Dupa ce a lucrat timp de opt ani in domeniul consultantei in arta si a promovat artisti romani mai putin cunoscuti sau care erau intr-un con de umbra, Andreea Buga a decis ca arta trebuie si poate sa devina mai accesibila publicului larg. A selectat cativa artisti descoperiti si promovati de sotul ei, Adrian Buga, istoric si critic de arta, si le-a imprimat operele pe piese vestimentare. Asa a luat nastere Argo Art by Andreea Buga, un brand de moda care propune ca lucrarile de arta sa fie purtate, nu doar privite.

Povestea acestui brand incepe in 2014, cand Andreea isi da seama ca arta atinge un public restrans, in special pe cei care activeaza in acest domeniu sau sunt interesati de cultura si frumos. A identificat o nisa a iubitorilor de arta si de fashion si a inceput sa imprime pe haine operele promovate de sotul ei. Alaturi de acesta, Andreea a pus bazele unei companii de consultanta pe probleme de arta – Argo Art Consulting, in 2007. Pornind de la legenda argonautilor plecati in cautarea lanii de aur, sotii Buga si-au propus sa descopere artisti romani necunoscuti sau uitati si sa le promoveze opera.

Atat Andreea, cat si Adrian au fost formati in domeniul artei si au o experienta de aproape doua decenii in acest sens. Daca Adrian a absolvit istoria si teoria artei, Andreea a studiat designul industrial si chiar ea spune: “Ce alta idee sa am, decat sa creez obiecte? Si nu orice fel de obiecte, ci de arta”.

Printre artisti promovati de Argo Art s-a numarat si Alma Rellinger, artista cu care Andreea a decis sa se lanseze in designul vestimentar. “Am vrut sa imprim lucrarile Almei Rellinger, am cautat cea mai buna imprimerie si am ales matasea ca materialul potrivit pentru printurile artistei. La inceput, rezultatele nu au fost pe masura asteptarilor mele, dar clientele au fost foarte interesate si au cumparat, iar atunci mi-am dat seama ca merita sa merg mai departe”, povesteste Andreea.

Antreprenoarea a decis sa lanseze doua colectii cu opere de arta ale aceleiasi artiste, una sport si alta eleganta. “N-am vrut sa merg spre un public redirectionat, ci sa acopar o zona cat mai mare, atat pe partea de sport, unde am inclus piese vestimentare din bumbac si materiale naturale, dar si una eleganta, doar din matase. Astfel incat am lansat doua colectii Alma Rellinger”. Colectii care au fost bine primite de public si care s-au vandut inca din primul an. “Daca la inceput lumea a fost reticenta si doar esarfele se vindeau foarte bine, pe parcurs vanzarile au crescut si a inceput sa se contureze un business adevarat, nu doar o extensie a ceea ce facusem in domeniul artei”, spune designerul.

Toata lumea ne-a descoperit nu prin prisma consultantei, ci prin prisma hainelor. Am identificat o noua metoda de a ne dezvolta prin promovarea hainelor si am castigat un alt public. Am mers pe acest concept: arta se poarta.

Investitie de 20.000 de euro in materiale si print

Procesul de realizare a hainelor Argo este cumva atipic deoarece antreprenoarea alege intai artistii si in functie de picturile lor sunt realizate hainele: “Imi place sentimentul pe care il am atunci cand vad o piesa si imediat ma gandesc ce bluza frumoasa o sa iasa din ea, trairea ca transformi o panza intr-o piesa vestimentara”. Materialele sunt importate din Anglia si tot acolo are loc si print-ul, deoarece antreprenoarea considera ca acolo este cel mai bun laborator de imprimare. De altfel, externalizarea serviciilor in Anglia, precum si faptul ca a ales sa se lanseze cu doua colectii simultan, a presupus o investitie mai mare decat a anticipat si care s-a ridicat la 20.000 de euro.

De designul pieselor se ocupa exclusiv ea deoarece considera ca, momentan, este singura capabila sa aleaga lucrarile de arta care pot fi imprimate, dar nu exclude ca pe viitor sa pregateasca pe cineva in acest sens: “Eu pot sa inteleg cel mai bine acest proces pentru ca eu aleg lucrarile, eu le prelucrez, eu tai din ele. E foarte important sa fie cineva care sa inteleaga arta”. Hainele sunt realizate in atelierul unde lucreaza doi angajati, forta de munca fiind o adevarate provocare pentru designer: “E foarte greu sa gasesti oameni care sa inteleaga materialul, sa inteleaga ca este matase si nu pot gresi. Prefer sa am un atelier mic, dar care sa functioneze bine si sa lucrez cu atentie, decat unul mare care sa produca in serie. In timp, se poate sa ma extind si sa lucrez in serii mai mari, dar pentru moment un sistem personalizat este ceea ce avem nevoie”.

Acum doi ani nici nu imi imaginam ca se poate face asa ceva in Romania si mai ales ca eu am sa fac asta.

Experienta din consultanta si-a pus amprenta asupra modului de business al Andreei, iar antreprenoarea considera ca, pentru Argo, clientul vine pe primul loc: “Prima experienta pe care am capatat-o din lumea artei: tot timpul trebuie sa ai grija de client, el este cel mai important, trebuie sa punem pe primul loc nevoile lui”. In aces sens, Andreea a dezvoltat un sistem propriu prin care merge in mediul clientelor, unde ia masuri acestora si realizeaza hainele pe comanda. Asta deoarece designerul nu este adeptul masurilor standard si considera ca fiecare persoana are particularitarile sale. Tocmai de aceea, colectiile Argo sunt realizate in serie mica, pe comanda si in mediul clientelor. “Vizitand clientul, dezvolti o relatie cu el, nu doar ii vinzi niste haine. In timp, omul respectiv se implica direct in tot procesul de creatie si iti va spune ce i-ar trebui sau ce i-ar placea”, spune Andreea.

Antreprenoarea isi descrie brandul de haine ca fiind unul de lux datorita preturilor ridicate, dar corecte, raportate la valoarea investiei si a procesului de fabricatie. Astfel, cel mai ieftin produs Argo este 350 de lei, iar cel mai ridicat 1.800 lei. “Am decis sa stabilesc pretul astfel incat sa fie cat mai aproape de real si de cat am investit, pentru a nu le reduce apoi. As putea sa cer mai mult, raportat la ceea ce se intampla pe piata, dar nu vreau ca in toamna sa am reduceri de 50%. Nu vreau sa se simta cineva pacalit. Niciodata nu mi-a placut sistemul asta, nu apreciez si nici nu cumpar brandurile care fac asta si atunci imi doresc sa fie un pret apropiat, dar mare”, spune Andreea.

Colectii pentru copii cu ilustratiile lui Dem Demetrescu

In ceea priveste recuperarea investitiei, antreprenoarea estimeaza ca intr-un an va intra pe profit. “Nu este o afacere gen bum, in care sa castigi odata mult, ci treptat si in care te bucuri de ceea ce faci”. Alte planuri de viitor include extindere care segmentul de incaltaminte, lucru in desfasurare, deoarece ultima colectie lansata, “Carusel” si care o are in centru pe artista Eva Cerbu, cuprinde mai mai multe piese vestimentare precum tenesi, dar si costume de baie si colanti.

De asemenea, sotii Buga se pregatesc de expozitia ilustratorului roman Dem Demetrescu si vor implementa, incepand din toamna acestui an, o platforma pentru copii, Dem Creativ. “Avem toate cartile si ilustratiile originale ale artistului si nu il putem lasa sa moara. Pana la anul speram sa dezvoltam proiectul si sa il implementam ca pe un brand de tara, un produs pur romanesc cu personaje autohtone”.

Cum va fi implicat Dem Demetrescu in brandul de haine ale Andreei? “Vom lansa o colectie de haine pentru copii cu ilustratiile artistului pentru ca, dupa un experiment derulat in ultimele luni, am ajuns la concluzia ca romanii ar cumpara produse autentice si ar renunta la import, daca ar putea. Fara partea de fashion, nu am putea sa dezvoltam si celelalte proiecte. Este cea mai vizibila, este si normal, dar daca in acelasi timp poti sa atragi atentia si la altceva este exceptional” considera antreprenoarea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri