Chiar daca deocamdata piata romaneasca nu este suficient de maturizata pentru aparitia unor servicii hiperspecializate, agentiile se pregatesc pentru intampinarea acestor cerinte deoarece clientii lor sunt tot mai sofisticati si mai pretentiosi.

Marile retele globale de comunicare precum WPP, Omnicom si Publicis isi consolideaza operatiunile in Romania aducand branduri noi de agentii, care actioneaza pe nise din ce in ce mai specializate. Pe de alta parte, retele regionale de comunicare, precum Ashley sau Sholz & Friends, au intrat recent pe piata romaneasca. La randul lor, acestea au mai multe branduri hiperspecializate in domeniul comunicarii.

De la dezvoltarea extensiva la cea intensiva

Specializarile au inceput inca de acum patru-cinci ani, cand in jurul agentiilor full service au inceput sa apara agentii specializate in media, CRM, iar, mai nou, healthcare si entertainment. Insa pana la intrarea in cotidian a unor hiperspecializari precum foodservice, sports, real estate, demographic marketing, investor relation, IPO marketing etc. mai e ceva drum.

Ultimii veniti (la inceputul acestui an) sunt Pleon, brand BBDO, care, la randul sau, face parte din reteaua globala Omnicom. Departamentul de PR al Graffiti BBDO a devenit Pleon Graffiti, prin afilierea la reteaua europeana de relatii publice Pleon.

Domeniile de specializare ale retelei Pleon in Europa sunt serviciile financiare, public affairs, tehnologia informatiei, industria automobilului, bunurile de larg consum, distributia, sanatatea si utilitarele. Desi actualmente nu exista o piata pentru toate aceste servicii, Pleon Graffiti se pregateste pentru astfel de solicitari. Deocamdata, noua entitate are pe lista de prioritati specializarea pe servicii de corporate PR.

„Daca in urma cu cinci-zece ani dezvoltarea era extensiva, in acest moment cred ca putem vorbi de o noua tendinta - companiile care sunt permanent atente la directiile in care evolueaza piata si lucreaza strategic au inceput deja sa se gandeasca la o crestere intensiva - atat din punctul de vedere al gamei, cat si al calitatii serviciilor pe care le ofera. Se contureaza deja unele zone de expertiza, iar forta unei companii din domeniul comunicarii rezida in multiplicarea zonelor pe care ofera servicii expertizate“, spune Liliana Serban, PR director la Pleon Graffiti. Potrivit acesteia, tendinta de hiperspecializare pe domenii e mai vizibila in tarile care au o istorie mai lunga si rezultate validate in domeniul comunicarii. Cu siguranta ca, in timp, aceasta zona se va dezvolta tot mai mult si in Romania. Dife-rentierea prin servicii este o strategie de management mult uzitata. Deja sunt tendinte, dar nimic nu e sedimentat, statuat, desi afilierile la retele internationale sunt un prim pas esential in facilitarea obtinerii know-how-ului pe domenii noi de activitate.

Implicare sporita in comunitatile specializate

Si WPP a adus recent specializari noi, prin 141 Romania si Ogilvy One. Anul trecut, 141 Worldwide Romania a fost integrata sub umbrela Ogilvy Group Romania, ca urmare a deciziei WPP de a-si consolida afacerile in tara noastra.

Despre planurile de specializare ne-a vorbit Cristofor Iosub, Deputy Managing Director Ogilvy One si 141 Romania: „In 2006, agentia 141 va face pasi accelerati in directia specializarii. In 2005 am inceput deja aceasta specializare accentuata, prin crearea unei echipe de Trade Marketing, aducand in premiera intr-o agentie un Trade Marketing Manager. Mai departe, agentia isi va continua evolutia prin trei elemente: cresterea personalului specialist, absorbtie de know-how din retea si implicare sporita in comunitatile specializate. Echipa de field si evenimente va cunoaste, la randul ei, o dezvoltare specializata, mai ales in zona Horeca, unde concurenta si nevoia de diferentiere relevanta a marcilor creste de la an la an. In ceea ce priveste Ogilvy One, 2006 va fi anul in care agentia va incepe sa reflecte cu adevarat expertiza retelei Ogilvy One Worldwide. Aceasta inseamna adaugarea specializarii in comunicare one-to-one. Principala directie de specializare o reprezinta noile medii, Internetul, telefonia mobila, cu toate oportunitatile pe care le ofera pentru adresarea-tintita a unor segmente speciale si extrem de valoroase de consumatori pentru clientii nostri“.

La nivel regional, mai mult lobby

La sfarsitul anului trecut, GMP s-a afiliat la Ashley WorldGroup, retea independenta de publicitate dedicata Europei de Sud-Est. Ashley WorldGroup este un grup integrat de servicii publicitare care include mai multe companii specializate pe diferite domenii: advertising, media, interactive si content, cercetare de piata, PR si comunicare politica, productie si management de eveniment, CRM, BTL. Potrivit lui Felix Tataru, Managing Director GMP/Ashley, la nivel de agentie, prioritatea este consolidarea competentelor strategice in toate ariile de comunicare (ATL, BTL, PR), in contextul celor mai noi tendinte si instrumente din regiune. „In cadrul departamentului de relatii publice, intentionam sa dezvoltam componenta de lobby, la un nivel profesionist, pe care putine agentii din Romania il ofera in acest moment. De asemenea, ne vom dezvolta o competenta care asteapta de mult timp - media -, pentru a oferi un sistem integrat de comunicare“, a adaugat Felix Tataru.