Monica Tatoiu, invitata acestei saptamani a rubricii Live Wall-Street, reprezinta un model de succes, fiind una din primele doamne ale mediului de afaceri romanesc. De peste 10 ani conduce unul din principalii jucatori pe piata cosmeticelor, raportand constant cresteri ale afacerii din tara noastra, o recomand ca un manager vizionar.

Cititorii Wall-Street au fost interesati sa afle de la directorul general al companiei Oriflame despre antreprenoriat, modele de afaceri, bursa, investitii, management si cariera. Iar raspunsurile celui mai fidel editorialist Wall-Street sunt pe masura asteptarilor celor care s-au aratat interesati sa intre in dialogul propus de echipa noastra.

Mihaela V.: Cand v-ati gandit ultima oara sa deveniti antrepenor si care sunt domeniile in care v-ati deschide astazi o afacere?

Monica Tatoiu: De fiecare data cand ma impiedic de sisteme care nu functioneaza conform asteptarilor, ma gandesc la solutii alternative. In Romania, serviciile sunt scumpe si lipsite de calitatea specifica spatiului european.

De fiecare data cand fac piata si compar preturile din Romania cu cele din Franta (tara cea mai draga sufletului meu), ma gandesc la o afacere “direct selling” care sa aduca produsul direct de la producator la consumator cu posibilitatea de a verifica neintermediat calitatea proceselor de productie. Cum ar fi sa poti gasi un furnizor de produse lactate fresh, de legume de gradina, de fructe culese dimineata, de peste pescuit in Delta cu o zi in urma, livrate la sediul firmei?

Copiii nostri traiesc in fata calculatorului, dialogheaza (mult spus) pe chat, au nevoie de prieteni alaturi de care sa construiasca si sa implementeze proiecte. Energiile copiilor mustesc de creativitate, irosita din lipsa alternativelor. After school business pentru Romania este o solutie alternativa la meditatii. Investitia este minima, iar cererea este foarte mare. O afacere in domeniul taberelor, construita de tineri, apropiati ca preocupari de viitorii beneficiari, are mari sanse de izbanda. Fiul meu de 13 ani isi doreste o scoala de diving pentru copii. Simplitatea planului propus de el m-a cucerit.

Calatoresc mult, caut experiente ce ies din tipare, imi construiesc descoperirile lumii navigand pe net, intrand in vorba cu oamenii locului. “Value for money” in turism mi-a dat cateva idei de afaceri in acest domeniu.

George, investitor: Jucati pe bursa din Suedia. Sunteti interesata si de BVB? De ce da/de ce nu?

Monica Tatoiu: Actiunile la bursa din Suedia fac parte din pachetul salarial de care am beneficiat in cei 12 ani la Oriflame. Nu sunt un jucator. Am fost in tinerete un fan al bridge-ului. Sa joci carti proaste cu inteligenta si in echipa cu un partener cu care comunici dincolo de cuvinte este o lectie de viata deosebit de profitabila. Ca matematician de profesie, cifrele sunt pentru mine doar semne ce cuantifica procese. Procesele la a caror optimizare nu pot participa, nu ma intereseaza. Bursa, precum sondajele de opinie sunt modele ce le privesc cu detasarea cu care chirurgul priveste corpul uman. Lucrez de prea multa vreme in domeniul distributiei neintermediate ca sa ma mai pot detasa de analiza costurilor diluarii prin implanturi de puncte intermediare. Ma implic doar acolo unde am parghii de control. Si, mai ales, am acumulat deja mai mult decat pot cheltui de acum incolo. Nu ma mai intereseaza acumularile materiale si nici jocurile legate de ele. Mai am atatea de invatat despre lume, intr-un timp atat de scurt!

george1975: Care ar fi primul sfat pe care l-ati da unui investitor strain, recent interesat de Romania, care doreste sa investeasca intr-o companie romaneasca?

Citeste si:

Monica Tatoiu: Sa angajeze un MD pe aceleasi principii pe care iti alegi un partener de afacere: cu abilitati deosebite de comunicare neconventionala si specializare in resurse umane, mulat pe valorile fundamentale ce definesc afacerea. Sa-si numeasca un CFO din stuff-ul central, expat, care sa stabileasca parametrii financiari pe termen scurt si mediu. Dupa sudarea echipei trebuie sa existe o perioada de un an de zile in care aceasta sa aiba autonomie absoluta, in limitele trasate initial. Investitiile din Romania se supun acelorasi reguli ce se aplica implanturilor. In economie insa, respingerea corpurilor straine este mult mai radicala decat in chirurgie.

Claudiu, 23: Sunt un proaspat absolvent de facultate cu profil economic. Ce sfat imi dati: sa incep un business propriu sau sa ma angajez la o multinationala pentru a castiga experienta?

Monica Tatoiu: Ceea ce inveti in facultate nu-ti ajuta la nimic. Realitatile pietei romanesti n-au nimic de a face cu ceea ce inveti in facultate. Ai nevoie de o perioada de "learning by doing, reacting, assesing, self developing". Intr-o afacere personala acest tip de invatare nu este accesibil deoarece variabilele specifice generate de contestul legislativ si administrativ dilueaza esentele generatoare de algoritmi.

Liviu G.: Din proprie experienta, cat de important este un CFO intr-o companie vs. un CEO si vs. alti executivi?

Monica Tatoiu: Un CFO este pana la urma un optimizator, un manager de situatii, un filtru de oportunitati. Un CEO este (sau ar trebui sa fie) un lider, un creator de strategii pe termen lung, un pastrator al valorilor care definesc organizatia.

Un CFO poate fi construit, in timp. Un CEO, la fel ca un presedinte de tara, are nevoie, inainte de toate, de charisma. Cu ea te nasti; o ai sau nu o ai.

Mariana Marin: Care este femeia manager din afara Romanei pe care o apreciati cel mai mult?

Monica Tatoiu: Liliana Solomon - CEO Vodafone. Profesionalism, charisma, common sense, onestitate, franchete, feminitate. Cand dai mana cu ea, identifici un punct de sprijin care iti da incredere.

--