Generatia MTV? S-a demonetizat pe la inceputul deceniului trecut. Generatia Pro? S-a dus si ea, vreo zece ani mai tarziu. De cativa ani, institutiile publice, ONG-urile si autoritatile politice din multe tari ale lumii adopta o idee impusa de marile corporatii: aceea de identificare simbolica a diverselor grupuri de public. Drept urmare, Generation Next, de la Pepsi, sau Generatia Bacardi Breezer au trecut printr-un val de transformari si, in ultimii doi ani, au capatat o valoare sociologica si politica fara precedent, sub o noua titulatura: Generatia Bratarilor de Silicon.

Ca mai toate ideile viabile de marketing, bratarile de silicon divers colorate pe care le poarta in prezent tinerii de pe tot mapamondul au fost impuse pe piata cu multi ani in urma, de catre diverse companii care isi promovau astfel produsele si serviciile. Aceste bratari au devenit, intre timp, unul dintre cele mai cautate mijloace de promovare a unor cauze sociale, cum s-a vazut si in Romania, cu prilejul recentei campanii a TVR Invinge apele.

Grupul creditat cel mai adesea drept pionier in folosirea acestor bratari in scopuri necomerciale este Fundatia Lance Armstrong, din Statele Unite. Aceasta lansa, in 2004, Bratarile Livestrong. Fondurile obtinute din vanzarea acestora au fost folosite in combaterea cancerului. Foarte cu-rand apoi, peste 100 de campanii bazate pe bratari colorate au fost demarate in toata lumea de institutii precum Guvernul SUA, organizatia internationala pentru combaterea saraciei CARE sau BBC.
In Romania, o astfel de campanie de succes a fost Invinge apele. Bratarile albastre ale TVR au contribuit substantial la colectarea celor 40 de miliarde de lei vechi destinati ajutorarii sinistratilor in urma inundatiilor din acest an.

Publicul tanar, dornic de schimbare

Valoarea sociologica a grupurilor de persoane care poarta astfel de bratari a inceput deja sa fie exploatata politic, mai intai in SUA, apoi in Marea Britanie. La ultimele alegeri, democratii americani si-au etalat sustinerea fata de candidatul lor, John Kerry, prin bratari albastre, asemanatoare celor folosite de Televiziunea Romana. Si, pentru ca sunt frumoase, le poarta chiar si acum, in pregatirea pentru scrutinul prezidential din 2008.

Iar in toamna acestui an, unul dintre candidatii la sefia Partidului Conservator din Marea Britanie, David Davies (invins, intre timp, de David Cameron), isi propusese sa sporeasca electoratul partidului, apeland la generatia bratarilor. Altfel spus, la un public tanar, satul de statu-quo, dornic de schimbare si pregatit sa-si elibereze spiritul militant prin acte simbolice, precum acela de a purta bucati de silicon la incheieturi.

Dupa Mondeo Man VINE Breezer Generation

Politicienii britanici s-au folosit de incadrarea publicului in anumite tipare colorate inca din 1997. In ajunul alegerilor care l-au propulsat in fruntea guvernului, Tony Blair a observat un barbat care-si spala Fordul Mondeo in strada: iata-l pe noul Mondeo Man, barbatul de treizeci si ceva de ani, cu venituri medii, care a adus victoria laburistilor in acele alegeri. Dar nu de unul singur, ci sustinut la vot de Worcester Woman, femeia din provincie.

Potrivit ultimelor sondaje, dupa opt ani la putere, laburistii au pierdut-o pe Worcester Woman, dar au compensat castigand partial pariul de cucerire a Generatiei Bacardi Breezer - britanicii de 18-25 de ani, fara nici un interes fata de procesul democratic al alegerilor, dupa cum nota recent BBC.

Tinerii degustatori de rom cu suc nu s-au lasat insa pe deplin convinsi de o campanie electorala prea targetata, dupa cum au avertizat analistii politici londonezi la ultimele alegeri. Ca atare, sunt de parere multi dintre comentatorii presei britanice, Generatia Brata-rilor ofera sansa unui grup social suficient de extins, de militant si, totodata, suficient de eterogen pentru a garanta ca aceia care il vizeaza in plan politic nu vor risca sa se loveasca de apatia electorala ce i-a caracterizat, paradoxal, pe multi dintre veselii bautori de Bacardi Breezer.

Mai ceva ca Ben si Chloe

La ultimele alegeri din Statele Unite, cercetarile republicanilor au constatat ca, desi se pot adresa cumparatorilor de produse lactate, spre exemplu, partidul lui George W. Bush nu ar avea succes stabilind ca target posesorii de masini Volvo deoarece perspectiva acestora asupra lumii difera substantial de a actualei puteri.
Modelul republicanilor americani nu este insa uniform in toate regiunile din SUA si cu atat mai putin poate fi extins in zona europeana.

Tot in Marea Britanie, la alegerile din 1992, a reiesit ca multi dintre cititorii tabloidului The Sun, pe atunci puternic pro-conservatori, au votat in favoarea laburistilor. Iar la ultimele alegeri infrangerea Partidului Conservator a aratat ca tintirea lui Ben si Chloe - elita urbana cu putere de cumparare - sau a lui Lee si Noreen - populatia zonelor falimentate de politicile industriale ale lui Margaret Thatcher, in anii 80, a dovedit ca potentialul consumator al electoratului nu este chiar atat de relevant.

In schimb, faptul ca un barbat de 25 de ani, bautor sau nu de Bacardi Breezer, cu o oarecare putere de cumparare da bani pe o bratara curcubeu a unui ONG care sprijina interesele homosexualilor spune mult mai multe despre posibila intentie de vot a acestuia. Chiar mai mult decat faptul ca se uita la un clip pe MTV, intre doua stiri pe Financial Times online, dimineata, la cafea.

Culori si semnificatii

Albastru:
- Sustinere pentru Partidul Conservator (Marea Britanie), Partidul Democrat (SUA)
- Sustinerea minoritatilor
- Combaterea avorturilor
- Lupta impotriva drogurilor
- Combaterea cancerului.
Albastru deschis:
- Sprijin pentru autisti
- Lupta impotriva foametei
- Combaterea artritei
- Ajutor pentru sinistrati - Uraganul Katrina.
Kaki:
- Sprijin pentru trupele SUA din zonele de conflict.
Verde:
- Protejarea padurilor ecuatoriale
- Sprijin pentru armata
- Legalizarea canabisului
- Sprijin pentru donatorii de organe
- Ajutor pentru sinistrati - tsunami.
Portocaliu:
- Lupta impotriva leucemiei
- Combaterea autoflagelarii
- Asistenta pentru copiii strazii (SUA).
Negru:
- Livewrong - parodie Livestrong, campanie impotriva actelor caritabile.
Rosu:
- Militantism crestin
- Partidul Laburist (Marea Britanie), Partidul Republican (SUA)
- Lupta impotriva consumului de tutun
- Sprijin UNICEF
- Sprijin pentru lupta anti-SIDA.
Galben:
- Combaterea cancerului
- Partidul Liberal Democrat (Marea Britanie)
- Sprijin pentru combaterea Sindromului Parkinson
- Prevenirea tendintelor sinucigase
- Comemorarea Papei Ioan Paul al II-lea.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri