivite pentru mediul profesionist.

4. Ce sa nu oferi niciodata

Nu oferi niciodata bani sau promisiuni informale. In afara de cazul in care tu esti seful si oferi angajatilor bonusuri de sarbatori din partea companiei, sa daruiesti bani in mediul de munca este inaceptabil. In cazul in care nu ai idei, poti oferi un gift-card cu care el isi poate lua singur ce vrea.

Acelasi lucru este valabil si cu promisiunea unor favoruri care te pot ajuta in cariera. Cand oferi un cadou nu trebuie sa ai nici o asteptare la reciprocitate, in special la locul de munca. Incearca sa eviti cadourile care ar putea fi considerate deplasate.

Acum ca esti putin mai familiar cu arta de a oferi cadouri trebuie sa tii minte un lucru foarte important. Ce conteaza cu adevarat este gestul, iar daca ai decis ca nu poti sa ii daruiesti sefului un cadou material, nu uita: exista si alte modalitati prin care poti sa ii multumesti sefului.

Cine cumpara mai des cadouri? Cine cheltuieste mai mult si cum sunt perceputi in companie?

Un studiu care analizeaza angajatii, atitudinea si obiceiurile lor cand vine vorba despre oferirea cadourilor arata ca doar 27% dintre angajati planuiesc sa ofere un cadou sefului lor, si aproape toti acestia (26%) se asteapta sa si primeasca un cadou inapoi de la sef. Pe de alta parte, doar 9% dintre sefi si manageri care indruma o echipa se asteapta sa primeasca un cadou de la angajati.

Statisticile arata si faptul ca femeile primesc si daruiesc mai multe cadouri decat barbatii, dar barbatii cheltuie mai multi bani pe cadourile pe care le ofera. Acest lucru ii determina pe 58% dintre angajati sa considere ca cei care cumpara cadouri sefului o fac pentru a avansa mai repede in cariera.

Barbatii cheltuie de doua ori mai mult ca femeile pe cadourile sefului in incercarea de a iesi in evidenta

Femeilor le place mai mult sa daruiasca. 58% dintre femeile dintr-o organizatie vor oferi daruri colegilor de birou, in timp ce doar 47% dintre barbati vor face acest gest. Desi barbatii vor oferi mai putine cadouri, cele cumparate de ei vor fi mai valoroase - doar 6 % dintr-un colectiv de femei va cumpara cadouri scumpe, in contrast cu 15% dintr-un colectiv de barbati.

Un sfert din angajatii unei organizatii considera ca valoarea cadourilor pe care le ofera la munca trebuie sa fie direct proportionala cu cat castiga. Multi dintre ei simt ca e nevoie sa ofere un cadou in ton cu bugetul lor.

Cea mai buna varianta este desigur sa cumperi impreuna cu echipa un singur cadou colectiv. Va fi un gest frumos din partea biroului, iar seful cu siguranta il va aprecia.

Sursa foto: TheBoss/Shutterstock.com