Jean Clauteaux (foto), directorul diviziei de produse profesionale L`Oreal Romania, considera ca vremurile de hiperconsum si cresteri spectaculoase ale cifrei de afaceri dintre ani 2006 si 2008 au apus si pentru piata de cosmetice profesionale, iar consumatorul este mult mai atent la economisire, evitand cheltuielile pe care nu le considera vitale.

In acest context, anul 2009 a fost unul de stagnare a afacerilor la nivelul din 2008, dupa cresteri anuale de 30% pana la 50% in ultimii trei ani de activitate. Acum cresterea s-a oprit pe ansamblul diviziei de produse profesionale, chiar daca cererea pentru unele categorii de produse a crescut - printre acestea se numara vopseaua de par, cu o crestere de 10% si tratamentele intensive de ingrijire a parului, cu un avans de 5%.

“Apa s-a retras si interesant este ce urmeaza. Se poate sa fie o simpla maree sau poate fi un tzunami social si economic. Cert este ca va fi o schimbare radicala in ceea ce priveste consumul si relatia companie-client”, declara Jean Clauteaux.

Cu toate acestea, lui Clauteaux nu-i place sa vorbeasca de criza si vede situatia economica actuala ca pe o schimbare in educatia, un context care, pentru consumatorul de rand, se traduce printr-o schimbare de atitudine fata de consum. Asadar, consumatorul nu mai alearga dupa discout, iar acest concept nu va reprezenta noua dinamica a economiei.

“Discount-ul inseamna devalorizare, iar azi consumatorul cauta un raport bun calitate-pret. In acest context, relatia cu variabila <timp> devine tot mai importanta pentru o companie”, explica Clauteux.

El crede, de asemenea, ca aceasta abordare se aplica in toate domeniile, de la cel auto – clientul vrea ca o masina pe care o cumpara sa fie actuala si peste zece ani – pana la industria mobilei, unde tendinta este de a investi mai mult, pentru a se economisi pe termen lung.

“In domeniul frumusetii e la fel. Daca am cumparat o crema la varsta de 25 de ani, peste zece ani vreau sa adaug ceva la aceasta crema, vreau doar sa personalizez si sa adapez relatia cu brand-ul pe care il folosesc”.

Managerul diviziei de produse profesionale de la L`Oreal considera ca evolutia crizei va lua forma de “L”, iar provocarea consta acum in identificarea momentului in care se ajunge la linia orizontala din L, dupa care va urma o perioada foarte lunga de reorganizare economica, sociala si educationala, in care “business as usual” va fi sinonimul dezastrului.

“Anul 2010 va fi unul de consolidare a principiilor, chiar daca ramanem la nivelul din 2009 sau ajungem chiar la scaderi ale cifrei de afaceri fata de 2009. E vorba de reorganizare si performanta, care in contextul economic prin care trecem se refera la calitate si nu la cantitate”, conchide Jean Clauteaux.