In timp ce femeile au un cuvant greu de spus chiar si in vederea achizitiei unui automobil, exista domenii unde decizia le apartine in proportie de 100%, cum ar fi la cumpararea unor astfel de produse.

Conform presedintelui companiei americane The TrendSight Group, Marti Barletta, barbatii sunt mai dispusi sa cumpere un produs viabil decat sa continue cumparaturile, in timp ce femeile vor continua sa se plimbe printre rafturi in cautarea produsului perfect. Cu alte cuvinte, femeile sunt mai selective si mai dispuse sa caute un produs care sa corespunda tuturor criteriilor pe care le considera importante.

Ce fac femeile la cumparaturi

Conform unui studiu realizat in 2007 de catre AMP Agency, „abordarea folosita de femei atunci cand merg la cumparaturi se afla in stransa legatura cu ceea ce sunt ele insele; face parte din ADN-ul lor”. Modul in care o femeie face cumparaturi la 18 ani va fi aproape identic cu modul in care se va comporta in astfel de situatii la 43 de ani. Descoperirea i-a surprins pe specialistii in marketing si vanzari, care credeau in existenta unor schimbari in comportamentul de consum al femeilor odata cu trecerea timpului.

Conform studiului citat, femeile se incadreaza in patru categorii distincte care le dicteaza patternurile de consum:

1. Catalizatorii sociali

Acest grup reprezinta aproximativ o treime din totalul numarului de femei. Femeile din aceasta categorie sunt planificatoarele si organizatoarele grupului lor de prieteni, se mandresc cu asta si se considera experte in cercul lor social. Prin urmare, ele tind sa aiba o mare influenta in grupul lor.

Aproape 80% dintre femeile din aceasta categorie considera ca o noapte in oras reprezinta „bani bine cheltuiti”, insa sunt dispuse sa vaneze chilipiruri pentru a tine pasul cu moda.

2. Hibrizii naturali

Aceste femei echilibrate reprezinta, si ele, aproximativ o treime din numarul total al femeilor, desi sunt mai putin numeroase decat femeile din categoria anterioara. Ele par sa functioneze intr-o stare continua de echilibru. Ele stiu ca uneori este timpul sa cheltuiasca bani, in timp ce alteori este momentul sa economiseasca. Ele fac achizitii sigure si practice. Totodata, ele tind sa achizitioneze produse clasice si nu sunt obsedate de moda.

3. Responsabilele de continut

Aproximativ o cincime dintre femei nu sunt responsabile nici de stabilirea modei, nici de raspandirea ei. Aceste femei trateaza shoppingul ca pe o corvoada. Cu toate acestea, ele manifesta o loialitate din ce in ce mai mare fata de branduri. 80% dintre ele nu considera ca statutul social este important, iar aceste practice si responsabile consumatoare isi doresc ca sesiunile de shopping sa fie cat mai simple.

4. Artistii culturali

Reprezentand o zecime din numarul total al femeilor, persoanele din acest grup sunt considerate ca fiind „super-cumparatoare”. Ele incearca in mod constant produse noi si pun bazele noilor trenduri. Tot ele reprezinta si tinta companiilor pentru vanzarea noilor produse.


Femeile sunt consumatori mai abili decat barbatii, pur si simplu pentru ca sunt dispuse sa investeasca timp si energie pentru a compara produsele. Totodata, functionarea lor cerebrala bilaterala pentru rezolvarea problemelor le face mai sensibile decat barbatii la „atacurile” emotionale din partea brandurilor.

Exista, insa, cateva lucruri pe care femeile ar putea sa le faca atunci cand merg la cumparaturi pentru a economisi o multime de bani:

1. Sa-si prioritizeze nevoile de cumparare

Nu toate produsele necesita un maraton al comparatiilor si ore intregi de „vanatoare” prin magazine. Intre unele produse exista o mult prea mica diferenta de calitate si utilitate pentru a mai justifica efortul depus de femei in incercarea de a gasi cea mai buna solutie.

2. Sa apeleze mai des la shoppingul online

Femeile au ramas in urma barbatilor in privinta cumparaturilor online, care ofera cateva avantaje evidente, precum claritatea produselor, prezentarea specificatiilor tehnice ale acestora si capacitatea de comparare a preturilor.

3. Sa reziste shoppingului impulsiv

Retailerii sunt experti in generarea shoppingului impulsiv prin designul interior al magazinelor, prin modul de prezentare al produselor si prin strategia de preturi. In consecinta, criteriile de comparatie sunt ignorate, iar cei care au de pierdut sunt cumparatorii.

Ce fac barbatii la cumparaturi

Un articol publicat pe forbes.com sugereaza ca barbatii care cumpara haine se manifesta la fel cum s-ar manifesta daca si-ar face singuri o operatie pe creier. Un alt studiu citat de creditvisionary.com concluzioneaza faptul ca barbatii care intra in supermarketuri pentru a cumpara produse alimentare se comporta „ca un caine care cauta o minge pierduta pe un camp, merg haotic, dar frenetic pana se impiedica din intamplare de produsele pe care le cautau”.

Acelasi studiu ii considera, insa, pe barbati ca fiind cumparatori pragmatici, care considera ca succesul reprezinta „iesirea din magazin cu produsul dorit si experimentarea unui proces de shopping logic si eficient”.

Cu alte cuvinte, barbatilor le place sa intre in magazin, sa ia ceea ce-si doresc si sa plece cat mai repede. Ei nu compara produsele si sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru a grabi procesul de shopping. Pentru barbati, cel mai rau lucru este sa iasa dintr-un magazin cu mainile goale, noteaza moneycrashers.com.

De obicei, barbatii merg singuri la cumparaturi. Rareori barbatii compara preturile. Pe barbati nu-i intereseaza culoarea. Barbatii sunt mai putin dispusi decat femeile sa vaneze chilipiruri sau sa foloseasca vouchere si cupoane de reducere. Uneori, barbatii compara calitatea produselor, insa mai ales atunci cand vor sa cumpere unelte. Magazinele cu produse dedicate barbatilor profita de acest lucru, afiseaza caracteristicile tehnice ale produselor si sunt atente la eficienta procesului de achizitie.

Exista, insa, cateva lucruri pe care barbatii ar putea sa le faca atunci cand merg la cumparaturi pentru a economisi bani:

1. Sa fie mai sensibili la preturi si mai putin sensibili la timp

Atunci cand cumpara lucruri pentru ei insisi, barbatii ar trebui sa se comporte in mod similar cu situatiile in care fac afaceri: sa inteleaga cum poate fi folosit un produs, cine il foloseste, ce caracteristici trebuie sa aiba si unde este mai ieftin.

2. Sa fie mai discriminatori

Conform unui studiu realizat de iProspect, 70% dintre barbatii bogati fac cumparaturi online in mod regulat si apeleaza, astfel, la aceleasi metode de shopping ca femeile in magazine. Paradoxal, un studiu realizat decompania Performics a aratat ca barbatii sunt mai dispusi decat femeile sa compare produsele online.

3. Sa anticipeze nevoile viitoare

Spre deosebire de femei, care fac cumparaturi bazandu-se si pe viitoarele nevoi (spre exemplu, cumpara alimente pe care le vor consuma saptamana viitoare), barbatii merg la cumparaturi doar atunci cand au nevoie de ceva „chiar acum”. In acest fel, barbatii nu reusesc sa profite de reducerile de preturi, iar chilipirurile par sa-i ocoleasca.

Sursa foto: Creative Commons