Consultantii Ensight au identificat mai multe motive pentru care un proiect de implementare IT poate sa esueze, cel mai important fiind insa calitatea comunicarii dintre IT si business. Profesionistii din IT si respectiv cei din business au intelegeri diferite, vocabularul, atitudinea si modul de abordare a problemelor sunt divergente, iar asta duce la discutii de clarificare nesfarsite fara rezultate practice si utilizatori finali in suferinta.

Abilitati principale pentru o implementare IT de succes

1. Abilitatea de a influenta oamenii
2. Abilitatea de a rezolva problemele.

Cel de-al doilea punct se refera la recunoasterea unei probleme si adresarea ei directa prin unirea fortelor membrilor echipei. Cand influentam oamenii, ne referim la a comunica eficient cu oameni care indeplinesc diferite roluri de proiect sau diferite functii in afacere, in asa fel incat sa obtinem rezultate valoroase cand ei lucreaza in aceeasi echipa.

La cine sa te astepti cand implementezi IT

In orice implementare IT, vei avea de-a face cu doua tipuri de oameni:
• Profesionistii in tehnologie (specialistii IT, "geeks")
• Profesionistii business (aka "costumele")

Cele doua categorii lucreaza rar bine impreuna de la prima incercare, din cauza modurilor diferite de a intelege natura muncii lor si rolul celorlalti. In acest articol, vom arunca o privire critica asupra modului in care sa abordam cele doua categorii si cum sa le facem sa lucreze impreuna, pentru a asigura succesul unui proiect IT.

IT vine de la "geek"

Profesionistul IT tipic vine la munca in jeansi si un tricou, cu o atitudine flegmatica asupra vietii si un iPod plin cu muzica. Va asculta viziunea businessului asupra proceselor de transpus prin tehnologie, va parea ca intelege problema si apoi va programa ceva complet diferit de ce ar fi trebuit sa iasa. Ei sunt de obicei atat de scufundati in propria viziune asupra programarii si asupra proceselor, incat ignora complet realitatea si sunt foarte mandri ca pot sa proiecteze niste procese minunate - doar ca sunt aplicabile unui alt proiect, posibil din alta galaxie.

Un specialist IT seamana, in viziunea celor din business, cu un rocker, punker sau orice alta categorie profesionala cu preocupari indoielnice. Ei se trezesc tarziu si stau tarziu noaptea pentru a experimenta solutii "elegante", nu au ore fixe pentru mese (bineinteles ca mananca doar "junk") si refuza sa participe la pranzuri de business (probabil ca nu ar fi lasati sa intre in restaurant in primul rand...). Prefera sa socializeze cu un anturaj format tot din "geeks" si vorbesc in dialecte pe care oamenii de business nu o sa le inteleaga niciodata. Un exemplu tipic de conversatie: "Tocmai am facut o intrare fara cerere!" - "Bravo frate! Ai dat vreun scor?" - "Da, le-am scazut cu una". Sa mai intelegi ceva!

Specialistii IT se vad ca pe niste artisti, in timp ce procesul de programare este o angajare creativa a aptitudinilor lor. Bineinteles ca cei din business vad asta ca pe o mare cutie neagra ale carei detalii nu vor sa le afle. Nici nu cred ca ar putea vreodata sa le inteleaga, chiar daca ar dori.

Cum sa ii faci sa coopereze

Cea mai buna cale pentru a-ti face relatia cu specialistii IT imposibila este de a:
• Ii critica asupra felului in care arata
• Uita sa le ceri parerea experta atunci cand proiectezi un nou proces de business sau cand achizitionezi produse hardware sau software IT
• Le spune cum sa isi faca treaba
• Le spune ca esti interesat de rezultate si nu de proces
• Incerca sa ii faci sa se simta prost citand emailuri sau discutii mai vechi.

Cum sa ii castigi de partea ta

Citeste si:

Daca vreti sa lucrati bine cu specialistii in tehnologie, cea mai buna cale este de a fi cu adevarat interesati de ceea ce fac. Deci:
• Fii interesat de ceea ce fac profesionistii IT
• Asigura-te ca intelegi macar bazele tehnologiei pe care opereaza un proces - sau intreaga afacere.

Profesionistii business - "costumele"

Profesionistii business (fie ei reprezentanti ai clientului sau consultanti de implementare) se ocupa de obicei cu interfata dintre afacere si tehnologie. Ei discuta cu proprietarii de procese din business si cu utilizatorii finali, vand produse, traseaza procesele asa cum vor trebui sa fie sustinute de IT, organizeaza si urmaresc proiectele si termenele de livrare si asigura comunicarea cu echipele de implementare.

In mod invariabil, ei:
• Poarta costume
• Comunica adecvat cu diferite categorii de oameni
• Dau impresia ca se vor ocupa de toate aspectele implementarii
• Utilizeaza tehnologia doar cand au impresia ca are o utilitate practica.

Una din cele mai valoroase trasaturi cautate in afaceri in ziua de azi este abilitatea de a comunica. Asta inseamna sa reusesti sa construiesti relatii personale cu orice tip de persoana, sa reusesti sa gestionezi / aplanezi conflictele si sa intelegi subtilitatile proceselor de business, asa cum ele sunt explicate de utilizatorii finali. Profesionistii din business trebuie sa fie credibili, pentru a asigura ducerea la bun sfarsit a proiectelor. Deseori dau impresia ca se arunca in jocuri de cuvinte si ca ii intereseaza mai mult impresia decat substanta.

Pe "costume" te poti baza; pentru a-si consolida buna impresie sunt imbracati la costum chiar si pe caldura cea mai mare. Ei refuza sa experimenteze cu tehnologia si pun presiune pe cei din IT sa se concentreze pe prezentarea pasilor relevanti pentru afacere (fara povestile tehnice despre programare si demonstratia unor procese inutile).

Specialistii IT cred despre cei din business ca:
• Sunt interesati doar de bani si de rezultatele palpabile
• Nu au habar de tehnologie si totusi fac pe desteptii
• Sunt superficiali si le pasa doar de vanzari si de proiectarea unei imagini fara fond.

Cea mai des intalnita acuzatie despre cei din business este ca trateaza IT-ul intr-un mod superficial. Cei mai multi incearca intr-adevar sa obtina programarea unor procese imposibile, ignorand complet posibilitatile (sau limitarile) tehnologiei, sau supraestimandu-le din dorinta de a-si multumi clientii.

Cum sa ii faci sa coopereze

Profesionistii din business sunt cel mai afectati cand nu sunt considerati suficient de buni sau cand se contesta legitimitatea pozitiei in care se afla. Daca sunt ironizati in privinta infatisarii, a vocabularului sau a metodelor de analiza si de management pe care le folosesc, e mai mult ca sigur ca nu vor exista rezultate bune in colaborarea cu ei.

Cum sa ii castigi de partea ta

De obicei, ar trebui sa fie de ajuns interesul pentru ceea ce au de facut si care ar trebui sa fie rezultatul final comun. Clarificarea intentiilor si a rolului lor, precum si schitarea inteligibila si inteligenta a proceselor care urmeaza sa fie implementate sunt de asemenea de ajutor. Profesionistii din business pot fi de un ajutor nepretuit, pentru ca pun structura in procesul "creativ" al celor din IT si reusesc sa "traduca" intr-un limbaj accesibil constrangerile tehnice catre clientii lor.

Daca aceste doua categorii lucreaza bine impreuna, jumatate din succesul efortului de implementare IT este asigurat.