"Venitul stabil m-a ajutat sa economisesc. Nu am fost o fire cheltuitoare si stiam ca va sosi momentul in care voi face ceva constructiv. Impulsul a venit din faptul ca am vazut cum este sa muncesti foarte mult pentru angajator. Cu toata dedicatia, atunci cand nu este business-ul tau, simti o presiune cand vine vorba de orele peste program si dead-line-uri. Si m-am gandit ca as munci cu mult mai mult drag daca as sti ca pun caramida peste caramida pentru a construi propriul business", povestete acum Irina Calancea, originara din Republica Moldova.

Credit Foto: Dolcevita.md

Astfel, cu 4.000 de euro, bani economisiti din surse proprii si dintr-un mic ajutor de la parinti, tanara a lansat business-ul Irka Shoes in Chisinau la inceputul anului 2012. Mare parte a investitiei a mers in material, cumparat din Italia, Ucraina si Dubai. Investitia a fost recuperata dupa un an si cateva luni, dupa ce in primul an a vandut aproximativ 500 de perechi de pantofi. In prezent, Irina Calancea are un magazin fizic in Chisinau si unul online in Romania.

"Ma gandesc cu melancolie la prima pereche pe care am desenat-o si produs-o efectiv. Era la inceputul anului 2011, cand, dupa mult research, am decis ca este cazul nu doar sa ma joc cu creionul pe foaie, ci sa creez un prototip de pantof. Era un pantof clasic, Escarpen, de piele intoarsa, culoare bej pe care mi l-a solicitat prima clienta", isi aminteste tanara antreprenoare pentru care singura legatura cu lumea modei este Colegiul de Design Vestimentar pe care l-a absolvit.

Citeste si:

Sursa foto: Irka Shoes

Irina este cea care face designul pantofilor, iar mana sa dreapta este un modelier care se ocupa de partea tehnica. In acelasi timp, antreprenoarea colaboreaza cu cateva ateliere pentru realizarea pantofilor. Intr-o luna vinde 70-75 de perechi de pantofi in Republica Moldova si Romania, la care se adauga 10-15 comenzi lunar din strainatate. Cele mai exotice locuri in care a trimis pantofi si sandale Irka Shoes sunt Liban si Dubai. Si, desi online-ul este in crestere la modul general in vanzari, atunci cand vine vorba de incaltaminte magazinul fizic este "o necesitate", spune antreprenoarea, care la inceputul acestei luni a prezentat o colectie la Rome Fashion Week.

In Republica Moldova publicul inca este reticient la cumparaturi online.

"Online-ul este denumit regele vanzarilor, insa in productia de pantofi, clientele abia incep sa se obisnuiasca cu masura corecta, curieratul, probat si acceptat produsul. Magazinul fizic este o necesitate a acestui business, pentru ca ofera posibilitatea clientului de a proba mai multe tipuri de calapod, toc. Un procentaj aproximativ inseamna 35% pentru online si 65% offline. In Romania, am observat o mai mare incredere pentru cumparaturile online, in schimb in Republica Moldova publicul inca este reticient", explica proprietara Irka Shoes.

Sursa foto: Irka Shoes

Preturile difera in functie de model, design, complexitate si accesorii, termen de executie, fapt pentru care acestea variaza intre 300 lei si 800 lei. Anul trecut business-ul cu pantofi i-a adus tinerei antreprenoare o cifra de afaceri de 40.000 lei, iar in 2016 vizeaza o crestere usoara si, totodata, planuieste sa deschida un atelier de productie propriu in Romania.

"Daca doresti sa te apuci de propria afacere, trebuie sa nu fii comod. Tinerii au o impresie gresita, ca vor lucra mai putin decat pentru angajator sau ca vor avea profit extrem de mare foarte usor. Pentru a porni pe un drum individual, se necesita o sanatate de fier si o fire axata pe solutionare, intrucat zilnic apar lucruri de care doar tu raspunzi, fiecare angajat asteptand aprobarea ta", conchide Irina Calancea despre ce inseamna sa aiba o afacere.

Sursa foto: Dolcevita.md