Aveau doar 26 si respectiv 22 de ani cand s-au decis sa se implice in afacerea tatalui lor, care avea un mic atelier de productie in Targoviste, unde realiza incaltaminte de barbati inca din 1994. “Fiind un business de familie, noi am fost crescute in aceasta fabrica. In perioada studentiei la Bucuresti, eram mari consumatoare de fashion romanesc si ne-am gandit de ce sa nu facem si noi unele modele”, isi amintesc surorile Naduh.

Pantofi personalizati, produsi manual

In 2007, cand s-au hotarat sa devina antreprenoare, Corina renunta la un job in multinationala, dupa ce studiase contabilitate si informatica de gestiune, iar Luiza era studenta la facultatea de Arhitectura. Au gandit afacerea cu incaltaminte ca pe un business care sa vanda exclusiv online, sa se adreseze doar femeilor si sa propuna modele personalizate pentru fiecare client.

“Nu ne-am dorit sa facem o chestiemass-market, ci in serii limitate. Eu lucrasem in multinationale si imi vedeam toate colegele imbracate si incaltate la fel. Am zis sa facem altceva, culori traznite, texturi de piele diverse, produse personalizate, ca fiecare sa-si aleaga ce i se potriveste mai bine”, spune Corina.Au creat Smiling Shoes, un concept care are la baza libertatea clientului de a-si crea singur pantoful cap-coada. “Daca o clienta vrea o platforma de 1cm, toc cui, baretele verzi, brantul mov si tocul portocaliu, o anumita dimensiune la circumferinta sau o ajustare la bareta, un om sta si manufactureaza acel produs exact dupa aceste detalii. Noi pe site avem doar niste mostre si propuneri in fiecare sezon, iar modelul final este personalizat pentru fiecare client”, spune Luiza.

Investitie in business de 200.000 de euro

Inca de la infiintare, familia Naduh a investit aproximativ 200.000 de euro in acest business, care a constat initial in achizitionarea terenului si amenajarea atelierului din Targoviste, apoi in procurarea utilajelor pentru productia in serie, iar ulterior, din 2007, cand s-a renuntat la productia in serie, in formarea angajatilor pentru manufactura, si in dezvoltarea boutique-ului online.

In afacere continua sa fie implicat si tatal fetelor, care se ocupa de productia articolelor de incaltaminte. “Daca noi ne concentram pe partea de estetica, fashion, tendinte, tata se uita la comoditatea si functionalitate. Tata a invatat sa faca pantofi muncind la o fabrica din Polonia, iar prima pereche pe care a realizat-o a fost facuta manual”, spune Corina.

Citeste si:

Atelierul de productie a ramas tot la Targoviste, acolo unde tatal lor si o echipa formata din zece oameni realizeaza produsele comandate. Cele doua surori analizeaza posibilitatea de a deschide un alt atelier la Bucuresti. “Ceea e important este ca pantoful final sa fie comod. Sunt multe produse frumoase la raft, dar daca incerci sa mergi cu ele, nu stau in picioar sau te ranesc. La creativitate, cred ca multa lumea sta bine. Dar de la ce faci pe foaie pana la ceea ce ajungi sa faci e cale lunga”, spune Luiza.

300 de perechi de pantofi produsi lunar

In urma cu doi ani, brandul si-a schimbat linia de productie si au renuntat la achizionarea materialelor necesare din Romania. Calapoadele, tocurile, talpile sau pielea sunt importate din Italia si cateodata din Franta. “Feedback-ul pe care il primim de la cliente este wow. Vanzarile au crescut cu 40% de la an la an si acum putem spune ca avem un produs care poate sta alaturi de branduri internationale”, a spus Corina.

Noi am avut noroc sa facem ceea ce ne place si sa si traim din asta.

Anul trecut, brandul a vandut pantofi in valoare de 250.000 de euro. In prezent, Smiling Shoes produce lunar 300 perechi de pantofi, insa sunt luni cand productia depaseste 400 de perechi. In ceea ce priveste pretul, o pereche de pantofi porneste de la 420 lei si poate ajunge pana la 840, insa pe piata internationala produsele vor fi de doua ori si jumatate mai scump. “Piata din Romania nu suporta niste preturi mai mari, insa pe piata externa lumea o sa spuna ca sunt ieftina si facute in China”, a mai spus Corina.

E-commerce si extindere pe plan international

Inca din 2007, Smiling Shoes a vandut exclusiv online si a livrat chiar si in alte tari, precum America, Dubai sau Rusia. Brandul nu a avut niciodata magazin sau showroom, iar fondatoarele au analizat chiar anul acesta posibilitatea de a deschide unul sau de a fi prezenti in alte magazine, insa si-au dat seama ca nu renteaza din cauza costurilor mari pe care stocarea produselor ar presupune-o.

Procentul clientelor pe care le pierd pentru ca nu indranesc sa cumpere online si vor sa vada produsul intr-un magazin inainte de a-l achizitiona este de 15%. Cele doua antreprenoare au incercat sa vanda produse aflate pe stoc, cu pretul redus. “Se vand foarte greu, dovada ca lumea s-a obisnuit ca isi pot alege si nu intra neaparat sa cumpere acel pantof, intra sa-si faca pantoful dupa cum vrea. In plus, showroomul nu este o solutie castigatoare pentru noi, pentru ca femeile sunt din ce in ce mai ocupate, nu are nimeni timp sa vina sa-si cumpere pantofi, cand si-i poate comanda online”, spune Corina.

In schimb, Corina si Luiza Naduh au ales sa-si indrepte investitia catre piata internationala, prin participarea la targuri internationale. “Primul asemenea eveniment la care vom fi prezente va fi la toamna, la Paris. Pana acum nu ne-am indreptat atentia catre international pentru ca am vrut sa fim sigur pe productie”.