20 de designeri interni, aproximativ 100 de colaboratori, in jur de 4-5 prototipuri pentru fiecare produs si saptamani, uneori luni de teste. Mai exact in jur de doi ani dureaza intregul proces de introducere a unui nou produs in gama IKEA, cel mai mare retailer global de mobilier si decoratiuni, din momentul in care acesta apare pe schitele unui designer si pana in momentul in care clientii il pot cumpara din magazin.

Totul incepe in Almhult, o localiate in sudul Suediei in care se afla sediul IKEA compania fondata in urma cu 70 de ani de antreprenorul Ingvar Kamprad.

In prezent sunt in jur de 9.000 de produse in catalogul companiei, insa anual sunt in jur de 2.000-2.500 de articole noi, adica sunt introduse prin intermediul unor colectii temporare.

Seful IKEA: Suntem abia la inceput

“Acesta este numarul de produse noi pe care il cream acum intr-un an. In timp ce, la inceput, aveam in total 2.000-2.500 de produse”, spune Peter Agnefjäll, CEO al grupului de companii IKEA, un business cu aproximativ 172.000 de angajati si venituri de circa 33,8 de miliarde de euro anul trecut (anul de catalog septembrie 2014- august 2015).

Cand vorbeste despre inceput, vorbeste despre primul magazin IKEA, deschis in 1958 in Almhult si care intre timp a fost transformat intr-un muzeu care se va deschide pe 30 iunie.

Insa in urma cu 60 de ani compania avea un magazin si afaceri de 2,5 milioane de euro, iar acum detine o retea 385 de magazine, in 48 de tari si o cifra de afaceri de 33,8 de miliarde de euro. De asemenea, produsele aduna in jur de 800 de milioane de vizitatori pe diferite versiuni ale site-ului IKEA.

“Suntem convinsi ca suntem inca mici si ca ne aflam abia la inceput. Vrem sa transforma IKEA intr-o companie si mai accesibila”, a adaugat Agnefjäll in fata a 270 de jurnalisti din 40 de tari in cadrul evenimentului Democratic Design Days, un eveniment care a avut loc la inceputul lunii iunie.

Aceasta accesibilitate se refera la produsele companiei, fiecare fiind obligate sa indeplineasca cinci criterii: forma, funtionalitate, calitate, sustenabilitate si pret redus.

“Toate aceste criterii nu ar insemna nimic daca preturile nu ar fi mici. Ceea ce ne-am propus este sa fim accesibili. De aceea ne place sa facem multe prototipuri, de aceea petrecem mult timp acasa…pentru a invata despre nevoile reale ale oamenilor”, a mai spus seful IKEA.

Tinerii nu mai considera acasa doar spatiul in care locuiesc

Iar pentru a invata cat mai multe despre ceea ce isi doresc clientii compania face numeroase cercetari, unul dintre cele mai importante fiind “Life at home Report”. Cea de-a treia editie a acestui studiu pentru care au raspuns 12.000 de oameni (cate 1.000 din 12 orase) arata ca principalele trenduri care ne dicteaza felul in care traim sunt globalizarea si digitalizarea. Si tocmai ca urmare a digitalizarii, daca ziua ar avea o ora in plus ne-am dori sa o petrecem singuri. Sau ca foarte multi dintre tineri nu mai consideram "acasa" doar spatiul fizic in care locuim.

“Cei din generatia Millenium (n.red. tinerii nascuti intre 1980-2000) spun ca se simt mai degraba acasa in afara spatiului in care locuiesc. De exemplu, in sala de gimnastica”, afirma Camilla Hammar, cea care coordoneaza studiul Life at Home Report.

Doi ani dureaza de la idee pana cand produsul ajunge in magazin

Pentru gasirea a aproape 2.000-2.500 de idei de produse in fiecare an…principalul ingredient este sa fii curios. Acest lucru il spune Markus Engman, design manager in cadrul IKEA. Mai exact seful designerilor IKEA, o echipa de 20 de specialisti in interiorul companiei si in jur de 100 de colaboratori.

De exemplu, Ola Wihlborg (foto 2) este un designer extern care lucreaza de aproximativ 12 ani cu IKEA si de obicei lucreaza pentru colectia Stockolm. De asemenea, este specializat pe zona de canapele.
“In jur de doi ani dureaza intreg procesul de la idee pana cand vezi produsul in magazin”, a explicat el pentru wall-street.ro.

Antreprenoriatul social, o solutie pentru comunitatile sarace

Cativa metri mai incolo de canapeaua lui Ola se afla Rousling (foto 3), o doamna din India care impleteste diferite materiale traditionale. Rousling face parte din intreprinderea sociala Rangsutra, o companie lansata in 2006 si care in prezent colaboreaza cu circa 3.000 de persoane, in special femei. Din 2010 compania colaboreaza cu IKEA, iar produsele create de mana de catre mestesugarii din India ajung apoi in magazinele retailerului.

“Acest lucru imi permite sa imi intretin familia”, povesteste Rousling. Altfel, nu are avea unde sa lucreze, iar acasa are doi copii si un sot care are o problema fizica care nu ii permite sa munceasca.

Produsele create de ea si ceilalti aproape 3.000 de oameni care fac parte din Rangsutra vor fi din toamna acestui an in aproximativ 80 de magazine IKEA din intreaga lume.

Natura a fost o sursa de inspiratie si pentru designerul olandez Piet Hein Eik care a creat colectia Jassa pentru IKEA.

“Produsele au fost create in Vietnam, Indonezia din materiale precum bambus, ceramica. Am vrut sa aducem natura in interior”, a explicat petnru Wall-Street,ro, Karin Gustavsson (foto 4), creative leader in cadrul IKEA si cea care a coordonat echipa de 5-6 designeri dedicata acestui proiect.

Colectia cuprinde 35 de produse si va fi disponibila timp de sase saptamani incepand cu primavara anului viitor. La o astfel de colectie lucreaza in general in jur de 25 de persoane: designeri, oameni de marketing, tehnicieni, directori artistici, lideri de proiect.

Citeste si:

    “In general partea de creatie dureaza in jur de sase luni”, a adaugat Gustavsson.

    O noua fata pentru geanta albastra, unul dintre simbolurile IKEA

    Intre cele mai recente colaborari ale IKEA se numara cele cu designerii Tom Dixon si Rolf&Mette Hay. Mette Hay este designerul care a redesenat celebra geanta albastra a IKEA. Noua geanta (foto 5), care va putea fi gasita in magazine, din toamna anului viitor, este in dungi, verde cu alb.

    “Visul meu a fost sa dau o interpretare noua, sa pot reface unul dintre elementele simbol ale IKEA. Aceasta geanta albaastra este un simbol”, a explicat Mette Hay

    Insa, de la partea de design/creatie care poate dura si jumatate de an, urmatorul pas este cel al realizarii de prototipuri. Mai exact, designerii pot vedea cum ar arata produsele in realitate.

    De exemplu, pentru produsele din colectia Jassa au fost realizate cate patru-cinci prototipuri pentru fiecare produs, conform informatiilor oferite de Karin Gustavsson.

    Citeste si:

      Prototype shop, locul in care designerii isi vad produsul pentru prima data in forma fizica

      “Vrem sa stim cum arata produsele, cum functioneaza. Lucram cu toate tipurile de produse: de la jucarii pana la ustensile pentru prepararea alimentelor. Vrem sa vedem ce este posibil si ce nu. Iar, daca nu folosim acum anumite produse, creatii, poate le utilizam ulterior, in cadrul altor proiecte”, explica unul dintre managerii din cadrul Prototype Shop, locul in care creatiile iau pentru prima data o forma fizica.

      In fiecare an echipa de 15 oameni a Prototype Shop se ocupa de realizarea a circa 2.500 de produse. Printre principalele metode de a realiza prototipuri se numara imprimantele 3D, compania folosind 8 imprimante 3D. “Functioneaza continuu, 24 de ore din 24”, adauga managerul.

      Test Lab, spatiul in care sunt verificate 15.000 de produse anual

      Dupa realizarea primelor prototipuri, produsele urmeaza sa fie testate din punct de vedere chimic, al rezistentei sau durabilitatii.

      “Prin teste vrem sa ne asiguram ca respectam regulile europene si ale fiecarei tari in parte, dar astfel putem sa ne asiguram si ca produsele functioneaza si sunt de calitate. Facem acelasi numar de teste chiar daca este vorba de produse foarte scumpe sau unele foarte ieftine”, a explicat Mathias Andersson, manager in cadrul IKEA Test Lab.

      In acest laborator lucreaza 34 de persoane, insa locul este plin de masini care testeaza caracteristicile produselor. Toate functioneaza continuu, zi si noapte. Singurele masini de test care nu functioneaza non-stop sunt cele care verifica focul.

      Anual sunt testate in jur de 15.000 de produse, iar verificarile se fac atat dupa etapa de prototip, cat si dupa prima productie. In afara de centrul din Almulht mai este un centru in China, dar IKEA colaboreaza cu alte aproximativ 100 de centre.

      Cum este testata o saltea de pat

      “La finalul fiecarui test facem un raport. Fara acest raport, niciun produs nu este pus in vanzare. De exemplu, unul dintre testele pe care le facem pentru saltele este sa le trecem prin 100.000 de cicluri de presare (foto 6) cu un dispozitiv rotativ care cantareste 140 de kilograme. Dureaza in jur de doua-trei saptamani acest test iar masina merge continuu. Este un test prin care vrem sa validam rezistenta, confortul si durabilitatea. Regulile UE spun ca este indeajuns ca o saltea sa treaca prin 35.000 de rotatii, insa noi am crescut la 100.000 de rotatii. Nu poti sa faci un numar mai mic decat standardul de teste impus, insa poti mereu sa adaugi”, afirma Andersson.

      De asemenea, sunt testate ambalajele pentru ca degeaba un produs este bun, daca pachetul in care este introdus nu rezista. “Inseamna ca ai dat gres…pentru ca asa se strica produsul”, explica managerul.

      Un alt test este cel in care expui diferite materiale la temperaturi extreme, la umiditate foarte mare sau aer uscat. Unele dintre testele de temperatura dureaza cinci saptamani. "Acesta este un test foarte intalnit care nu este cerut de nicio reglementare a vreunei tari. Dar ne extindem in tari cu climate diferite si vrem sa verificam siguranta produselor”, adauga Andersson.

      In ultimul an si jumatate compania a retras sase produse din Romania. Cand un produs este retras si rechemat de pe piata se intampla in toate pietele in care aceasta este pus in vanzare. Produsele pot fi retrase din cauza unor erori umane de asamblare, a unor probleme tehnice sau, uneori, pentru ca utilizatorii folosesc produsele intr-un fel in care designerii IKEA nu s-au gandit.

      Teste pentru a vedea cat dureaza asamblarea produselor

      Un alt test este cel prin care persoane de diferite varste, inclusiv copii, sunt rugate sa asambleze produsele. Astfel, echipa masoara timpul de asamblare pentru a vedea cum pot fi imbunatatite produsele, dar si daca instructiunile de asamblare sunt destul de explicite. “Incercam sa evitam textele si sa folosim cat mai multe fotografii”, afirma Mathias Andersson.

      Alte teste care se fac sunt legate de mirosul produselor, de rezistenta suprafetelor meselor la temperaturi mari, de verificare a timpului in care anumite materiale ard sau de testare a rezistentei becurilor (foto 7).

      De exemplu, pentru testarea timpului de ardere a suprafetelor se folosesc un singur timp de tigari: NIST. “Daca va ganditi ca tigarile sunt scumpe, nu le stiti pe acestea. Sunt tigarile standard pentru efectuarea de teste. Sunt din SUA si s-au introdus tocmai pentru ca inainte in laboratoare se foloseau branduri diferite si din cauza acestui lucru variau rezultatele. De aceea sunt importante standardele”.

      Cum este realizat catalogul IKEA

      Odata ce produsele au fost fabricate si testate pot fi introduse in catalog (foto 8), un simbol al IKEA care a fost editat pentru prima data in 1951 si care acum este tiparit in 213 milioane de exemplare, in 32 de limbi din 48 de tari.

      Catalogul este produs in aproximativ un an si jumatate, iar pentru realizarea sa lucreaza 100 de persoane. Varianta care va prezenta colectia disponibila in magazine incepand din septembrie a fost trimisa la tipar inca din aprilie-mai, iar aproape jumatate din catalogul din 2017 a fost deja realizat. Astfei, cei 100 de oameni din echipa IKEA au inceput deja sa lucreze la publicatia care va fi lansata in septembrie 2018.

      “Noi spunem ca se pot face greseli, dar daca faci o greseala la nivelul acesta...se multiplica in sute de milioane de exemplare. Exista o varianta principala, iar pentru ea facem inca 60-70 de versiuni. De exemplu, daca avem un servetel pe masa, se poate ca cei din Norvegia sa ne zica ca ei nu au aceasta varianta de servetel. Si o schimbam cu altul. Iar intr-o tara asiatica sa ne zica ca nu folosesc deloc servetele. Si, atunci, il scoatem de tot”, explica Alexandra Zetterman Åbrandt, managerul responsabil pentru publicatiile tiparite ale IKEA.

      Fotografia de pe coperta aleasa de un consiliu format din cinci persoane

      Pentru a alege fotografia de pe coperta, dar si pentru a aproba imaginile si textele din catalog exista un consiliu format din cinci persoane. Manager de catalog este Johan Wickmark.

      “Ei sunt cei cinci VIP. Iar el este Dumnezeul catalogului”, adauga Zetterman Åbrandt.

      Fotografia de pe coperta este aleasa in functie de produsele pe care compania isi doreste sa le comunice, dar si de contextul fiecarei tari.
      “As dura o ora sa va povestesc cum alegem imaginea”, spune razand managerul.

      Publicatia este editat de IKEA Communication (ICOM), divizia de comunicare de produs a retailerului, in cadrul acesteia lucrand 284 de persoane, dintre care 58% fiind femei si avand 20 de nationalitati. Catalogul este realizat in cel mai mare studio foto din Europa si unul dintre cele mai mari la nivel mondial. Aici pot fi aranjate in jur de 60 de camere pentru a fi fotografiate pentru site ori catalog.

      “Sa nu atingeti peretii pentru ca multe lucruri nu sunt asa cum par. II vopsim si apoi facem fotografii, iar vopsim, iar fotografiem. Asa este continuu si vopseaua nu are timp sa se usuce”, ne spune Alexandra Zetterman Åbrandt.

      Cum este creata o imagine pentru catalog sau site

      Atunci cand vedem fotografia unei camere in catalog echipa incearca sa comunice unu- doua produse, iar in jurul lor sa creeaza o atmosfera.

      “De exemplu, in aceasta fotografie (foto 9), trebuie sa promovam patul. Iar designerul creeaza un fel de reteta. Si, mereu, lucram cu o poveste si un personaj. In acest caz, este vorba de o fetita de sapte ani, care locuieste in Marsilia, in Franta, si careia ii plac jocurile. De asemenea, lumina soarelui trebuie sa patrunda usor prin ferestre”, ne explica Linda Vrbanac, specialist in comunicare in cadrul ICOM.

      Tot in acest studio sunt realizate fotografiile si filmarile pentru site (foto 10), in special pentru IKEA Ideas, o sectiune in care compania ofera clientilor idei de a-si decora camerele.

      “In cadrul laboratorului de idei pentru web incercam sa cautam care sunt tendintele. Iar aceste fotografii le publicam apoi pe site, dar si in social media. In general dureaza in jur de doua saptamani din momentul in care ne gandim la o anumita aranjare a camerei, la un anumit scenariu si pana cand imaginea poate fi publicata pe site. Practic, aproximativ o saptamana dureaza sa aranjam camera, o zi o avem pentru a face fotografiile, si alte cateva zile pentru editare, pentru a primi aprobarile pe imagini”, ne explica unul dintre fotografii din studioul foto.

      Ce este cel mai greu cand lucrezi pentru prezentarea produselor IKEA?

      “Sa obtii informatiile corecte de care ai nevoie. Lucram cu foarte multi oameni si fiecare are propria opinie”, afirma unul dintre editorii foto din studio.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


      Setari Cookie-uri