Romania este inca departe de a fi o destinatie spa, desi ofertele pe piata sunt din ce in ce mai multe, iar potentialul este "enorm", datorita resurselor naturale care exista in tara noastra. Iata de ce nu suntem pe harta starii de bine.

Primul spa in Romania a aparut in urma cu 11 ani, iar piata s-a dezvoltat constant, fapt pentru care in prezent sunt 50 de centre spa in intreaga tara. Dar asta nu este de ajuns: Romania nu este la fel de cautata pentru terapie asa cum sunt tarile vecine.

"In acest moment, in Romania, exista din ce in ce multe oferte spa. Dar suntem inca departe de termenul de destinatie spa. Potentialul de aparitie al acestor destinatii este enorm - in mare parte datorita resurselor naturale existente (si nu ma refer doar la factorii naturali de cura: mofete, lacuri, aer, namoluri, saline etc.), ci si la plante (care sunt folosite in terapiile spa, dar si in ceaiurile cu care pot fi serviti clientii iubitori de spa), legumele si fructele romanesti, care inca mai au gust - pe care le putem utiliza pentru a pregati meniuri alcaline pentru clientii wellness care sunt amatorii de alimentatie sanatoasa), muntii (cu paduri, ape) - in care pot fi facute drumetii relaxante care sa aiba ca scop meditatia in natura, sau, trasee cu bicicletele etc", sustine Ioana Marian, fondatoare a platformei DespreSpa.ro, care analizeaza piata spa.

Potrivit ei, piata spa in Romania se ridica la 7,7 milioane de euro, in 2015, in crestere cu 12% fata de 2014. In crestere este si numarul persoanelor, romani si straini, care merg la spa in Romania.

"Din pacate, au aparut si multe locatii (tip saloane) care doar isi trec „spa" in denumire, fara a fi un centru spa (nu au nici terapiile specifice, nici atmosfera, nici personalul potrivit). Mai sunt si hoteluri unde vezi scris „centru spa" si nu au decat o piscina si o sauna, eventual si un pat de masaj - cu terapeut care vine la cerere. Acestea nu sunt centre spa. Si este regretabil ca pretind a fi deoarece clientii lor vor ramane cu ideea ca acela este un centru spa", completeaza Ioana Marian.

Chiar si asa, numarul tratamentelor este crestere in centrele spa din Romania, in care cheltuiala medie este de 150 lei/persoana.

De ce Romania nu este o destinatie spa: lipsesc definitia si scolile

Romania va fi o destinatie spa cand vor exista centre dedicate tratamentelor si relaxarii, de dimineata pana seara, si in care se pot face activitati wellness ca gimnastica, meditatie, yoga, tai chi, pilates, masaje si alte terapii spa, drumetii, trasee cu bicicleta si alte sporturi.

In momentul de fata, exista un singur centru cu potential de destinatie spa, Grand Santerra Spa din statiunea Balvanyos din Covasna, pe langa care a fost dezvoltat ulterior un hotel, si un singur spa de zi apartinand unui lant international, Shiseido SPA at Stejarii Country Club din Bucuresti. Insa este insuficient.

Pe langa centre spa, in Romania lipseste un lucru de baza: o definitie in legea turismului a ceea ce inseamna "spa". Insa inca nu avem nici macar o lege a turismului. Mai mult de atat, nu exista nici scoli de spa care sa ofere specialisti.

"Cum inca nu avem nici nomenclatoare de meserii, n-au cum sa se infiinteze entitati care sa ofere diplome de spa manager, terapeut spa, receptioner spa etc. Cu toate ca facem de peste 3 ani demersuri pentru a rezolva situatia, inca nu am reusit sa le obtinem. Inca nu exista (noi am propus o definitie si avem promisiunea Ministrului de Turism ca va sustine includerea ei in legea turismului). Aceste minusuri legislative afecteaza puternic dezvoltarea pietei spa din Romania", sustine Ioana Marian.

In lipsa scolilor in tara, hotelurile cu spa si centrele spa pot trimite managerii si terapeutii la un program de mentorat international, cu sedinte de coaching si leadership in spa sau ospitalitate, timp de 3-6 luni, oferit gratuit de catre Global Wellness Institute.

Sursa foto: Ersler Dmitry/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri