Fiul unui cuplu de imigranti maghiari de origine evrei, Calvin Klein s-a nascut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in saracaciosul cartier Bronx din New York. Urmarind linia de invatamant a celorlalti tineri din comunitatea evreilor, Calvin Klein a urmat studii de arta, absolvind la 20 de ani Fashion Institute of Technology. Primul contact cu industria modei a fost un atelier de croitorie din New York care producea paltoane si costume pentru clasa de mijloc, urmand apoi sase ani in diferite ateliere de design ale magazinelor din oras.

Sansa lui Calvin Klein s-a numit Nicolas Louis Alexandre de Gunzburg, un imigrant de origine rusa, provenit dintr-o familie innobilata de bancheri, care a fost un mentor pentru o generatie intreaga de designeri. Printre acestia s-a aflat si Calvin Klein, care a reusit astfel sa patrunda in lumea buna a New York-ului, devenind cunoscut.

Imperiul Calvin Klein a avut ca punct de pornire un magazin de paltoane deschis in incinta hotelului York, investitia initiala fiind de 10.000 de dolari. Afacerea a fost pusa pe picioare cu ajutorul unui prieten din copilarie, legenda spunand ca intr-o zi, gresind etajul, un client bogat a coborit din lift in fata magazinului lui Calvin Klein, comandand pe loc produse de 50.000 de dolari. Realitatea a fost insa una cu totul diferita: un reprezentant al retailerului vestimentar Bonwit Teller a trecut prin fata magazinului si, impresionat de stilul lui Klein, a acceptat sa ii sustina prima colectie personala.

Calvin Klein s-a facut remarcat inca de la inceput, fiind caracterizat adesea ca “stapanul suprem al minimalismului”. Contrar curentului hippie care se manifesta in aceea perioada in SUA, Klein a ales sa creeze costume caracterizate prin simplitate, culori neutre, fara zorzoane, blana, inflorituri pe rever sau alte elemente care sa atraga atentia, alegand intotdeauna sa urmeze linia corpului cu cele mai luxuriante materiale, intr-un mod cat mai simplu cu putinta.

Dupa doar un an de la deschiderea primului magazin sub nume propriu, Calvin Klein a aparut pe coperta publicatiei Vogue. Dupa inca doi ani, colectiei de costume i s-au alaturat colectiile de tinute de zi, cele sportive si de lenjerie intima, toate pastrand aceeasi linie de design. Acesta a fost practic inceputul unei ere plina de succese pentru Calvin Klein Ltd.

De la costume la... aproape orice

In urmatorii 10 ani, creativitatea lui Calvin Klein s-a revarsat asupra unei lergi game de produse, de la curele si pantofi la asternuturi de pat si ochelari de soare. Faima totala a fost adusa in schimb de colectia de jeansi, lansata la mijlocul anilor '70 si promovata prin reclame considerate cel putin indraznete.

Calvin Klein - cladirea si faramitarea unui imperiuCalvin Klein a fost primul designer vestimentar care a primit trei ani la rand Premiul Coty, acordat pentru colectiile sale feminine. Veniturile trecut de 30 de milioane de dolari annual pana in 1977, linia de jeansi urcand veniturile la peste 100 de milioane de dolari pe an. Numai in prima saptamana de la lansare, Klein a anuntat vanzari de peste 200.000 de perechi, urcand veniturile sale anuale la peste 8,5 milioane de dolari anual, potrivit unei estimari a publicatiei Fortune.

Compania a incercat fara succes sa intre si pe piata cosmeticelor si a parfumurilor, dar s-a retras rapid din cauza pierderilor foarte mari. Revenirea pe piata parfumurilor s-a produs in schimb in anii '90, acestea fiind astazi unele din cele mai bine vandute produse Calvin Klein.

In schimb, noile colectii de lenjerie au produs furori, devenind atat de cunoscute, incat lenjeria producatorului a ajuns sa fie cunoscuta doar sub numele 'Calvin', indiferent de colectie. Vanzarile dintr-un singur an s-au ridicat la peste 70 de milioane de dolari, ridicand veniturile lui Klein la peste 12,5 milioane de dolari anual.

Diferenta a fost facuta insa de licentele acordate de catre casa de moda Calvin Klein. Dandu-si seama de notorietatea brandului creat, Klein a demarat un program de acordare de licente de producere sub brandul sau a mai multor produse. Daca in 1974, primul an al acestui program, veniturile s-au ridicat la 24.000 de dolari, ele au urcat dupa numai 10 ani la aproximativ 7,3 milioane de dolari. Produsele sub marca Klein erau comercializate numai in SUA in peste 12.000 de magazine, producatorul avand de asemenea mai multe magazine proprii in Taipei, Hong Kong, Milan, Paris sau Kuwait City, caracterizate ca paradisuri ale celor indragostiti de luxul vestimentar.

Cele mai recente acorduri sunt cele semnate cu Swatch Group, in urma caruia producatorul elvetian comercializeaza ceasuri sub brandul Calvin Klein, si cel incheiat cu producatorul japonez de bijuterii Vendome Yamada Corp. In plus, sub marca Calvin Klein este produsa si o linie de mobilier pentru interior, designul corpurilor respectand stilul Calvin Klein.

Citeste si:

Compania dispare, brandul si designerul raman

Primele probleme financiare pentru Calvin Klein Industries (KCI) au aparut la finalul anilor '80. Scaderea vanzarilor, o greva a angajatilor, precum si neintelegerile dintre companie si francizorii sai s-au materializat in zvonuri privind vanzarea companiei. CKI s-a aflat in pragul falimentului in 1992, dar Calvin Klein a readus profitul prin noile sale colectii de tinute sportive si de lenjerie de corp.

Calvin Klein - cladirea si faramitarea unui imperiuLucrurile revenisera la normal, insa scoaterea companiei la vanzare in 1999 a produs un soc in industria modei. Nume mari precum LVMH sau Pinault Printemps Redoute au dorit sa cumpere ceea ce nu fusese inca francizat, insa pretul de un miliard de dolari a speriat pe toti petitorii. CKI a fost in cele din urma vanduta catre producatorul de articole vestimentare Phillips Van Heusen Corp. (PVH), pentru 400 de milioane de dolari, plus 30 de milioane de dolari in actiuni si un procent din vanzarile anuale pana in 2017, procent evaluat la aproximativ 15 milioane de dolari anual.

Divizia de jeansi, costume de baie si lenjerie nu a fost inclusa in aceasta tranzactie, licenta de productie apartinand companiei Warnaco Group. Alte companii detin dreptul exclusiv de a produce si comercializa diferite colectii vestimentare semnate Calvin Klein, care a ramas in cadrul PVH in functia de director de design. Cu toate acestea, Klein s-a retras treptat din lumea modei, numarul colectiilor sale reducandu-se in ultimii ani.

Revolutie publicitara sau pornografie cu minori?

Succesul colectiilor Calvin Klein se datoreaza si publicitatii agresive, compania fiind acuzata chiar de pornografie in randul minorilor. Multe din reclamele Calvin Klein infatisau adolescenti in pozitii provocatoare, colectiile de lenjerie pentru copii fiind promovate spre exemplu prin ilustratii cu copii care se jucau imbracati sumar, campania starnind o adevarata controversa in industria modei.

Linia de jeansi lansata la inceputul anilor '80 a fost promovata prin ilustratii cu adolescenti de 15 ani in pozitii provocatoare, textul “Stii ce intervine (se afla) intre mine si Calvin'ul meu? Nimic” fiind inserat in campanie. Colectia lansata in 1995 a fost de asemenea promovata cu ajutorul tinerilor de nici 16 ani, infatisati in pozitii care imitau imaginile pornografice din anii '60.

Mai mult, una din variantele spotului TV avea in prim plan chipul unui tanar, in timp ce o voce se auzea spunand: “Arati foarte bine. Cati ani ai? Ce corp frumos ai... Il 'lucrezi'? Imi dau seama ca da.”, in timp ce in alt spot TV se auzea o voce care indemna o adolescenta sa nu fie nervoasa in timp ce aceasta isi desfacea nasturii de la pantaloni, desigur, marca Calvin Klein.

Compania s-a aparat sustinand ca aceste campanii au avut rolul de a spune ca stralucirea si calitatea de a fi sexy se regaseste si in oamenii obisnuti, nu doar in starurile de filme sau in modelele internationale. In apararea campaniei prin care era promovata linia de lenjerie pentru copii, Calvin Klein a spus ca aceasta infatiseaza pur si simplu imagini intalnite in orice familie, cu copii jucandu-se. Cu toate acestea, campaniile au rost retrase rapid de pe piata, dupaprotestele grupurilor de aparare a drepturilor copiilor si dupa inceperea unei anchete derulate de autoritatile americane.

Campaniile Calvin Klein nu au adus doar rumoare in randul industriei publicitatii si cea a modei, fiind responsabile si de lansarea unor vedete precum Brooke Shields (care a pozat intr-un din campaniile Calvin Klein la numai 15 ani), Antonio Sabato Jr. (al carui punct de inceput al carierei sale de actor a fost reprezentat de o campanie pentru Calvin Klein), sau Kate Moss, care a reprezentat imaginea parfumului Obsession.

Fie ca este vorba de campanii de promovare controversate, de un model de afaceri de succes sau de o revolutie in industria modei, Calvin Klein va ramane in istoria designului vestimentar, primind si distinctia de “Cel mai bun designer american”.