Motivul pare simplu: daca suntem norocosi, oamenii vor crede ca suntem buni in ceea ce facem. Acesta este si un motiv de frustrare pentru multi proprietari de afaceri, care observa cu stupoare ca exista persoane incompetente care inregistreaza succese financiare pe banda rulanta.

„Cred in noroc: cum altfel ti‐ai putea explica succesul persoanelor pe care nu le placi?”, spunea scriitorul francez Jean Cocteau.

Pe de alta parte, istoricul, scriitorul si moralistul grec Plutarh nu punea intregul succes pe seama norocului: „Cheama norocul in ajutor, dar da si din maini”, spunea acesta, in urma cu aproape doua milenii.

Adevarul este undeva la mijloc

Nu stim si nu putem dovedi in ce masura norocul isi face simtita prezenta si cat de departe se afla de ceea ce putem numi „coincidenta” in afaceri. Teoria probabilitatilor ne‐ar putea veni in ajutor, iar norocul ar putea fi, pur si simplu, rezultatul cresterii probabilitatilor pentru ca un lucru pe care ni‐l dorim sa se intample in favoarea noastra.

Un studiu care a durat 10 ani a demonstrat ca oamenii pot controla norocul prin atitudine si comportament, conform americanexpress.com. Incercand sa afle de ce unii oameni par mult mai norocosi decat altii, Richard Wiseman, profesor de psihologie la Universitatea din Hertfordshire, Marea Britanie, a descoperit ca persoanele norocoase impartasesc patru trasaturi care le ajuta sa‐si contruiasca propria lor sansa:

1. Stiu sa profite de oportunitati;

2. Asculta de propria intuitie atunci cand iau decizii;

3. Au asteptari pozitive;

4. Se adapteaza imprejurarilor si stiu sa transforme o situatie dezavantajoasa intr‐una plina de oportunitati.

Norocul intr‐o afacere presupune, insa, elaborarea unor strategii mai ample si mai coerente decat in cazul norocului individual.

Iata care sunt cele mai bune metode de a fi norocos in afaceri:

1. Cheltuie inteligent

Cheltuirea inteligenta a resurselor financiare ale companiei reprezinta primul pas pentru a transforma o afacere vulnerabila intr‐una norocoasa. In plus, piata ofera nenumarate posibilitati de reducere a costurilor unui business, iar anumite strategii, precum leasingul operational, devin din ce in ce mai adoptate de afaceristii romani.

2. Mareste paleta de riscuri

Nu apela la strategia „totul sau nimic” pentru a avea succes in afaceri, ci asigura‐te ca doar o mica parte din business‐ul tau se afla in mainile unei singure persoane. Cu cat afacerea isi mareste paleta de riscuri,cu atat ai sansa de a avea noroc. Daca dezvolti, prin urmare, cinci produse in loc de unul singur, exista de cinci ori mai multe sanse de a da lovitura cu un produs al business‐ului tau si de cinci ori mai putine sanse de a esua in totalitate.

3. Uita de succesul de peste noapte

Un astfel de succes se petrece dupa ani de munca asidua. Din pacate, nu exista o scurtatura in procesul succesului unei afaceri. Perseverenta este esentiala in lumea business‐ului si cu cat o afacere se afla pe piata de mai mult timp, cu atat cresc sansele de a fi „lovita de noroc”.

4. Fereste‐te de „norocul chior”

Daca este prea frumos sa fie adevarat, de obicei este fals. Daca vei abandona strategia de dezvoltare pe termen lung in cautarea „norocului chior”, vei abandona si singura modalitate care maximiza sansele de a avea noroc la un moment dat.

5. „Fortes fortuna adiuvat”

„Norocul ii ajuta pe cei curajosi”, spunea Seneca, iar zicala sa se aplica in lumea afacerilor mai bine decat in orice alt domeniu. Doar viziunea si indrazneala vor sustine un business in vremurile mai putin „norocoase” si vor atrage, intr‐un final, sansa de partea companiei.

6. Fii sociabil

Un studiu a demonstrat ca persoanele care se considera norocoase sunt capabile sa atraga atentia celor din jur prin limbajul trupului si prin expresiile faciale pe care ceilalti le percep ca fiind semne ale invitatiei la apropiere. De exemplu, persoanele „norocoase” stabilesc mult mai des contactul vizual cu alte persoane si zambesc de doua ori mai mult decat cele care se considera ghinioniste. Sociabilitatea si colaborarea cu ceilalti in vederea stabilirii unor vaste relatii de afaceri este una dintre metodele prin care un atreprenor inteligent poate deveni norocos, conform standard.co.uk.

7. Simte‐te norocos

Cu cat ne simtim mai norocosi, cu atat suntem mai norocosi. Iar explicatia e simpla: oamenii care se simt norocosi sunt mai indrazneti, mai relaxati si mult mai putin dispusi sa lunece pe panta disperarii, iar aceste lucruri se resimt in modul in care elaboreaza strategiile de business, in care iau decizii si in care sunt perceputi de catre ceilalti.

Sursa foto: Creative Commons