Ionut Mreana (30 ani) a vrut sa-si faca un tatuaj si, pentru ca nu stia nimic despre acest lucru, a decis sa mearga la un salon pe care i l-a recomandat un prieten. "Dar nu am nimerit bine deloc", spune acum tanarul care, in cele din urma, a facut o afacere din ghinion.

"M-am tot dus la retusuri, era singurul salon pe care il stiam. Si m-am tot dus, m-am uitat, am vazut cine il manageria, ce oameni erau acolo si m-am gandit ca pot sa fac o treaba mai buna. Si de acolo mi-a venit in minte sa fac un salon, dar nu aveam nicio legatura si este foarte greu daca nu esti din aceasta lume. Nu cunoasteam nici artisti, nu cunosteam absolut nimic despre domeniu. Hai ca deschid eu in salon, dar cu cine il deschid? Si bineinteles ca am inceput cu unul din artistii care erau la acel salon", imi povesteste Ionut Mreana, care in 2013 intra in lumea tatuajelor cu salonul Hasha Tattoo.

Hasha Tattoo a fost lansat initial ca un business de apartament in care Ionut Mreana (foto sus) a investit 10.000 de euro, bani dintr-o afacere anterioara cu un magazin online de electrocasnice. Investitia a mers in aparate, mese de tatuaj si amenajarea apartamentului. "Dar de acolo bineinteles ca este o investitie continua. Si acum investim. In fiecare luna, mai ales in promovare pentru ca un tatuaj trebuie sa fie vazut", spune fondatorul Hasha Tattoo.

Desi salonul a fost deschis intr-un apartament, cu un singur artist, in prezent Ionut Mreana isi gestioneaza afacerea intr-un spatiu dedicat, ceea ce este o raritate cel putin pe piata din Bucuresti. Practic, in oras mai exista un singur salon de tatuaje cu un spatiu propriu, potrivit antreprenorului.

Ionut Mreana colaboreaza cu trei artisti in general in salonul sau de tatuaje, dar care vin si pleaca constant pentru ca "asa functioneaza industria tatuajelor".

"Au diferite contracte in afara si au perioade in care lucreaza acolo. Foarte putini oameni stau tot timpul in tara. Cam asa functioneaza in general industria tatuajelor. Cand nu esti tu artistul si depinzi de alti oameni este foarte greu sa gasesti un om pe care sa-l motivezi sa stea in tara sau sa lucreze cu tine, tinand cont ca poate oricand sa prinda un contract afara cu sume de 4-5 ori mai mari decat aici. Si asta este principala problema", explica fondatorul Hasha Tattoo.

In plus, in Romania, la fel ca in strainatate, nu exista scoli de tatuaje, ceea ce inseamna ca artisti sunt nevoiti sa evolueze mult timp in domeniu pentru a face totul "ca la carte". In general, artistii de tatuaje au studii de pictura, sculptura sau grafica, mai spune Mreana.

Cum sunt platiti artistii de tatuaje: "Nu exista salariu"

"In general, se taxeaza pe ora de lucru. Nu exista salariu, fiecare are procente, pentru ca nu ar accepta nimeni atlfel. Artistii sunt platiti cu procent din ce lucreaza. Se ajunge la un venit mult mai bun decat un salariu fix. Baietii care lucreaza cu mine lucreaza pe 200 lei pe ora (din care ia procent) si in afara lucreaza pe 120 de euro pe ora. E destul de mare diferenta", explica Ionut Mreana.

Procentul este negociat cu artistul si poate sa difere foarte mult. Ora de tatuaj in Romania pleaca de la 180 de lei si ajunge pana la 400 lei, iar procentele pleaca de la 40% si ajung la 70%. "Pentru un artist bun este un venit destul de bun in Romania, mult peste medie in orice caz. Procentele cele mai mari merg la artisti, nu la mine. Mai corect ar fi spus eu iau de la ei, nu iei de la mine", subliniaza antreprenorul, care nu doreste astfel sa dezvaluie ce venituri si profit i-a adus business-ul in 2015.

Sursa foto: Hasha Tattoo

Citeste si:

"Nu pot sa spun o cifra de afaceri. Tine de numarul de oameni pe care ii ai in salon. Dupa ce iti achiti cheltuielile (intretine si promovare), nu ramane mare lucru. Dar sunt cheltuieli destul de mari ca sa nu-ti permita sa faci cine stie ce venituri. Tine foarte mult de perioada, atunci cand sunt mai multi artisti, veniturile sunt ok, poti trai mai mult decat decent. Dupa aceea vin perioadele cand avem un singur artist. De la un singur artist veniturile sunt practic plata cheltuielilor. Este mai mult un business de pasiune decat pentru a face bani. Inainte faceam bani, dar nu aveam satisfactia asta. Sunt mai multumit acum. Este singura sursa de venit, aici sunt toata ziua. Nu am timp de altceva", povesteste tanarul antreprenor.

De ce se tatueaza romanii? "Pur si simplu vor sa faca ce si-au dorit sa faca in tinerete"

Oamenii care vin sa isi faca tatuaje au, in general, profesii liberale, cum ar fi avocati, medici sau antreprenori, au o personalitate libertina si sunt tineri, cu varste de pana in 33-35 ani. "Sunt si oameni la 50 si ceva de ani care se tatueaza. Acestia au planuri foarte mari: se tatueaza pe ambele brate, spate, au idei mult mai mari pentru care au asteptat o viata si au ajuns la un moment in care sunt dispusi sa le faca. Sunt oameni cu o situatie financiara buna, care au ajuns la un nivel de confort si pur si simplu vor sa faca ce si-au dorit sa faca in tinerete", spune proprietarul salonului de tatuaje.

Jumatate din clienti vine din recomandari ale oamenilor care si-au facut tatuaj la Hasha Tattoo, iar iar cealalta jumatate vine din mediul online, unde Ionut Mreana isi promoveaza serviciile pe Google si Facebook. Chiar si asa, "promovarea de pe oameni este cea mai importanta", potrivit antreprenorului.

"Tatuajul este cu totul altceva de ce era acum 3-4 ani, cand erau doar niste mazgaleli, cu o tehnica si aparate rudimentare. Acum este cu totul alt nivel, se poate face cam orice pe piele. Omul vine cu o idee si apoi noi ii facem un model realist creat intai in PhotoShop. Facem tatuaje destul de mari (pentru brate intregi, spate, piept), asa ne-am selectat si clientii, evitam in general tatuajele mici (flutarasi, texte). Avem un client cu tot corpul in lucru la modul “costum intreg”, de la genunchi pana la gat. Avem destui clienti care sunt acoperiti destul de mult de tatuaje", explica Ionut Mreana.

Antreprenorul spune ca alege clientii in functie de complexitatea tatuajului dorit, ceea ce face ca mare parte din ei (80%) sa fie barbati. Cea mai mare parte din clienti (80%) sunt barbati, care vor in general tatuaje mari pe brate si spate, si restul femei. In general, are 2-3 clienti pe zi, iar pana in prezent peste 1.500 de oameni s-au tatuat la salonul lui Ionut Mreana.

"Problema cu fetele este ca nu au rabdare. Vor pe loc tatuaje foarte micute si simple. 80% vor semnul infinitului, fluturasi, date de nastere, ceea ce am incercat sa evitam pentru ca mie personal nu mi se pare ca este ceva care trebuie sa ramana pe piele toata viata. O pana nu stiu ce avantaj estetic iti da peste 5-10 ani, ce insemnatate trebuie sa mai aiba pentru tine. Tatuajele nu se fac pe mofturi sau decizii de moment", este parerea antreprenorului.

Astfel, din 20 de cliente, una-doua persoane vor ceva "mai deosebit": tatuaje mari, tipatoare, pasari Phoenix sau dragoni, facute cel mai des pe coaste si pe coapse. "Fetele care vor tatuaje mari sunt foarte hotarate si vor imagini mai agresive", explica proprietarul Hasha Tattoo.

Cu siguranta nu o sa dispara moda tatuajelor, omul simte nevoia de exprimare vizibila.

Cele mai cerute modele de tatuaje la Hasha Tattoo sunt cele care prezinta stil realist si simboluri ale puterii: luptatori, spartani, romani, preferate de barbati. Pe locul doi sunt motivele japoneze, cu samurai, flori de lotus. Apoi, modele amestecate, care formeaza o imagine din mai multe imagini. Spre exemplu, un brat poate fi tatuat in 6 sedinte, adica in peste 30-35 ore, iar tatuarea spatelui dureaza 8-10 sedinte a cate 5-6 ore fiecare.

"Tatuajul este o forma de exprimare si nu cred ca poate sa dipara. Daca mai pui ca la noi inca este la stadiul de inceput, o sa mai treaca multa vreme pana cand o sa se demodeze tatuajele. Si mai este un motiv: tatuajele nu dispar, raman pe viata si atunci, ca sunt la moda, ca nu sunt la moda, ele sunt vizibile. Cu siguranta nu o sa dispara moda tatuajelor, omul simte nevoia de exprimare vizibila, sa aiba ceva pe piele care sa-l reprezinte pur si simplu cand se intalneste cu cineva", conchide antreprenorul din industria care ii intra in piele la propriu.

Sursa foto: Hasha Tattoo/Facebook.com