Trifoi Marioara: Credeti ca Romania are sanse sa aduca mai multi turisti in tara decat sa trimita peste hotare?

Antonio Nitu: In mod sigur da! Deja la nivelul anului trecut, diferenta neta dintre incasarile din iesirile si intrarile in Romania a ajuns la o valoare care, in trendul existent, ne da incredere ca se va incasa mai mult din incoming. Personal, cred ca sunt sanse reale ca acest lucru sa se intample chiar in cursul acestui an. Referindu-ne strict la turismul de placere (leisure), Romania are un potential foarte mare, prin existenta multor locuri deosebit de interesante pe care strainii le apreciaza. Pentru a sustine cresterea numarului de turisti care intra in Romania trebuie sa continuam in a investi in infrastructura, in diversificarea serviciilor pe care le punem la dispozitia turistilor si, cred ca cel mai important, sa spunem tuturor asta!

Bernadeta: Cum vedeti dezvoltarea ecoturismului in Romania? Sunt sanse? Va aduce beneficii economice locuitorilor?

Antonio Nitu: Romania este deja o destinatie pentru solicitantii de servicii din zona ecoturism. Exista un mare potential de dezvoltare a unor programe turistice specializate (bird watching, hiking, mountaineering, horseback riding, tururi istorice, turism spiritual etc) incadrate in aceasta categorie pentru ca natura a fost generoasa cu noi iar turistii interesati de o ecovacanta sunt din ce in ce mai multi. In Europa, si nu numai, ecoturismul a fost ridicat la rangul pe care il merita iar conservarea si protejarea ecosistemelor naturale sau a realizarilor istorice, culturale, social incadrabile aici este o preocupare a multor organisme internationale.

Beneficiile economice pentru locuitori din zonele pretabile la acest tip de turism sunt certe si cu atat mai la indemana cu cat principala investitie care trebuie facuta pentru a oferi acest tip de servicii nu este una de natura financiara. Nepermitand prin insasi natura sa alterarea ecosistemului, acest tip de turism ofera o modalitatea sustenabila de a dezvolta econnmic si social aria in care sunt oferite serviciile. Pentru a pastra atractivitatea produselor oferite, operatorul din turism va trebui sa aiba in permanenta grija sa nu altereze elementele constitutive ale ecosistemului. In acest fel se va pastra atractivitatea destinatiei, se va conserva biodiversitatea ei in conditiile in care prin afluxul de turisti zona poate sa creasca economic.

Sansele sa dezvoltam astfel de produse in Romania sunt cu atat mai mari cu cat vom privi mai critic realizarile noastre de pana acum. Imi pare rau ca nu pot sa imi mai petrec timpul in anumite locuri din tara pentru ca acestea s-au deteriorat incredibil de mult in ultimii ani! Dezvoltarea strategica a unor linii de eco-produse turistice poate sa contribuie activ la rezolvarea acestor situatii prin simplul fapt ca vor exista altfel efecte economice adverse usor cuantificabile.

Monica: Avand in vedere salariul mediu pe economie, puterea de cumparare a unei vacante de 2 saptamani in plin sezon estival (iunie-august) nu este posibila pentru marea parte a populatiei. Ce oportunitati exista totusi pentru ca aceste persoane sa poata accede la astfel de servicii?

Antonio Nitu: In primul rand sugerez sa se reconsidere perioada in care se merge in vacanta. Daca mergem in septembrie in vacanta aceasta devine mai putin vacanta? Eu cred ca nu, si in plus tariful scade simtitor. In plus putem sa obtinem un tarif mai scazut pentru pachetele turistice daca selectam cu atentie destinatia si categoria in care se incadreaza serviciile turistice. Sa va spun un secret: orice agentie va fi mult mai bucuroasa sa ii calcati pragul in februarie decat in iunie!
PS: de 10 ani eu nu mi-am mai facut vacanta in iunie-august.

Anca Vieriu: Care credeti ca va fi impactul turismului in economia romaneasca in 2008?

Antonio Nitu: Piata de servicii turistice a crescut continuu in ultimii ani, uneori chiar la un ritm de peste 20% pe an. Este enorm! In aceste conditii, chiar daca se va inregistra o atenuare a ratei de crestere in anumite zone (de exemplu in ticketing), evolutia pozitiva a nivelului de trai, apetitul pentru noi destinatii turistice, deschiderea de care beneficiem pe din ce in ce mai multe piete din Europa ma fac sa cred ca pentru ambele segmente (incoming si outgoing) vom beneficia in continuare de cresteri substantiale.
Prognozele IATA indica pentru Europa o crestere medie anuala in perioada 2006-2010 a traficului de pasageri de 4.4%. La nivel de tara, stam mult mai bine avand prognozata o cifra de 7.5% pe an, a doua piata Europeana ca rata medie de crestere dupa Polonia.

Alina: Ce sanse sunt ca sezonul estival 2008 sa atraga mai multi turisti spre litoralul romanesc decat spre cel al vecinilor bulgari? Cand credeti ca va fi posibil acest lucru?

Antonio Nitu: Litoralul romanesc a inregistrat o crestere de 25% fata de 2007 cu un numar total de turisti de 1,2 milioane, dintre acestia 60.000 au fost straini. Daca vorbim numai despre turistii romani atunci comparam 1,14 milioane turisti care si-au petrecut vacanta la noi in tara cu 0,3 milioane turisti care au mers in Bulgaria. O crestere a numarului turistilor straini veniti pe litoralul romanesc al Marii Negre va putea fi inregistrata si prin diversificarea activitatilor “after sun”. Relativ la turistii romani, cred ca principalul argument pentru o crestere in valoare absoluta a celor care vor alege sa petreaca mai mult timp pe litoralul nostru este dat tot de cresterea economica si efectele acesteia atat pentru consumator cat si pentru furnizorul de servicii.

Denisa Apostol: Care sunt destinatiile cele mai solicitate pentru turismul corporate din Romania? Cum explicati acest lucru? Cum va evolua turismul corporate in acest an?

Antonio Nitu: Este greu de stabilit o ierarhie a destinatiilor atunci cand discutam despre turism de business, chiar si prin simplul fapt ca acest concept include o varietate destul de mare de produse cu o diferentiere clara atunci cand ne referim la destinatie. Ca exemplu, o companie romaneasca poate la limita sa isi desfasoare tot traficul intern, iar o data pe an sa organizeze un incentive pentru partenerii de business, in valoare de 200.000 euro intr-o destinatie exotica. Din punct de vedere tehnic, acest serviciu intra tot in zona business travel.

Unde calatoresc angajatii companiilor din Romania?! Din ce in ce mai mult intern si in continuare foarte mult catre destinatii din Europa. Ca si surse de trafic, Bucurestiul ramane in continuare lider, urmat de Timisoara, Cluj Napoca etc.

Estimarea Aerotravel pentru acest an este ca traficul business o sa creasca cu aproximativ 15% (adica dublu fata de estimarea IATA – media anuala de 7.5% pentru traficul de pasageri), foarte mult in alte servicii decat cele de ticketing.

Citeste si:

Marius: Cum va arata turismul romanesc peste 5 ani?

Antonio Nitu: Imi e greu sa va raspund la aceasta intrebare. Greu pentru ca presupune de fapt o analiza amanuntita a unui numar mare de factori care influenteaza industria de turism. Industria de turism este prin insasi natura sa o industrie globala, motiv care face ca modele de business, trend-uri din industrie sau probleme care apar sa fie tratate din ce in ce mai putin la nivel de piata locala. Ca director al unei agentii Lufthansa City Center am fost ales in Board-ul Lufthansa City Ceter International, alaturi de colegi din America, Asia, Europa si Africa si va pot garanta ca problemele care sunt discutate la nivelul Board-ului celei mai mari retele de acest tip din lume sunt la fel de familiare oricaruia dintre participanti.

Prognozele pe care le stiu referitoare la evolutia globala a turismului sunt incurajatoare incluzand factori cum ar fi pretul petrolului sau probleme legate de mediu sau orice alte idei care ar putea sa ne sperie la prima vedere. De ce? Simplu – indiferent ce se va intampla intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat, oamenii vor trebui si vor dori sa calatoresca. Industria de turism va trebui insa sa se adapteze acestor provocari. Sunt pur si simplu niste provocari si nu niste piedici in dezvoltarea ei. Virgin Atlantic a dat tonul utilizarii efective a combustibililor alternativi pentru transportul aerian. Nu se mai discuta de “concediu la Mamaia” ci de ecoturism. Prognozele IATA arata un ritm sustinut in cresterea traficului de pasageri.

Pentru a incerca totusi sa ne imaginam din perspective de business cum va arata turismul peste 5 ani, cred ca am putea sa incercam o abordare mult mai simpla, printr-o comparatie pe care o facem intre nivelul pietei romanesti a anului 2008 si nivelul celorlalte piete nationale din regiune. Daca raportam totul prin venitul net per capital sau orice alti indicatori macroeconomici doriti d-voastra, realizam ca avem mult de lucru pentru a ajunge din urma Germania (de exemplu). Germania este una dintre cele mai mari piete pentru turism din Europa (atat turism de business cat si de placere).

Prima concluzie pe care o trag din aceasta comparatie ar fi ca piata din Romania ar mai avea de crescut pana la atingerea maturitatii ei. Aceasta observatie este sustinuta de concluziile care reies din activitatea noastra curenta. Prin u rmare, ma astept ca in 5 ani de acum incolo valoare pietei sa fie mult mai mare, in conditiile in care numarul operatorilor din turism va creste. Pe de alta parte se remarca deja aparitia unui fenomen (asteptat) de consolidare la nivelul jucatorilor din industrie si de specializare si mai puternica a acestora. Ca atare, la termenul indicat de d-voastra, cred ca vor exista in piata un numar relativ mic de companii puternice si un numar si mai mare decat azi de agentii mici de turism care vor furniza insa servicii la nivel local, avand o cota de piata foarte mica. Volumul crescut al pietei si numarul mare de agentii de turism ar putea insemna pentru consumatorul final o varietate mult mai mare decat azi a serviciilor si produselor de care beneficiaza.

Denisa Apostol: Cum credeti ca ar trebui sa se implice agentiile de turism din Romania in problema brandingului de tara?

Antonio Nitu: Fiecare agentie poate contribui la crearea si consolidarea branding-ului de tara prin schimbul activ de informatie pe care il are cu partenerii si clientii din afara granitelor. Parerea unui specialist va conta intotdeauna, partenerii si clientii straini interesati de produse si servicii in Romania cer informatii suplimentare si recomandari. Aerotravel Lufthansa City Center este un activ sustinator al Romaniei in cadrul retelei internationale din care face parte.

Anual participam la evenimente la care iau parte specialisti din domeniul turismului din cele 70 tari in care exista agentii partenere din lantul Lufthansa City Center, de fiecare data prezentam Romania si locurile minunate care pot fi vizitate. Dincolo de varietatea produselor pe care le propunem colegilor nostri din alte tari, un element major pentru acestia il constituie seriozitatea partenerului – e parte a brand-ului, nu?! De foarte multe ori, un partener din strainatate se bazeaza exclusiv pe cuvantul nostru atunci cand ne promoveaza serviciile. Acest lucru face ca responsabilitatea noastra sa fie cu atat mai mare!

Situatia fericita este aceea in care ne bucuram de prezenta colegilor din alte tari, carora le putem demonstra intr-o maniera tehnica prin exemple concrete, la fata locului, faptul ca promovarea Romaniei ca destinatie turistica inseamna business pentru companiile lor si satisfactie pentru clienti!

Mirela Baciu: Ce sanse de deschidere a unui aeroport pentru zboruri low cost ar avea Tulcea, in conditiile in care traficul pasagerilor spre si din spre Delta Dunarii este tot mai mare? Mentionez faptul ca Tulcea are deja un aeroport, mai putin circulat, ce-i drept, la Mihail Kogalniceanu.

Antonio Nitu: Companiile aeriene care opereaza conform filozofiei low cost se orienteaza in primul rand catre aeroporturi secundare (cum este cel din Tulcea), care prezinta costuri mai mici de operare. Analiza pe care o fac porneste de la potentialul de trafic pe care il prezinta zona. Referirea pe care d-voastra o faceti la Delta Dunarii poate sa reprezinte in business planul pe care operatorul aerian il dezvolta inainte de a decide operarea un argument suplimentar celui mentionat anterior. Sa nu uitam ca o destinatie trebuie operata si iarna si vara si, in cazul low cost, de preferat cu frecventa mare (zilnic).

Avand in vedere pozitionarea geografica a oraselor puternic populate, precum si facilitatile aeroportuare, personal cred ca prima optiune pentru un operator ar fi Kogalniceanu, cu conditia de a nu avea costuri de operare sensibil mai mici la Tulcea. Sa nu uitam ca regula numarul unu in business este profitul, deci oferta va aparea in urma cererii insa cu conditia sa fie si rentabila.

Martha Apostol: V-ati gandit la posibilitatea de a vinde bilete si pachete turistice la Campionatul Mondial de Fotbal din 2010, Africa de Sud? Credeti ca ar fi posibil sa existe si oferte mai accesibile pentru elevi, studenti sau persoane cu venituri mai mici?

Antonio Nitu: Cand discutam despre un Campional Mondial de Fotbal trebuie sa avem in vedere faptul ca biletele la meciuri nu sunt vandute de catre agentiile de turism, ci, in cazul nostru, prin FRF. Aveti o foarte buna ocazie sa va bucurati de Campionatul European deoarece costruile asociate transportului sunt comparativ cu cele pentru Africa de Sud, mult mai mici. Astfel de evenimente reprezinta ocazii unice pentru hotelurile, companiile aeriene si alti furnizori locali si este de asteptat ca cererea sa fie mult mai mare decat oferta!