Mihai: Ar putea VoIP-ul sa duca la scaderea traficului de voce in retele operatorilor de telefonie fixa si mobila?

Madalin Lazarescu: VoIP era pana nu demult considerata o alternativa interesanta, dar cu performante mult sub cele optime la telefonia clasica. Pe masura ce tehnologia s-a dezvoltat si calitatea s-a imbunatatit, pe masura ce gradul de penetrare al broadband in segmentul rezidential a crescut, VoIP a devenit un concurent serios pentru traficul traditional. Mai intai pentru traficul international, apoi pentru traficul de voce in interiorul marilor companii, reprezentand o solutie mult mai ieftina fata de telefonia fixa traditionala.

In prezent, desi in Romania sunt mai multe companii care ofera VoIP atat pentru clienti rezidentiali, cat si pentru companii, IDC estimeaza ca pentru 2008, VoIP nu va depasi 10% din traficul total de telefonie fixa. In privinta telefoniei mobile, ascensiunea VoIP nu va fi atat de evidenta in viitorul apropiat deoarece in prezent are inca loc o migrare de trafic de la fix la mobil si VoIP. Sunt disponibile aplicatii gen Skype sau Fring pentru telefoane mobile inteligente, insa accesul la VoIP presupune acces la internet mobil si un telefon inteligent pe care poate fi instalata o astfel de aplicatie.

Vera M: Pe cine credeti ca ar putea selecta Apple pentru aducerea iPhone-ului in Romania, prin comparatie cu alte tari?

Madalin Lazarescu: Unicul distribuitor oficial si agreat al produselor Apple in Romania este compania I.R.I.S. (Integrated Romanian Information Systems). Compania distribuie integral gama de produse Apple, inclusiv iPhone. Daca ne uitam la celelalte tari unde Apple a lansat acest smartphone si anume Germania, Franta si Marea Britanie, lansarea s-a facut prin intermediul marilor operatori de telefonie mobila, cum ar fi Orange, O2 sau T-Mobile. Este de presupus ca si la noi se va intampla acelasi lucru.

Alin Stoica: Cand considerati ca tehnologia WiMax ar putea fi folosita la scara mare in Romania si ce impact va avea asupra pietei telecom?

Madalin Lazarescu: Dupa multe amanari, datorate in special indisponibilitatii benzilor de frecventa 3.4-3.6 Ghz se pare ca la sfarsitul acestui an vom asista la atribuirea licentelor WiMax si in Romania. Tehnologia a fost folosita si pana acum insa la o scara mica, in special pentru servicii dedicate companiilor.

Asa cum s-a constatat in tarile care au implementat deja WiMax la scara nationala, utilizarea acestor servicii reprezinta o alternativa fara fire la internetul in banda larga pe suport DSL, cablu sau fibra optica. Este posibil ca dupa acordarea licentelor sa asistam la o efervescenta pe aceasta piata, insa cresterea neta a numarului de utilizatori va fi moderata. De ce spun acest lucru? Pentru ca de licentele WiMax sunt interesati tocmai furnizorii de cablu TV, fibra optica sau DSL, precum si marii operatori de telefonie mobila, care nu vor renunta la investitiile actuale pentru a migra utilizatorii catre WiMax ci, cel mai probabil, vor incerca sa ofere acest gen de servicii acolo unde nu au acoperire pe fire de cupru sau cablu, sau prin echipamente radio.

Luand in considerare toate aceste aspecte, apreciem ca pe termen scurt si mediu, impactul WiMax asupra pietei de telecom va fi moderat, intrucat penetrarea tehnologiei nu va fi spectaculoasa. Spre exemplu in Danemarca, o tara cu o rata de penetrare ridicata a internetului in banda larga, dupa un an de la lansarea serviciilor WiMax, cel mai mare operator avea cca 10,000 de clienti.

Firescu Teodor: Ne putem astepta la migratii mari de clienti de la un operator la altul, odata cu lansarea serviciului de portabilitate a anumerelor?

Citeste si:

Madalin Lazarescu: Portabilitatea numerelor in Europa Centrala si de Est a intrat practic in faza finala. Croatia, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia sau Slovenia au implementat deja acest serviciu. La sfarsitul acestui an portabilitatea numerelor va fi disponibila si in Romania. Fiind un subiect de data relativ recenta, este aprins dezbatut si are mult impact in mass-media, iar daca ne luam dupa chestionarele online, mai mult de 70% dintre cei care au ales sa raspunda vor apela la acest serviciu.

In realitate, cel mai probabil Romania se va alinia tendintelor din regiune, unde conform studiilor IDC, procentul de numere portate in total numar de clienti este destul de mic. In Lituania de exemplu, prima tara care a implementat acest serviciu in 2004, dupa aproape doi ani , 4.2% din clienti apelasera la acest serviciu.

Andreea Leonte: Este loc pentru cinci jucatori pe piata telefoniei mobile?

Madalin Lazarescu: Avand o populatie mare, Romania are si o baza de utilizatori de telefonie mobila destul de mare. Teoretic este loc si pentru mai mult de cinci jucatori. Vom vedea in timp daca strategiile operatorilor nou intrati vor da roade. Deocamdata piata este impartita si aici, ca si in restul Europei de doi, maximum trei operatori importanti. Pe langa operatorii deja existenti, putem asista la lansarea unor operatori virtuali, fara retele proprii, care vor cumpara servicii en-gros de la operatorii cu retele proprii si le vor revinde sub propriul brand.

Marius Alexandrescu: Ce va insemna telefonia 3G pt Zapp?

Madalin Lazarescu: Dupa castigarea licentei 3G, Zapp a inceput conform oficilalilor sai un proiect sustinut de dezvoltare a retelei in vederea lansarii in 19 orase din Romania catre sfarsitul anului 2007. Intre timp a intervenit schimbarea de actionariat prin oferta facuta de catre grupul Saudi Oger si apoi schimbarile in managementul companiei. Imi este greu sa apreciez in acest moment care va fi strategia noilor actionari cu privire la dezvoltarea proiectelor deja incepute.

Cel mai probabil proiectul de dezvoltare al retelei 3G va fi continuat intrucat exista acorduri incheiate cu compania chineza ZTE, dar si pentru ca, odata cu achizitionarea licentei 3G, operatorul se obliga sa respecte un anumit calendar de implementare si dezvoltare al serviciilor. Mai mult ca sigur, odata lansate serviciile 3G, acestea vor reprezenta pentru operator o oportunitate importanta de a-si mari baza de clienti atat pentru servicii de voce, cat si de internet mobil si servicii multimedia.

V. Sorina: Isi vor mentine operatorii marjele de profit in 2008?

Madalin Lazarescu: Unii operatori da, altii nu, in functie de strategia adoptata de fiecare in parte. Unii operatori deja au anuntat investitii majore in vederea castigarii unui numar cat mai mare de abonati, urmand sa le recupereze in cativa ani, dar sa stopeze migrarea clientilor, intrucat o baza instalata suficient de mare de clienti va permite vanzarea unor servicii aditionale de voce, date sau televiziune. Cel mai bine pozitionati sunt in acest moment sunt cei doi mari operatori de telefonie mobila care au baze de clienti mari, se bucura de tranzitia de trafic de voce de la fix catre mobil si au inceput sa culeaga roadele investitiilor in servicii 3G. In plus, ofera servicii aditionale tot mai populare, cum ar fi telefonie fixa, internet fix si mobil in banda larga sau servicii de televiziune.

Maria Dobre: Credeti ca aparatitia pachetelor de telefonie fixa integrate in ofertele operatorilor mobili va influenta puternic operatorii de telefonie fixa?

Desi numarul clientilor de telefonie fixa se mentine relativ constant, traficul pe acest tip de retele este in scadere si veniturile pe masura, datorita migrarii catre telefonia mobila. Ofertele de telefonie fixa existau de ani buni in portofoliul operatorilor de telefonie mobila dar erau destinate mai ales companiilor. Popularizarea lor in randul clientilor rezidentiali, face mai degraba parte din strategia operatorilor mobili de a oferi si aceasta componenta pentru a completa un pachet de servicii si va duce cel mai probabil la diminuarea numarului de clienti pentru operatorul traditional si cei alternativi de telefonie fixa, insa impactul va fi scazut datorita interesului scazut pentru serviciile de telefonie fixa in general.