Astfel, in 2009, Claudia Cuteanu deschidea, alaturi de prietenul si partenerul sau de afaceri, Andrei Sandru, o florarie in zona Pipera din Capitala, dupa o investitie de 12.000 de euro, la care au contribuit amandoi. Claudia nu isi mai aduce aminte cu cati bani a venit fiecare, insa stie ca partea ei provenea din economiile stranse din cinci ani de modeling in timpul liceului, iar partea prietenului ei Andrei din banii castigati la lupte profesionale.

Credit foto: Andreea Chitan - AC Photography

"M-am lasat de modeling si stateam in florarie, venea lumea si cerea flori si nu stiam cum sa fac. Si a trebuit sa invat singura buchetele: punem trei trandafiri si ma intrebam: Imi place? Eu i-as cumpara? Daca nu imi placea, ii desfaceam si puneam sapte trandafiri si faceam din nou buchetul. Andrei, tu ai cumpara buchetul asta? Parca l-as cumpara. Vezi ca ar mai fi de pus o fundita. Ne-am indrumat unul pe celalalt pana cand am gasit solutii sa facem altceva. La un moment dat ne-am gandit ca ar trebui sa scoatem cosurile acelea clasice care pareau niste roti mari cu trandafiri si sa facem altceva. Si am tras asa o perioada pana cand am strans ceva banuti inca sa putem sa reorganizam floraria", imi povesteste Claudia Cuteanu, care, in timp ce se ocupa de florarie, urma cursurile unei facultati de Comunicare si Relatii Publice.

In Pipera am avut noroc pentru ca au fost oameni cu bani

Tanara si prietenul ei au inceput business-ul cu flori intr-un spatiu de 20 mp, pe care ulterior l-au marit si l-au vopsit in alb. Odata cu schimbarea interiorului, au inceput sa vina clientii. "Ne-am gandit noi ca albul curata floraria, mai ales ca toate florariile erau portocalii sau in alte culori. Iar in Pipera am avut noroc pentru ca au fost oameni cu bani, cu alte conceptii fata de flori, oameni care au fost plecati prin alte tari", spune Claudia Cuteanu, care a fondat floraria Florens.

Cu "norocul din Pipera", cei doi tineri au deschis o noua florarie, in mall-ul din Baneasa, si ulterior in Promenada si Mega Mall. Claudia si Andrei nu au vrut sa faca publice cifra de afaceri si profitul, insa au mentionat ca florariile le aduc o marja de profit de 30% pe an. Totusi, Briliant Activ SRL, firma pe care sunt inregistrate, le-a adus in 2014, cand aveau doar doua florarii, o cifra de afaceri neta de 2,2 mil. lei si un profit net de peste 11.000 lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

Citeste si:

Credit foto: Andreea Chitan - AC Photography

Anul trecut, Claudia si Andrei au decis sa deschida a cincea florarie, intr-o casa istorica pe strada Paris din zona Piata Victoriei. Proprietarii Florens au investit 100.000 de euro in renovarea si amenajarea casei si a gradinii, care functioneaza atat ca florarie, cat si ca atelier in care sunt realizate aranjamentele florale pentru celelalte florarii. Spre exemplu, cu ocazia 1 Martie, cea mai mare comanda la Atelierul Florens a fost de 4.300 de aranjamente florale pentru o companie de transport aerian. De obicei, aranjamentele sunt facute in functie de bugetul clientului, insa daca vorbim de aranjamente puse deja la vanzare acestea costa intre 150 si 450 lei.

Florile sunt aduse in galeti de apa din Olanda, intr-un camion, pe un drum de 36 de ore, desi in general se practica sa nu fie aduse la apa pentru a intra de 10 ori mai multe flori intr-o galeata de lemn. Rezista florile fara apa pana in Romania? "Aici se face diferenta intre florarii. Fara apa, floarea este deshidratata, sunt totusi 36 de ore de transport. Iar o floare fara apa 36 de ore pierde 3 zile din viata", spune proprietara Florens. Dupa ce ajung din Olanda, florile ar trebui sa traiasca intre 7 si 10 zile.

Romanul nu este educat sa cumpere flori pentru a le avea pe masa

Credit foto: Andreea Chitan - AC Photography

Ce flori se vand cel mai bine in Romania? "Orice floare daca stii sa o pui in lumina o vinzi", spune Andrei Sandru, prietenul si partenerul de afaceri al tinerei antreprenoare. Insa, "daca intrebi romanul, cel mai bine se vinde trandafirul", continua sa spuna proprietarul Florens. "Romanul, deocamdata, nu este educat sa cumpere flori doar pentru a cumpara flori, pentru acasa, pentru a le avea pe masa, pentru buna dispozitie. Romanul este obisnuit sa cumpere pentru ca este vreo sarbatoare si pentru ca trebuie sa mearga undeva. In multe cazuri se deschid foarte mult usi cu florile", a explicat Andrei Sandru.

Cum vede viata de antreprenor in Romania? Sandru spune ca sunt "controale peste controale" si "tot felul de legi" care nu ajuta florariile. Mai exact, la florarii se aplica in continuare TVA de 20%, ceea ce nu ar exista in alte tari pentru lucrurile perisabile, potrivit antreprenorului. "Legile sunt facute si pentru noi, dar nu sunt gandite si pentru noi", spune proprietarul Florens. Chiar si asa, el si prietena sa, Claudia Cuteanu, vor sa deschida doua noi florarii in 2017.

Sursa foto: AC Photography