Global Management Challenge este o competitie comparabila cu un Campionat Mondial de fotbal. Numai ca, in acest caz, nu este vorba despre cei mai buni din sport, ci despre cei mai buni din domeniul afacerilor.

Ce inseamna de fapt acest lucru? Concursul are la baza un model de simulare conceput si perfectionat permanent de catre Departamentul operational al Universitatii Strathclyde din Scotia. Exista mai multe faze, de la cele nationale, de calificare, pana la cea finala, internationala, unde fiecare tara va fi reprezentata de o echipa.

Acestea – cu minimum 3 si maximum 5 membri - participa la o simulare extrem de realista a unei afaceri. Astfel, este generata o piata fictiva, pe care un numar de companii (egal cu numarul echipelor intrate în concurs) concureaza într-un mediu de afaceri obisnuit pentru a-si atinge scopul esential: obtinerea celui mai ridicat pret pe actiune, rezultat din cel mai ridicat profit. Acestia sunt si indicatorii care vor determina compania castigatoare pe piata si, implicit, echipa invingatoare in concurs.

Totul este virtual

Pentru fiecare companie se pune la dispozitie un istoric financiar si e-conomic initial care sa contina Rapoartele de Management pentru ultimele cinci trimestre. Modelul computerizat, ce sta la baza acestui program sofisticat, evalueaza impactul deciziilor luate de respectiva echipa manageriala asupra diferitelor departamente ale companiei: Marketing, Productie, Serviciul Personal, Achizitii si Finante si calculeaza profitul si pierderile rezultate.

La începutul concursului, echipele sunt împartite aleatoriu pe grupe. O grupa este alcatuita din maximum 8 membri, iar în cadrul lor fiecare echipa concureaza direct cu celelalte pentru pozitia de lider, sub aspectul valorii respectivei companii.

Etapa nationala

La nivel national, concursul se desfasoara în trei runde. O runda are cinci parti, fiecare presupunând un set de 66 de decizii pentru fiecare echipa. Asadar, cele 8 echipe care ajung în finala vor avea de luat 990 de decizii.

Citeste si:

Echipa câstigatoare a fiecarei tari va concura într-o finala internationala, cu un set suplimentar de 330 de decizii. În cadrul finalei nationale, ca si pe durata competitiei nationale, toate echipele concureaza în limba materna.

Incepatori... dar buni

Romania este la prima participare la acest concurs. Etapa nationala a avut loc anul trecut, iar in decembrie 2005 a fost desemnata echipa care ne va reprezenta la finala internationala de la Varsovia. Chiar daca, de fapt, suntem la prima participare la o competitie inaugurata in 1980, echipa care va reprezenta Romania - OTP Students Europateam -, prin punctajul realizat in faza nationala, nu este deloc un „outsider“. Dupa aceasta finala, aproape imediat, la 25 mai 2006, va fi lansat concursul pentru calificarea in finala de anul viitor.

Orice companie din Romania se poate inscrie la acest concurs - cu oameni proprii sau, de exemplu, cu o echipa de studenti pe care sa o „gireze“. Avantajul principal adus firmelor participante este faptul ca pot beneficia de o solutie complexa de training, altfel foarte costisitoare din punct de vedere financiar.

Nume grele la GMC

La Global Management Challenge participa in fiecare an din ce in ce mai multe tari. In prezent sunt 22 de state: Belgia, Bolivia, Brazilia, Cehia, Franta, Germania, Grecia, Hong Kong, India, Italia, Macau SAR (China), Mexic, China, Polonia, Portugalia, Qatar, România, Singapore, Slovacia, Spania, Marea Britanie si Ucraina. In ceea ce priveste companiile participante, pe lista se afla nume grele din lumea afacerilor precum Mercedes, Alcatel, Vodafone, Microsoft, Opel, Nokia, Ernst & Young, IBM etc. In Romania, la prima editie, foarte interesate de acest concurs s-au aratat institutiile bancare.

Management de risc

Participantii la competitia Global Management Challenge trebuie sa perceapa amenintarile si sa previna crizele pentru a minimiza consecintele lor negative. Compania virtuala va opera in piata UE, zona NAFTA si eCommerce-ul din Internet. Competitia necesita decizii si aranjamente la niveluri atat strategice, cat si operative, incluzand toate ariile de management ale companiei. Este vorba despre analiza conditiilor financiare, planificarea productiei, marketing, cercetare si dezvoltare, vanzari, logistica, managementul resurselor umane, managementul in situatii de criza.